AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
528

Fejkar slut batteri vid start

keyser
Halloj alla kunniga BMW ägare, jag har ett prekärt bekymmer.
Fick nyligen problem med att min 520 (E34)'fejkar' dåligt batteri. Det uppstår helt slumpmässigt dvs ibland startar den 10 ggr av 10 och ibland 1 av 10.
Beteende:
Vrid om startnyckeln, knappt belysning på instrumentbrädan och start motorn orkar knappt röra på sig, klassiskt tomt batteri beteende mao.
Slår av tändningen och slår på den igen utan att dra runt startmotorn och låter den stå i 5 sek så kommer instr.belysning sakta starkare och starkare och när jag väl vrider runt startmotorn så är det som om batteriet aldrig varit så fulladdat någonsin. Funkar dock inte varje gång..:(

Vid ett tillfälle gick den igång efter att jag haft ur säkringen för larmet fram och tillbaka. Jag har försökt att inte använda larm + plocka ur stereon för att se om dessa snor ström men det verkar inte förändra beteendet....

Någon som varit med om något liknande?
mvh
keyser
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om du är hundra på att ditt batteri är i fullgott skick. så skulle jag tippa att du behöver se över startmotorn, dåliga anslutningar, sliten solenoid, där kopparblecket är slitet och inte ger ordentlig kontakt.Kolen i motorn mm.
Och har du dragit batterianslutningarn ordentligt.

MVH
Hasso
Länk

pr
94
pricken
525i 1991
Granitsilver
16"
Skulle gissa på att den sk. "fältar", dvs en kortis i kollektorn. Den behöver med andra ord en översyn i form av rengöring/putsning av kolbanan samt nya kol.

Kan det vara så att du har en skitig motor och att du med påföljd har fått in skit i startmotorn??

Henrik
keyser
Man får tacka för svaren, skit i motorrummet finns ja och kolen är inte kollade på länge. Ska se om jag får till det. Skönt att ingen förvarnar om förestående motorras i alla fall.
///keyser
Hur ser innerbelysningen ut, lyser den bra? På beskrivningen så är det ju fel redan innan startmotorn kopplas in. Kolla om även innerbelysningen är svag, det verkar som du har en taskig tändningskontakt, bara att byta hela klumpen bakom nyckeln isf.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.