|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har en liten fundering här: Om farsan köper en 528:a E39, innebär det då att jag inte är värst i familjen?? Enligt modellguiden får jag spö i både ax och toppfart! Det känns ju inge skoj... Ok, rätt löjligt.. men allvarligt talat verkar det lite underligt, 211hk mot 193 och bättre vrid. Åtminstone 0-100 borde väl kraften ge övertag..ok toppfart då e39 förmodligen har bättre cw. Nån som har testat detta, era funderingar? Man vill ju inte gärna inte få pisk av gubben, hehe.. | |
| Hm detta är intressant, men jag tippar på att 535an är undervärderad i många fall. Tex vet jag att i vissa tester har de fått upp dem till 240km/h och i Alla Bilar 92 (tror jag) står det 0-100km/h på 7.5sekunder vilket är samma som 528 E39...dessutom kan du nog plåga din 535 på ett annat sätt än vad din farsa vill med sin 528 E39 och därför vinna mark. Tidiga tester från 1987-1988 med 735E32 visade att de två testade exemplaren toppade 237 och 239km/h och då har E34 bättre luftmotstånd samt är lättare bil...de 236km/h som en 528 E39 klarar borde du rimligtvis kunna sega dig förbi, men som sagt eftersom det är så väldas jämt så beror allt på förarna samt i vilket mekaniskt skick bilarna befinner sig i. | |
| Men eftersom jag inte är opartisk i denna fråga så satsar jag 535E34 mycket beroende på att förr i världen var BMWs siffror mer konservativa än de idag, så därför är den kanske något bättre i praktiken än teorin, iofs glömmer jag inte att Teknikens värld behövde 8.8sekunder för att nå 100km/h med 535, men de har ju å andra sidan aldrig beskyllts för att vara några tidspressare. | |
|
Frifart>>>>Denna siffra(8,8sek) som Teknikens Värld´skrev i deras "accellerationslista" stämde inte med det dem skrev tidigare i texten...Läser man det så ser man att den "verkliga" 0-100 tiden blev 8,3sek..dvs en halv sekund snabbare... Väldigt viktigt :)) Mvh Janne. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
ferlin: Du får pisk av gubben :)) Jag har provkört bägge visst är 535 rå och rapp inte att förringa, men 528 kommer snabbare i början och blir först till 100 iallafall. Sedan är det kanske en annan 5a:)) 535 var en go vagn när man petade i sportläge förvandlades bilen till ett rytande monster från att vara väldigt beskedlig i ekonomiläge.Men det riktiga skjutet kom ju rätt högt upp i varvtalet, men då gick det undan. MVH Hasso Länk |
| hmm, kanske får övertyga gubben att köpa en 523:a istället ;-) då borde man vara säker iaf... | |
|
snackar vi automat nu?, för min trimmade 535a plockade då en 328a e36 med små marginaler på ett streetrace i sommras, kan iofs bero på förare men ändå.. vi fick en hyfsat jämn start.. samma motor så vitt jag förstår? /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
--->ferlin...beror ju lite på vad du/han har för utrustning i bilen (kan skilja åtskilligt i vikt beroende på utrustning), om båda har automat och framförallt skicket på bilen. Jag lånade hem en 528:a e39 för några år sedan när jag hade funderingar på att byta och upplevde den som märkbart tröttare än min 535:a. Det var ju iof en demobil så den hade säkerligen inte blivit varsamt inkörd, men det var iaf tillräckligt för att få mig att snegla mot 540 istället. Skillnaden är iaf så marginell mellan 528/535 så det hänger nog mer på vem som sitter bakom ratten än vilken bil man har...... ...till skillnad från Hasso så tycker jag att bottenvridet är förvånansvärt bra i 535:an, men det kan ju oxå bero på skicket på motorn.... |
|
|
Farsgubben har en 528E39. Har kört många tusen mil med både den o min egen. Upplever det första bottenvridet starkare på min och sedaan det som kommer vid pass 4000. Toppfarten slår jag också honom på fingrarna. Men 528an har ju ett vrid som saknar motstycke genom hela registret så att säga. Men detta gäller ju förstås manuell...finns det annat? Ska vi ta ett race Hasso:-)? Ut o sladda i snön som kom idag... *BAWORAK* |
|
| Äh, gör väl inget att få lite pisk av gubben :-) Idag så får gubben min pisk av min 525:a då han åker 525TDS. Fast han ska ev. köpa en 540iA -01 så då läre jag ligga lååååångt efter! Jag tror att 528i E39 vinner över 535i E34 från 0-100. Därefter kommer 535i E34 att vinna pga bättre elasticitet än 528i E39. 528i har ju lite mordernare motorteknik (24 V och dubbel VANOS, om det är en -99 eller nyare.) än 535i E34, så de kan vara piggare... | |
|
528:ans maxvrid är ju lite klent ändå ;) om man jämför rena siffror...;) Nåväl...528:an har nog ganska likvärdiga prestanda som 535:an i "normala" hastigheter..Högre upp i registret borde 528:an ha bättre prestanda.. Vikt effekten är intressant dvs hur många kilo per hästkraft inhyser dessa vagnar?(finns säkert uppg i modellg här).. Brukar motsvara 0-100tiden hyfsat väl..dvs om vikt effekten är 7,5kg/hk så blir 0-100 tiden ungefär densamma i sek...med "normal" förarkompetens. Mvh Janne. |
|
|
Hmmm... Om jag ska tro inläggen i den här debatten, och jag räknar med att det är kunnigt folk som diskuterar, så måste min numera omkomna 535:a varit något vässad. Jag gjorde ett litet test 0-100 i höstas på torr asfalt med 205 vinterdäck. Resultatet, med rejält hjulspinn, blev 7.3 sek, (väldigt opartisk tidtagare) vilket jag säkert hade pressat till 7 blankt med sommardäcken (255). Jag testade även toppfarten i somras. Vet ej hur tillförlitlig hastighetsmätaren är, eller om bilen är fartspärrad, men nålen tangerade precis 250km/h när jag hann upp en bil och tvingades släppa. Verkar detta orimligt? Köpte bilen i somras. Vet ej om bilen var trimmad sedan tidigare. Mr Horsepower |
|
|
Horsepower>>>Lämpligen när man diskuterar 0-100 osv så bör man jämföra med något så när likadana förutsättningar...Teknikens Värld t.ex. brukar vara en tidning som ger hyfsat bra info på denna punkt,må så vara att en del tycker de är lite "långsamma i handleden" osv men jämförbarheten är bra iaf. Vet inte någonting om din fd. bils ev. "trim" men du kanske väger 40kg och hade rensat bilen från all extra vikt och därmed hade en lättare bil än den "normala" biltestaren t.ex. ;))) Mvh Janne. |
|
|
jag har ju iofs inte kört en 528, bara åkt..men jag blev inte direkt imponerad. Möjligt att det jämna vridet gör så att draget maskeras.. Min känns väldigt stark genom hela registret, tror iaf att de flesta hk är kvar ;-) Längtar till sommaren, den obligatoriska "toppningen" måste man ju göra.. |
|
|
Mr Horsepower> Verkar inte alls orimligt med den farten. Vilken korrelation den sedan har mätarn/verkligheten vet jag ej, men jag har passerat 250 sträcket med min. Blev sedan som du dessvärrre tvingad att bromsa för arselhål som ska ge sig ut i vänsterfilen... Det är många år sedan man kunde köra obehindrat i Tyskland, allt för många som ej bör vara där är nu ute med sina bilar. Sedan finns det ju en spärr vid 250 men den kan du ta bort genom färddatorn, dvs den är inte spärrad från fabriken som dagens moderna bilar verkar vara:-( *BAWORAK* |
|
|
ferlin Min uppfattning i 328an är att det jämna vridet maskerar prestandan ordentligt,känns som det är mer klipp i ickevanos 325or,så är dock inte fallet. Borde vara samma känsla i 5 som i 3 serien. Henrik |
|
|
Hej Som vissa varit inne på tror jag att en E39 528 kan maskera upplevelsen litet. Ett ganska mjukt register samt sist men inte minst en ganska väl isolerad, komfort känsla gör att man inte upplever acc eller fart på lika sätt. Bilen är väldigt tyst i många avseenden. Faktorer som ljud från motor brus osv. påverkar upplevelsen ganska mycket, det är min erfarenhet...det känns inte att man åker eller axar på X tid. Om 528 är snabbare eller inte har jag ingen aning om. Mvh / Wallace |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
SvantE:Smutsar inte ned min bil i blasket.:)) Greger. Jag vet inte i vilket skick motorn var i men den gick fint, fast hade säkert rullat 25.000 mil dåligt vårdat. Och visst fanns det bottenvrid, med det upplevdes helt olika mot 528 som Wallace säger är det ju skillnad på bil, sedan är det utväxling osv som avgör hur fort det bär iväg. Men den 535 kändes lite tyngre än E39an innan den kom upp i varv och då hände det massor, men innan den kommit upp i varav så har 528 kommit i väg en bra bit, så upplevde jag det. MVH Hasso Länk |
|
Hasso>>>Visst var det en automatare,den 535:an som du testade? Ganska seg modell med automat(535 E34:a).. Mvh Janne. |
|
Jepp det framgår av texten:)) Jag blev väldigt förvånad av den förvandling från E-läge till S.läge där det blev en Hulk helt plötsligt . MVH Hasso Länk |
|
Ok Hasso...Läste inte så noga :) Den "gamla automaten" till 535:an är (tycker jag) inte speciellt rapp från start s.a.s.... Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.