|
|
|
|---|---|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Vad skall det vara för sort? Finns det några specifika normer att kolla efter? /Mattias |
|
Gå till din lokala BMW verkstad och köp orginaloljan. Det brukar vara det bästa. |
|
|
5HP-30 lådan innehåller väl den där dyra Esso oljan om jag inte minns fel. Prova att använda sökfunktionen, det har skrivits massor om automatlådeolja. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Ett schema finns ju här (enligt en tidigare tråd): Länk Verkar vara Shells "livstidsolja" som det ska vara i just din låda. |
|
Jo, det verkar som det skall vara det... Jag tycker det är bättre när man har lite att välja på. Skall kolla vad den kostar på BMW imorgon. /Mattias |
| Var fyller ni på oljan på en 740 då?..alltså automatoljan?....jag har ej ens hittat oljestickan........ | |
|
Det finns ingen oljesticka på den lådan, man ska inte behöva byta oljan i lådan säger BMW men gör det ändå det finns en plugg i sidan på lådan som du fyller upp i. MVH Tony |
|
Njae, pluggen på sidan är en avtappningsplugg. För att fylla på måste man öppna pluggen som sitter mitt i lådan, under den. Förfarandet är lite speciellt. Motorn skall stå på tomgång och växeln helst i N (tror att även P kan funka?). Sedan är det "bara" att fylla på med olja tills det rinner över kanten. Dock skall man väl "överfylla" ett par gånger och vänta lite, utifall niån sjunker undan. Bilen bör stå plant, dvs GDS på exvis OK är nog att föredra med tanke på att en fyllning inte tar så jättelång tid. Om man bara skall korrigera nivån, bör oljan ha en temperatur på ca 30-60 grader. Fråga mig inte hur man kollar detta, men jag antar att oljan har denna temp efter kort varmkörning utan alltför häftiga accelerationer. Jag skall börja med att fylla på lite, tänkte jag. Sedan blir det nog ett byte lite lägre fram, men då tänkte jag plocka ned tråget och byta filter också, åtminstone... En sak till. Jag läste på <a href="www.7er.com">www.7er.com</a> att lådan behöver fyllas på med jämna mellanrum. Hur ofta framgick inte, men om bilen stod stilla en längre tid kunde det tydligen vara en bra idé att checka nivån. /Mattias |
Skulle bara berätta att jag nu skaffat LA2634 (tack Per) och justerat nivån. Det gick i knappt 1,5 liter, men det rann ur lite när jag tog ur nivåpluggen, så nettot ligger nog närmare en liter. Skillnad? Nja, kanske lite Placebo... /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.