AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.988

Fråga ang. E46 cabriolet: behövs vindskydd ?

Dags för ny (troligen begagnad) bil... Jag har kollat in en E46 cab men den har inte vindskydd. Jag kan tänka mig att vindskyddet förlänger säsongen lite grann, åtminstone här i Finland ? Vad säger ni som har en E46 cab (med eller utan vindskydd) ? Någon skillnad med skyddet uppe eller nere ? I vilken temperatur kan man realistiskt sett börja åka nercabbat ?
Jag antar att det är lite samma sak mellan e36 och e46. Hade en M3 cab -97:a tidigare och körde första säsongen utan vindskydd. Sedan pratade jag med en annan ägare som hade skaffat detta och sa att det var som natt och dag.

Sagt och gjort, skaffade vindskydd och ångrade omedelbart att jag inte gjort det tidigare. Det är en mycket bättre miljö vid högre farter än 65-70 km/h. Hade detta och körde 20-30 mil i 100+ nere i södra Frankrike, en mycket bättre känsla och hade jag inte haft det hade man väl fått gått och lagt sig direkt varandes alldeles "urblåst".

Ur min synvinkel alltså en bra investering och du kan åka något längre förstås. Vrid upp värmen på max och det behöver inte vara mer än 10 grader ute, sol är ju bara bonus ;)
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Samma här hade en E36 cab men skulle inte köpa utan om jag köpte en ny, precis som sagts så blir det en enorm skillnad går att köra 100km/h+ utan att man blåser bort.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Kan bara instämma. Har iof inte haft E46 cab men E30 och fn en MB E220 och det är väl värt pengarna. Går ju att behålla och sälja separat efteråt också om man vill vara ekonomisk.
Mvh
Måste kolla ifall man kan få E46 vindskydd monterat i efterhand... Det är väl elstyrt så borde inte vara helt enkelt i alla fall.
ol
790
ollen
MB E300 cab -20
Visst finns det för eftermontage. Kostar kanske 3-4 tkr. Nej, det är inte elstyrt. Man viker bara upp det enkelt för hand vid behov.
Mvh
Visa användare
455
robban
325Turbo - 94
//M3 E46-03 (1:72)
Vindskydd e super ....o vadå de går att köra fort (över 200)me de uppe super soft lääääääääääääääängtar till sommarn
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Om du letar lite kan du säkert hitta ett begagnat, köpte beggat till min cab för ca 1500kr.

//Robban
BMW CS #4729
Länk
Ho
1.314
Hosse
316i Touring -14 (norsk)
Z4iA 23 -09 (norsk)
Hej
Jag är inne på min andra BMW E46 Cabrio. Den sista var utan vindskydd först, men det saknade jag så mycket att jag köpte ett direkt. Det kostade ca 2000 Nok nytt och är aboslut värdt pengarna. Oavsett så är det lika enkelt att köpa löst senare.

Super enkelt att montera. Bara 2 snäpp! Fungerar också jättebra när det är nedfält. Det kommer mest luft mellan sätena när man kör på lite.

Det är inte elstyrt. Bara en enkelt aluminiumram med nät och gångjärn.

OBS: Köp orginal!

Lycka till med en härlig ny bil!

Mvh
Hosse
Ph
123
Phippi
e36 328i Cabrio 98'

Tycker verkligen att du ska satsa på ett vindskydd. Min första cab hade jag ingen till och precis som dom nämner ovan så var det en enorm skillnad. I farter mellan 70-90 km/h märker man i stort sett inte vinddraget som annars uppstår. Visst kan det kännas lite bökigt om man helt plötsligt ska köra med passagerare i baksätet, fast det går snabbt att "ta loss" skyddet så det är aldrig några problem.

Det är bara i vägen när man ska ha golfklubborna i kofferten, då måste man antingen kasta av det eller montera på det.

Köp säger jag. Satsa på orginal dock.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.