AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.491

Olja till M Coupe

Sida 2 av 4
AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Suck,

Andreas jag hade velat bespara uppsatser i ämnet hela tiden
men det är svårt ser jag.

Vad jag menar med just vinterolja är att en mineralolja oftast blir
bra mycket tjockare vid sträng kyla, Det blir svårare för oljepumpen att transportera och ge fullt olje-tryck på alla smörjpunkter snabbt i en motor. Men som jag sa det finns nu
bra mineraloljor som funkar fint vintertid också, samtidigt som det säkert nu finns bra helsyntetsoljor med en vidhäftning som är lika bra som jag upplevt med bättre mineraler, men jag törs ej testa något mer och inte på en M-3 motor i alla fall.
Min erfarenhet nedan:

Hårdkör en motor på sommaren när det är riktigt hett ute
och kör på tex Mobil 1 helsyntet, ta upp oljestickan och
kolla konsistensen, den är som VATTEN, så att den är tunnare än
en bra mineralolja har jag sett själv åtskilliga gånger. Sen att
viskositetsbenämningen är likadan på oljorna lämnar jag
åt oljefabrikanterna. Och dessutom vad skall man egentligen till med syntetoljans egenskaper vid extrem hetta då
det är allvarliga fel och nära motorras då dessa värmetoppar uppstår som knäcker en mineralolja före syntetoljan?.

Ytterligare exempel: Slå i en helsyntetolja i en äldre halvsliten
motor som jag gjort och titta på oljetrycksmäteren? Den visar
på ett lägre oljetryck än motsvarande likadant klassad mineralolja
Vad tyder det på? ja att syntetoljan ej är lika viskositetsbeständig
i praktiken som i ett labb som testar oljan. Jag hade velat få det
förklarat av en oljefabrikant faktiskt.

Det är lustigt med viskositeten men en mineralolja blir
aldrig som vatten i jämförelse. (oavsett om klassningen är lika på oljorna). Det är nog det som gör den stora skillnaden tror
jag vad det gäller just vidhäftningen. Och andra sidan blir den
tjockare vintertid, och det också med olja av samma klassning.
men hur kan du veta Andreas du har ju aldrig testat annat än
syntetolja enligt dig själv.

Mycket reklam säger jag, många inlägg låter som reklamtexter
för en syntetolja av vilket märke som helst men kom med
exempel från verkligheten av folk som verkligen prövat
båda delar, och hur kan man veta om man aldrig provat själv?.
Det mesta i inlägg kan jag läsa på mobil 1:s reklamblad på
5 rader text.

Jag vet många med samma uppfattning som mig som aldrig
kört sönder en motor i hela sitt liv trots motorer med bra mycket
mer i litereffekt än en M-motor, som bara kört med mineralolja.

Jag reserverar mig dock för oljor som jag inte prövat med men
jag har dock prövat ovan tester med Mobil 1.

Var står det att BMW inte rekommenderar en halvsyntet resp
en mineralolja av samma kvalitetsbeteckning förresten?.

Nya syntet och mineraloljor lär båda funka bra för de allra flesta
men vad jag väljer är ju upp till mig och ingen annan.

Nu har jag diskuterat färdigt i detta ämne!.

MVH ATG

AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
En liten till då He He,

Länk

För mer synpunkter och även en som testat Halvsyntet resp kört med helsyntet innan på just en M3 motor.

In the end YOUR CHOICE !

MVH ATG

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ATG, suck!
Det du skriver låter bra, men det stämmer inte!

För att inte vi skall halka in på missförstånd, menar jag med en syntetolja, en "normal" syntetolja respektive en "normal" mineralolja, dvs de allra tunnaste och tjockaste oljorna har jag utelämnat i mitt resonemang.

Kolla på oljornas varmviskositet (titta gärna på exakta centistokevärden vid 100grader C i produktspecarna!) och du kommer att upptäcka att en mineralolja generellt blir tunnare än en syntetolja när den är varm!
SAE-klassningen är helt standardiserad, och anges ett visst centistokevärde vid 100grader, har oljan den egenskapen! (Att tro att oljebolagen ljuger om hur "tjock" oljan är när den är varm är att vara konspirationshysterisk enligt mitt sätt att se det!) Däremot skall man vara medveten om att de olika SAE-klasserna har ett visst spelrum, vilket gör att olika oljor kan vara lite olika tjockflytande trots att de har samma varmviskositetsvärde. Länk (sidan 4)

Du kan säkert hitta enstaka mineraloljor som är väldigt tjocka när de är varma, ex raka SAE50-oljor. Problemet med dem är att de är så tjocka när de är kalla att de är direkt skadliga för en modern motor i längden pga att de bygger upp oljetrycket långsamt vid kallstart...

Att man får ett lägre oljetryck i motorn med en syntetolja tyder oftast på att den har bättre pumpbarhet och flyter lättare i motorn, därmed ökar paradoxalt smörjningen trots att trycket minskar ibland! I en motor är det viktigaste att ha ett bra flöde, men det är mycket svårare att mäta än tryck, därav tryckmätning i oljeflödet!
Mäter du däremot oljetrycket när motoroljan är 90grader eller mer, kommer du med största sannolikhet upptäcka att mineraloljan har lägre oljetryck än en bra syntetolja!
Till detta kan man lägga att en syntetolja flödar mer turbulent än en mineralolja som har tendens att flöda skiktvis, därmed sker värme och smutstransport från motorns delar, bättre med en syntetolja.

Sedan är det inte en enstaka värmetopp som "knäcker" en mineralolja, utan det är den gradvisa nedbrytningen som knäcker en mineralolja. Den går betydligt snabbare i en mineralolja eftersom den innehåller en mycket mer ohomogen sammansättning av korta och långa kolvätekedjor!

BMW har en officiell lista över oljor som är godkända av dem. Kontakta BMW, så kan de tala om vilka oljor som är godkända.

Alla de egenskaper som du påtalar kan man lätt mäta i en olja och har oljan vissa egenskaper så ger det automatiskt vissa effekter i motorn...

Det är få produkter i en bil som så hårt specificerad via olika laboratorietester som just motorolja, det är bara att läsa produktspecifikationerna så får du nästan en 100%-ig uppfattning om oljans egenskaper!

Som jag skrev innan, välj själv olja. Men gör det med riktig kunskap i bagaget och tro inte på gamla skrönor...

Mvh

Ps. Jag väntar fortfarande på svaren på mina frågor!

Axel
Gratulerar ATG för du bör kunna sälja din unika kunskaper om olja till vem som helst,du måste vara den ända som kan känna ur en smörjer.Förresten har lägre oljetryck inte tvunget med sämre smörjning att göra,viktigare är flödet och med en "tunn" syntetolja har du ändå en starkare oljefilm.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Axel
Ojsan hade lite bråttom,men nu blev det rätt.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
La
137
Laurin
BMW M3 3,0 Alpinvit
Jag kör på Mobile 1 5-50 Racing formula helsyntet, tror jag den heter Och det märktes i hela bilen att motorn går lugnare och tystare av den oljan än den halvsyntet oljan jag hade innan från Castrol... Men det e ju min erfarenhet...=)

----
"Second place is the first loser..."

Länk

/// Mvh Laurin
Visa användare
2.049
wolv
330it -02
Laurin:
u got mail!

__
Länk
Lo
301
Loqmankaki
BMW M6 Cab 07
BMW 550 GT
Detta handlar om att prova kunskaperna inte att komma fram till rätt sak så att vi som inte "kan" något om oljor för lära oss lite.

ATG: Fattr du inte att forumveteranerna Anders S och kompanj vägrar tro att de kan ha fel ibland.

Klart att en delsysntet är bättre för en motor som har gått mer än 7-8000 mil och är nästan 10 år gammal.
Jag skulle inte tveka en sekund att ATG har rätt och "resten" fel.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Vilka argument du kommer med Loqmankaki:
"Klart att en delsysntet är bättre för en motor som har gått mer än 7-8000 mil och är nästan 10 år gammal"
Ja det är klart att en sliten motor mår bättre av en olja som inte är den bästa, eller hur. :-/

P.s
Fel ibland, jovisst. I detta fall VET jag dock att jag har rätt. Kom med något konkret istället för att bara säga att andra har fel så blir du mer trovärdig.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Johan B,

> Det är enligt BMW, bara tidiga M5 (E39) och Z8, som "behöver" TWS.

Alla E46 M3 skall ha TWS eller liknande också. Förmodligen gäller det även M Roadster och M Coupé med S54.

AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
En mekanikers simpla åsikt var ju inget att hänga i julgran enligt
tidigare inlägg, det är ju tillverkarna som kan allt enligt inlägget,
och inte minst teoretikerna som läser broschyrer! dom är GUD
i sammanhanget.

Jag har ju staplat upp exemplen i inläggen, är inte det konkret?,
och varför skulle jag ljuga, dessa inlägg gör jag pga visa med
egen erfarenhet att det måste ligga någonting i varför det
debateras så mycket om syntetolja resp mineral.

Undrar varför så många mekaniker rekommenderar Mineralolja
eller halvsyntet?.

Ja vissa verkar tro för att dom läser mycket broschyrer!.
Men det är så för att mekanikerna har öppnat motorer som gått med helsyntet resp mineral/halvsyntet och sett skillnaden på
förslitning "live", hört hur många motorer går rent metalliskt
hårt i motorljud, känt oljans viskositet vid värme etc , etc.

Men teoretiker som inte har det lyssnar inte jag på i alla fall.
Och många teoretiker finns det verkar det som.

MVH

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Rätt Johann!
Det är bara S62 (M5/Z8) fram till 02/2000, samt alla S54, som "behöver" TWS, resten rekommenderas en "vanlig" BMW-longlifegodkänd olja.

Loqmankaki, vilka SAKLIGA argument har du för dina påståenden?
Bygger du argumentet på kunskap eller tyckande?
Du skriver själv att du inte vet något om olja, ändå är du säker på din sak...
Du skriver att du vill lära dig om olja, ändå vill du inte ta åt dig "fakta" om olja...
De argument du kommer med är inte särskillt seriösa i mina ögon i alla fall!

Mvh

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
ATG,

Motorkonstruktörer och de som forskar kring olja vet rimligen mer än mekaniker om vad som är bra för motorerna.

AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Johann,

Du får inte glömma att det ligger ekonomiska aspekter bakom
alla produkter som säljs, men det är min åsikt!.

Och vad jag vet testas inte nya oljor på bilmotorer som gått
några år och dessutom fått ett antal tusen mil på mätaren.

MVH

jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
ATG,

Visst finns det eknomiska aspekter men faktum är att om mineralolja var bättre så skulle de marknadsföra den som bäst och sälja den dyrare.

Och jag kan försäkra dig om att motortillverkarna kör motorerna med nya oljar i tusentalsmil innan de testas.

Själv körde jag min första Golf GTi på bra mineralolja tills den skar, efter motorrenoveringen så körde jag med Mobil 1 utan problem tills jag sålde den. Ett tag efter det så köpte jag en till GTi som jag körde 17000 mil med Mobil 1 helt utan problem med motorn.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ATG,
Du pratar mycket om viskositet men verkar inte förstå innebörden av rätt värden.
"Öppnat motorn och känt oljans viskositet vid värme"
Snackar vi om ljummen olja då eller, för 80-gradig motorolja lär du knappast analysera mellan fingerspetsarna. Om du nu skulle få för dig att göra det skulle du formodligen inse att en 5w40-olja är ungefär lika tjocka vid denna temperatur, oavsett om det är mineral eller syntet. Skulle du däremot mäta tjockleken vid 130-grader skulle du finna syntetoljan tjockare eftersom den är stabilare. Detta är inte broschyrläsning utan forskning och simpel matematik. Vidare så är inte en oljas uppgift att vara så tjock som möjligt när det är varmt (eller kallt), det är att hålla isär metaldelarna från slitage. Rätt tjocklek är bara en av förutsättningarna för optimal smörjning.
Om du sedan litar mer på din lokala verkstad än de som forskat/studerat och praktiserar ämnet smörjteknik är det upp till dig.

"Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris"

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

ATG,
Du säger "vad jag vet så testas inte nya oljor på motorer som gått ett antal tusen mil".

Där är vi överrens, du vet inte så mycket om det du förespråkar så hårt.
Nya oljor testas oftast på bilar, motorer som rullar avsevärt mycket längre än normalt. Lastbilar och vanliga bilar inom yrkestrafik (taxi bl.a) hör till de som testas. Ständiga analyser och isärplockningar görs, detta i samarbete mellan både oljetillverkare och motortillverkare.

AT
56
ATG
528iA Touring-98
BMW C1 Executive-02
Anders S,

Du är en mästare att plocka ur texter,ord och koncentrera dig
på ordspråket, men tiita på helheten jag skrivit i hela
debatten så slipper du försöka hitta enstaka textrader med
utvalda rader som kan analyseras.

Man behöver inte analysera oljan mellan fingerspetsarna.

Man kan göra som billackerare, mäta tiden det tar för en vätska att passera en sil med litet hål tex, och på det sättet klargöra
hur tjock vätskan är. Smart va! inget labb behövs!.

Om oljan rinner resp/droppar av en oljesticka så behöver inte jag analysera det med broschyrer utan ser med egna ögon.

Jag paratar om riktigt varm olja!.

MVH

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Okej, så om du tar upp oljestickan med "varm" olja (80 grader kanske?) och synteoljan rinner av fortare så drar du slutsatsen att synteoljan har sämre viskositetsindex? Som information bör du veta att SAE-graderingen görs vid 100grader, att två oljor har graderingen Xw-40 behöver dessutom inte betyda att båda är exakt lika tjocka vid denna temperatur. Det är som sagt en gradering.

Jag drar slutsatsen att du förkastar analyser av oljans egenskaper i form av lab/forskning och går på det du ser i form av att lyfta på stickan/tömma olja ur tråget.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
ATG, no offence, men bland mekaniker i allmänhet är kunskapen om modern motorolja rätt begränsad. Däremot för de ofta olika skrönor vidare till både kollegor och kunder.

Om man VET hur modern olja fungerar rent kemiskt och tekniskt, kommer man snabbt att inse att mineralolja är ett förlegat koncept gentemot modern syntetolja.
Däremot håller jag med om att syntetoljorna inte var tillräckligt bra när de kom ut på marknaden (typ första Mobil1), de var helt enkelt inte färdigutvecklade som produkter! Det ledde till en del motorrelaterade skador som numer lever vidare som skrönor...
Det har dock hänt MYCKET rent produktmässigt bland syntetoljorna bara de senaste 10-åren!

ATG, jag har själv sett hur motorer som har haft synetolja och mineralolja ser ut i topparna och kamaxlarna, och jag håller inte med dina observationer att det minsta slitaget sker med mineralolja, tvärtom! De motorer som har körts på syntetolja och servats enligt rekommendationerna uppvisar nästan aldrig något synbart slitage!

Jag har dessutom gått till "roten" i detta med syntetolja och sökt saklig information via en mängd olika kanaler. Dessutom har jag fört en diskussion med två stora oljebolags produktchefer kring detta. Det hela har mynnat ut i en skrift på ca 45 A4-sidor, som handlar om motorolja, så torrt på fötterna anser jag mig ha!
Det absolut viktigaste är att titta på specifikationerna av oljan, vilket namn det står på den eller vilket pris den har är mindre intressant! Därför anser jag personligen att det exempelvis är bättre att köpa Biltemas helsyntetiska olja som uppfyller ACEA A3/B3 och API SJ/CF kontra att köpa en olja av ett känt märke som har en lägre klassning. (Exakt samma sak sa en av produktcheferna utan att jag tog upp det, trots att det inte var deras olja som produktchefen därmed rekommenderade!)

De exempel som du "staplar upp" är konkreta, men de håller inte en kritisk granskning! Exemplet med oljetryck är exempelvis konkret, men det säger ingenting om motorns smörjning, bara oljetrycket.

Angående "oljestickan" med syntetolja, mätte du viskositeten på stickan eller avgjorde du "på känn"? Jämförde du det med en mineralolja under samma driftsbetingelser?
Jag misstänker starkt placeboeffekt.

Angående ventilknack, kan jag bara säga att jag har helt motsatta erfarenheter. De motorer som har låtit lite i ventiltryckarna har blivit helt tysta i samband med att jag har bytt till syntetolja (tidigare delsyntet).
Det som är intressant att veta i det fallet är givetvis hur gammal den olja som var i motorn var, innan bytet skedde. Det är nämligen så att olja slits och tappar en del av sina egenskaper vartefter den körs.

Varför tror du att exempelvis försvarsmakten har gått över till helsyntetisk olja i sina bilmotorer? Knappast för att det är sämre! Olika tester hos FMV har visat att en modern syntetolja har överlägsna egenskaper och håller mer än 4000mils körning.

Varför tror du att man har Mobil1 i Stockholms lokaltrafiks bussar?

Mvh

Ps. Väntar fortfarande på svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.