AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.427

Lampan för handbromsen lyser fast den inte är dragen

Sida 1 av 2
HEj
Ja problemet är det som står i rubriken?
Glapp nånstans?
Seg kontakt som inte drar tillbaka?
Problemet började när det blev kallt..

Mvh
Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
japp, kolla kontakten.. kan hamna fel ibland..

davidvpt
BMW 320ik -88
Jag har haft det problemet när det var kallt, men det berodde på att gummibälgen var lite styv i kylan så den puttade upp handbromshandtaget så mycket att lampan började lysa. Tryckte jag ner den i botten slocknade lampan. Efter en stund när värmen kommit igång i kupén så mjuknade bälgen såpass att den klarade av att hålla sig nere av sin egna tyngd.
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
davidvpt: Så var det på min med. Innuti min gummibälg så satt det som ribbor av plast som skulle styva upp skiten. Jag slet ur dem och sen var det problemet ur världen. Det blev mycket bättre. Min var även lite fjompig när det var varmt, men inte nu längre.

Min skrothög: Länk
Visa användare
36
nomarcus
320 ik -88
Tjena jag fixade samma sak i dag på min bmw 320ik -89, det sitter bara en liten censor där man spänner handbromsen, troligen ligger den imot någon metall och då lyser den hela tiden, kolla under handbromsen sså förstår du hur det ska se ut...

MACKAN
Boki
kolla broms vätska..

när kärringen är jobbig så har man BMW....
Hej
Tack för alla svar!!
Har kollat bromsvätskan och det är helt0 ok..
nomarcus: Ska ut och kolla det du beskriver!!!

Mvh
har precis varit ute och kollat det.....men allt såg ut att stämma. "censorn" låg inte emot nånting, den fjädrade tillbaka fint.
startade bilen och drog handbromsen, då började lampan lysa lite lite starkare bara.
en fråga: finns det ingen annan censor som känner av detta??

Mvh
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Testa koppla ur "sensorn" är den paj skall då inte lampan lysa när kontakten inte är jordad. Lyser då inte lampan är ju sensorn paj, lyser lampan kan du testa och jorda kontakten och se vad som händer.

Ps hade samma problem på min, jag röck ur skiten och slipper sen den lampan lysa nå mer.

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Visa användare
36
nomarcus
320 ik -88
japp gör så ...
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Tror efter nätmare betänksamhet att min text tidigare är oriktig...

Om du drar ur kontakten (kabelsko) skall nog lampan lysa om du jordar den om du då har kontakten ojordad skall då inte lampan lysa om detta är sant är det "sensorn" soim är paj. om det blir annorlunda är jag nog rädd att nått annat är paj.

Det kan även var omvänt, detvillsäga att kontakten "jordar" vid nedfälld handbroms, och isåfall skall lampan inte lysa när du jordar, men jag tror det är en nc kontakt (normally closed).

Ok.tack för svaren..
Får kolla upp det lite senare idag!

Mvh
jag har nästan samma problem...min lampa lyser inte när handbromsen är dragen...det sitter en fungerande lampa på den platsen i instrumenthuset, så jag antar att kontakten vid handbromsen är sönder/i behov av rengöring...frågan är var sitter denna kontakt, samt hur kommer man åt den?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Bmwfreaken: kolla under handbromsen så ser du den garanterat. den sittar bakom själva armen...
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Min kontakt var lös och krånglade lite. Jag svetsade lite och mixtrade till det så att det funkar. Det är ju som Lunken säger bara att fixa så att sladden inte får jord när handbromsen dras åt. (och att den får jord när bromsen släpps)

Jag kommer inte ihåg hur det såg ut innan, men nu har jag en skodd sladdända som kläms fast när bromsen släpps... Kanske var så innan också... Kommer som sagt inte ihåg.

Min skrothög: Länk
Det går ju en sladd där från censorn, bak nånstans.
ser inte riktigt vart den går...kankse nån som vet??
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Nu har jag varit ute och kollat hur det är gjort på min e30.

När kontakten jordas tänds lampan, alltså när handbromsen är dragen skall då kontakten jorda (nc kontakt).
Testa detta...

Kabeln som sitter i min är grön med ett vittstreck.

Givarn sitter på min bil strax bakom spännskruven på handbromsen.

Ps det är kallt ute Ds

-RW-
Är det den symbolen (!) eller denna (P)?
det är symbolen (P) som symboliserar handbromsen, symbolen (!) är väl varning för beläggslitage till bromsarna?

"Vill du bli respekterad av din avbild, får du visa din avbild respekt" - Björn Afzelius (1947-1999)

Jag räds inte långmilare !

Länk
Lunken: Det måste ju betyda att min lampa är jordad även när handbromsen inte är dragen...iochmed att den lyser fast den inte är dragen..
-RW-
Bmwfreaken//

Inte på E36:0r, det är en annan symbol som varnar för bromsbeläggslitage.

Tänds dock denna symbol (!), är vätskenivån för låg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.