AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
544

Konstig bromsproblem...

Har fått en väldigt konstig problem med mina bromsar. Efter att bilen har stått i stilla under dem svåraste minus graderna ( det blev up till minus 20 här i stockholm) började bromsarna krångla.
Delvis så låter det gnisslande och delvis inbillar jag mig att bromsverkan blivit sämre. Normalt så hade jag antagit att bromsklotsar är slut men jag har två saker som gör att jag tvivlar på detta. 1) Jag har varit på inspektion 1 bara en månad sedan och där kollar de bromsbelägg. 2) Efter att jag har åkt i 5 minuter så gnisslar inte bromsarna längre. (men jag tycket att bromsverkan är dålig men det kan vara psykosomatiskt...)
Detta händer varje gång jag kör sedan 2 veckor.

Det kan äventuellt oxå vara så att jag kunde ha kört på någonting som låg i snön när jag bakade bilen sista gången jag körde innan det började gnissla. Jag tycke nämligen att jag guppade till utan anledning när jag backade bilen ut ur parkeringsplatsen. Men jag gick ut och kollade och verkade vara OK, såg ingenting som jag kunde ha kört på, och just då hördes det ingen gnissel i alla fall
Några synpunkter på vad det kan vara?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Visa användare
881
Henrik.A
E3 3.0Si -75
det brukar vara så på alla bilar...det bildas en hård hinna på bromsbeläggen vilket då kan kännas som dålig bromsverkan...men prova att bromsa hårt lite då och då...så kan det bli bättre men det är nog inget att vara orolig för...

Bara det bästa, åt det bästa

BMW CS #5075
Det känns genast bättre när jag läser detta. Men jag har alrdig haft såna problem tidigare. Varför kommer det up nu? Har det med kylan att göra? Det är inte kallt nu...?

_________
Länk
Många belägg trivs inte riktigt i salt och slask och kan få en beläggning som inte greppar om skivan lika bra.

Jag har oxå haft gnissel i bromsarna, det hade då fastnat en sten mellan skiva och belägg, hur 17 nu den hade hamnat där.

Fredrik M - Z3 2.8
Länk
JohanOS
Z3c 4 ever:

Det finns en enkel anledning, dels finns det mkt mer skit som lägger beläggning på vintern, sen kör man också mycket lugnare, bromsar inte så mycket (pga av underlaget såklart) och kör inte alls så tufft.

Slutsatsen är helt enkelt att du behöver ta ut bilen och låta den sträcka på benen lite, både accelrationsmässigt som bromsmässigt, kör som en biltjuv några dagar så ska du se att gnisslet försvinner..

Funkade på båda mina Z3:or iaf... ;)
hehe: inte behöver du upprepa den utmaningen ;-)

_________
Länk
JohanOS
Kör inte ihjäl dig bara, det är trots allt halt ute ;)
Vill inte ha det på mitt samvete direkt :>

/J
Mina bromsar gnisslade som fan en dag.. visade sig att ena broms skölden tog i skivan bak.. kanske du ska kolla.. bara å böjja ut den lite..

/Jimmy
Länk
Sc
147
Scarface
530I M-Sport 2003
M550i 2018
Säkerheten framför allt!
är du orolig är det inte fel att ta den en sväng till bmw och be en av deras mekare köra den en sväng...
Scarface: bra idee. Ska faktiskt ringa ditt idag i ett annat ärende, då frågar jag om dem kan titta på det...

_________
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.