|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
Hej! För att reda ut denna evighetsfråga om Code 00000 så ringde jag i dag upp BMW Sv tekniska ledning. Svaret är: Detta med Code 0000 härör från början av 90- talet då ngn motortidning (kanske Tekn V.) skrev om ärendet med den syftningen mot att code 00000 skulle indikera mätarfiffel. Så är således inte fallet enligt BMW svar idag. Jag citerar ej utan sammanfatar tfnsamtalet som jag uppfattade det hela. Min upffattning just nu är att detta är en skröna som även jag gått på tills annan information eventuellt finns. Code siffrorna kan tydligen tolkas ur ngt som heter Hex- lista och kan att ha att göra med exvis tankmätarens kalibrering m h t aktuell bensintyps viskositet o s v. Vad mina siffror 14586 betyder skall jag gå vidare med. Således är läget just idag det att Ni som har Code 00000 har fått en värdeökning på minst ett antal 10-procent. Ngn som vet mer detaljer? Intressant vore ju att få till ett snack med "omprogrammeraren i Travemunde". MVH /// Paap R |
|
Paap Reeder: Härligt att få de utträtt med fakta som går och lita på. Tyvärr har bmw sverige själv inte alltid koll på läget men det får vi utgå ifrån att de har i detta fallet. Att Code 000000 Skulle stå för en Hexadecimal motsvarighet kan vara möjligt. Hexadecimala tal är i regel en blandning av bokstäver och siffror dock. Men de är ju troligt att de har en slags översättnings lista som du antyder ovan. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Är talet omvandlat till decimalt talsystem så betyder 14586 38 FA hexdecimalt,vad det sen betyder är en annan sak. 00000 skulle isådana fall betyda ungefär utan värde(?) Detta om man funderar lite på det så får jag det till att om man har nollor så skulle det betyda att ingenting är ändrat,om du har andra siffror där så skulle det kunna vara ett omräkningstal från det ursprungliga värdet för att få fram vad som stod där innan vad som nu är ändrat var ändrat(hmmm.blev krångligt där) Slutsats,om det har med mätarställningen att göra så skulle jag tippa att det betyder tvärtom vad som tidigare påståtts,alltså nollor=inget är ändrat,siffror=ändrat,behöver ju inte vara mätarställningen heller,ändrad motorstyrning eller liknande är ju andra tänkvärda alternativ. Nu är detta bara något jag fick i mitt förmodligen lite för mosiga huvud efter helgen,men tänkvärt tycker jag. Väntar på den slutgiltliga och totala utredningen om detta innan jag funderar mer på det,hoppas att den som har svaret lägger upp det här,skall bli intressant. Henrik |
|
| Jahaja...det känns ju lite lugnare nu...Tänk att det ska vara så svårt att få bra svar från BMW...är det så få som verkligen är insatta i produkterna dom säljer!? | |
| Det går ju att kalibrera bränsleförbrukningsmätaren i färddatorn kanske ändras code 000000 då? en tanke bara som jag fick har ej provat själv. | |
Paap Reeder |
Hej " he rik"! Jag hade fel nr när jag skrev ner det från direkt från minnet på arbetet. Kollade nu hemma: Rätt nuffror skall vara 14086! Vet Du vad det då betyder?? Var kan man läsa om detta Hexadecimal-tjofräs? Är det nått som kommit i skolan efter den s k mängdläran där 5 äpplen var mer än tre elefanter ?? MVH /// Paap R |
|
Ett hexadecimalt talsystem är ett talsystem med basen 16. Orkar inte förklara...prova att söka på tex google så hittar du nog bra beskrivningar! /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Paap 14086 blir 37 06 men det är bara ett annat värde som förklarar precis lika mycket som vilket som helst så tillvida man inte vet vad detta tal påverkas utav i programmet som skriver ut talet. Brukar användas som programmeringsspråk i sk. "piartkort" bla. Det sitter väl liknande små processorer i styrelektroniken i bilar som i smartcards så att det skulle vara ett hexdecimalt språk är sannolikt. Har en värmepump som talar hex,max temp min temp framledningstemp osv. använder även detta vid felsökning och då levererar den svaret noll vid opåverkad felfri grundinställning,annars div värden som berättar med hjälp av en nyckel vad som felat. Så att någon på BMWs tekniska avd. skulle ha en nyckel som berättar vad utlästa tal står för i klartext är väl inte helt osannolikt,konsten är väl bara att hitta denna person. Nu är jag ingen klippa på detta,men att utgå från att värdet noll är antingen ett opåverkat grundvärde eller ett nödläge(systemkrash,skruvad? hmmm,väckte en ny tanke där) kan man nästan utgå ifrån. Väntar med spänning på slutet på denna gåta. Henrik |
|
|
De saker jag har programmerat så har jag använt 0 som utgångsläge...när något blir fel har jag använt ett tal "som inte kan uppnås" i stil med 99990, 99099 eller någon annan skum kombination som "aldrig sker". (Om det sen är rätt eller fel kan man väl diskutera ;-) I så fall skulle Code 00000 betyda oskruvat, och Code 14086 betyda skruvat/utbytt/"what ever"...ej den ursprungliga utrustningen/mätarställningen alltså. Det vore VÄLDIGT intressant att veta om några har SAMMA värde som t.ex. Paap har...eller samma värde som någon annan!! Mvh Patrik _____________________________________ Mannen bakom Länk |
|
Paap Reeder |
Hej! Skall imorrn försöka borra vidare med att få fram den s k "översättningstabellen för hexadecimalsiffrorna" i code:. Tror f n att Code har inget med vägmätaren att göra över huvudtaget. MVH /// Paap R |
X. |
Det hexadecimala talsystemet har som någon sade ovan basen 16. Förenklat kan man säga att skillnaden mellan vårat "vanliga" talsystem som bara har siffrorna 0-9, är att man i det hexadecimala systemet har ytterligare 6 enheter som representeras av bokstäverna A - F. Siffran 10 heter då exempelvis A i det hexadecimala systemet, siffran 11 heter B osv. 15 heter F, efter det måste man slänga på en siffra till så 16 blir 10 i hexadecimal form, 17 blir 11 osv. En vanlig missuppfattning är att processorer och elektronik använder sig av "hexadecimala språk" och liknande. Det gör de INTE. Alla digitala system arbetar internt med det binära talsystemet (siffrorna 0 och 1). Det hexadecimala systemet gör det bara åskådligare för människor att hantera vid programmering mm och används ofta i dessa sammanhang eftersom det passar bra ihop med indelningen av en byte i 8 bitar (0-255, 0-FF i hex). Alltså, vad gäller mätaren så hanteras/lagras värdet säkerligen binärt. För att visa det som hexadecimalt i displayen så måste en konvertering ske av en liten programsnutt, och det finns då egentligen ingen anledning att visa värdet hexadecimalt eftersom man lika gärna kan konvertera värdet till det "vanliga" talsystemet när man ändå håller på. Dessutom blir displayen dyrare om den ska kunna visa A-F också, och inte bara 0-9. Om inte värdet som visas i displayen är någon slags kontrollkod eller minnesadress eller liknande som är avsedd för programmerare så verkar det onödigt att köra hexadecimalt. Men hela den här diskussionen är egentligen ointressant, eftersom det viktiga är vad sifferkoderna betyder, inte i vilken form de presenteras. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.