AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.565

Portning av m20 2,5 -topp?

Hej,
Funderar över det här med att riva loss toppen och få den portad och fin.. Har ju hört talas om att Grottis i Stockholm gör fin-fina arbeten men undrar om någon känner till duktig portare i göteborgstrakten?

/Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du trimmat bilen i övrigt?

Annars är det nog i princip bortkastade pengar. BMW:s toppar flödar mycket bra från fabriken!
Skall du trimma finns det andra åtgärder som ger mer "effekt för pengarna".

Grottis är ju rätt omtalad i dessa sammanhangen...
Tänk på att det krävs mycket kompetens för att få en portning bra! (inget för "hemmamekaren"!)

Mvh
Jo, nämnas bör kanske att det sitter en vassare schrick kam samt fullflödes luftfilter, extraktorgrenrör - fullflödes metallkat - supersprint effektburk samt ett specialgjort chip från turocenter för 98oktan. ..så då tänkte jag toppen kan vara nästa grej om man inte ska ge sig in på överladdning i någon form..

MVh,
Anders
Pe
1.362
Petri
BMW 120D 2008
Det skulle vara Köhler då,som finns neråt dina trakter...Men det är inga billiga operationer...Grottis tar ca 1000kr per "cylinder" och jag tror inte Köhler är billigare...
sm
97
smokey
M5 3,8 -92
Köhler håller till norr om ullared och han har jävligt bra erfarenheter av att trimma bmw motorer....
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Prata med bäckis, han har blivit jäkla duktig på att porta m-20 topparna. Det är ju bara att skicka upp den med bussgods hit till Avesta.
Köhler, har de någon hemsida eller så, jag har letat men..?
Okej, värt att kolla upp, Bäckis, är det Bäckis i snålblå racing kanske?

MVh,
Anders
Portning för turbo är väl inte samma som för icke överladdat?
För turbo räcker det med att öppna upp maximalt utan att
tänka på gas hastigheten över hela varvtalsregistret.
Det är iförsig möjligt att bäckis kan den konsten också men
i klass med Köhler.
Kr
140
Krigh
328iT -96 M-optik

1602 2,5 Tic -68
Anders: Japp, snålblå-bäckis.

Eric: Självklart är han inte i klass som köhler med 100års erfarenhet, men han kan porta sug-toppar oxå.
Sista toppen han gröpte ur hade bättre flöden än en mycket känd
portare från .........?? (inga namn).
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Ta bort metall-kat:en... det är gratis;)

/e3otto

Hellre arsenik i frukostfilen,
än en SAAB-låda i bilen!!
Funderar på att putsa till kanalerna innan jag plockar tillbaka min topp. Kan det ge sämre effekt om jag gör detta? Har hört något om att det blir för fin ytan så blir det sämre effekt pga att bensinen inte spittras på samma sätt.

Annars har man ju inget att förlora!

Jag trodde Grottis var död jag (tyvärr).

Det jag hade haft i bakhuvudet när jag skulle anlitat någon för portning är hur seriös han är och hur väl underbyggt hans snack är. Jag har exempel i min närhet som snackar så vitt och brett om hur grymma de är, hur mycket de kan ta betalt osv helt utan att egentligen veta någonting. I just detta exempel gäller det IC:s men ändå, dessa människor finns överallt. I deras egen värld är de bäst och de kan framförallt allt. Men egentligen är de helt tomma på kunskap.

NLR har haft en kompis topp ett bra tag nu. Med honom känns det på ett helt annat sätt. Dels har han bevisat sin kompetens på motorcyklar med bland annat en sugis som gav 220hk på 1300cc om jag inte minns fel. En Suzuki GSXR tror jag det var. Och i jämförelse med en annan portares topp så flödade NLR:s topp mer än den andres som hade större ventiler.

NLR jobbar också med motorer på dagarna och jag pratar med honom varje dag. Och vi delar åsikt om att det finns en hel del duktigt folk i världen. Det är ingen ide att slå sig för bröstet och säga att min ideer och tankar är de absolut bästa, allt annat är idioti. För sådant är det väldigt gott om. Människor utan den ödmjukheten kan man direkt lägga i facket "snackare" är min uppfattning.

När NLR skulle porta kompisens topp fick han en provtopp först. Där provade han flertalet portar och tekniker i flödesbänken för att se vad som kunde tänkas vara bäst. Och det var inte alls som han tänkt sig från början. Det fanns massor av saker att ta hänsyn till och man kunde inte porta som "vanligt". Visst, maxflödet på högsta lyftet blev mer men på alla andra lyft tappades det mot standard.

Det hela slutade med en port som slog original från 1mm och uppåt rejält (provtoppen hade standard ventilsäten, annars skulle den flödat ifrån ännu mer). Insugsporten är även plastad för att få ett bättre flöde, med lyft golv och ändrat utseende runt ventilstyrningarna.

Detta givetvis ihop med riktiga fullradiesäten och omsvarvade ventiler (back-cut).

I jämförelse kan nämnas att en annan kamrat lämnat in sin topp hos Ellemann här i Göteborg och betalade flertalet tusen för att få en topp som de i princip gått över med 80-papper och slipad in ventilerna. Det är rätt stor skillnad det.... NLR:s åsikt är att ett sådant jobb skulle han gjort på en kväll (med en hel del kaffedrickande). Den toppen han gjort nu har tagit en månad.

Den i övrigt gängse uppfattningen om dessa toppar var annars att insugarn skall man ej röra. Och det stämmer mycket bra. Har man inte full koll utan bara portar på känn så kommer man få ett sämre flöde än original. Men hur många portare tror du skulle säga det? De _tror_ ju att den blivit bättre och babblar om det ena hit och det andra dit.

Det kan vara värt att tänka på! Att få en riktig portning av någon som kan toppen och kan förklara vad han gör och vad de gett på andra motorer och kanske ett flödesprotokoll till, är inte fel. Då har man åtminstone sorterat ut de som ej portat en sådan topp innan och de som bara portat på känn.

Nu kan det givetvis finnas genier vad gäller portning som aldrig behövt gå när en flödesbänk eller liknande men de lär inte vara vanliga!

Mvh Mats
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.