AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
787

"Stirrig/känslig" styrning på Z3 M Coupe !?

sk
42
skytten74
320i Touring -97
När jag kör min Z3 M Coupe, typ snabb omkörning eller fort på svängig landsväg, tycker jag att styrningen är lite "stirrig", känslig.
Skall den vara det ? Kan det bero på kort avstånd mellan fram och bakhjul, för avståndet är väl kortare än på en M3:a ?

Jag har inget direkt att jämföra med, har inte kört en M3:a, hade en 325 E36 innan bara.....

/Mattias

//BMW - Alltid snäppet före \\
M
18
M Brundin
M3 GT No. 233
518 -87
Tjena Mattias

Jag har haft en Z3 2,8 Coupé som jag hade det problemet med. Det uppstår så fort framdäcken blir lite slitna så har bilen en tendens till att bli stirrig och väldigt spårkänslig. Att sen bilen är mer direktstyrd än någon annan bil jag kört gör väl sitt till. Har nu en M3 GT och visst är den mycket sabilare inte minst i högre farter men Z3:an har ju verkligen sin egen charm som jag saknar ibland....

Som sagt Z3:an är väldigt däck känslig. Ett tips köp inte Uni Royal Rain Sport även om däcket fick kanon fint omdömme i Auto Motorsport. Det funkar inte på Z3:an i varje fall.

/// Väl mött till sommarens banträffar... Ser fram emot några hårda figter...///
Fi
683
Firren
iX1 '23
996tt ’03
ahhhh den direkta styrningen är ju helt underbar!! :-)

närapå porschekänsla, IMHO.... fast nu på vintersulorna känns det helt klart lite annorlunda :/

mvh
Anders

BMWCS #4727
Den ska vara känslig. Både i M och i "vanliga" Z coupeer. Beror nog på att coupe karossen är styvare medans allt annat är kalibrerat som på roadstern. Den styva karrosen följer lättare med än roadstern och skapar just den känslan. Själv tycker jag att den är underbar...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
sk
42
skytten74
320i Touring -97
Ja, mina framdäck är faktiskt på sista valsen, men det är ändå Michelin nånting, mycket bra däck sägs det. Har Falkon bak och dom är jag nöjd med. Men det e sant, den direkta styrningen är härlig ändå, har inte haft bilen så länge. Känslan växer nog fram. Men helt klart att bilen är helt underbar att köra.

/Mattias

//BMW - Alltid snäppet före \\
M
18
M Brundin
M3 GT No. 233
518 -87
Byta du dina framdäck så kommer nog saker och ting rätta till sig....

/// Väl mött till sommarens banträffar... Ser fram emot några hårda figter...///
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Blanda inte olika däckmodeller på fram och bakaxeln!
Då kan man få nervösa styregenskaper.

Är dessutom däcken slitna brukar det bli än värre!

Mvh
Dani
Vet inte varför, men jag tycker att roadster har mkt bättre vägegenskaper än coupén...

Har lånat en polares coupé, och tycker inte kunna jämföra sig.
Har visserligen 265 däck bab..o han har 245..gör vällite skillnad.
Men i kurvor tycker jag roadstern är överlägsen..ngn som har annan åsikt?

Att ha olika mönster fram och bak spelar inte så stor roll. Eg. spelar inte ens rotationen så mkt heller. Har fått det bekräftat av flera stora däckfirmor i gbg.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dan, mönstret spelar nog inte så stor roll, däremot däckens uppbyggnad och styvhet i stommen!

Finns många som har haft "konstiga" köregenskaper då de har blandat olika däck på fram och bakaxeln. När de sedan har bytt så de fått samma däck fram/bak har bilens köregenskaper blivit betydligt mer harmoniska!

Vissa däckskombinationer går att blanda fram och bak, men risken är stor att det inte blir bra!

Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.