|
|
|
|---|---|
|
Har ännu en gång hört rykten angående skatten på dieselbilar. Denna gång är det lb-reggade dieslar som skall chockhöjas men som vanligt VET ingen riktigt säkert när man frågar. Är det ngn som VET hur det blir med detta? | |
|
Vad jag förstått så ligger det fortfarande som förslag enligt den så kallade vägskatteutredningen. Mycket talar dock för att riksdagen kommer att besluta i enlighet med betänkandet. När detta sker är dock oklart... Förslaget innebär i korthet att skatten för lätta lastbilar höjs till motsvarande skatt som för personbilar, istället sänks skatten för tunga lastbilar. ------------------ Always Diesel |
|
|
Det är ju inte roligt! Kan man bygga om sin 525a till tung lastbil?? ;) |
|
|
Att få en 525 TDS reggad som tung lastbil är nog svårt om man inte bygger fast stora blyplattor längs hela bilen och på så vis kommer upp i en totalvikt över 3.5 ton! BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Jag vet , det var ett skämt :-) Men är ni säker på att detta med skatten på lbreggade bilar inte gäller nyreggningar bara? Så att de som redan är reggade inte drabbas. |
|
|
Enligt förslaget så ska övergången på ske succesivt, i första etappen höjs skatten för lätta lastbilar 55% sedan till samma nivå som personbilar. Detta gäller nya som gamla fordon För intresserade finns senaste delbetänkandet här: Länk ------------------ Always Diesel |
|
|
Det verkar vara ngt fel på länken....Var det rätt länk? |
|
|
Hmm, funkar när jag klickar på den. Men du måste ha acrobat reader (pdf-dokument). Prova högerklicka och välj "spara mål som" om den inte öppnas korrekt i läsaren. ------------------ Always Diesel |
|
|
HAr förslaget trätt i kraft eller blev det inget. Ngn som vet? |
|
|
Vad jag vet så har skatten inte höjts än, men jag är inte säker. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Någon som vet hur dom kommer att göra med picups, jag menar dom går ju inte att bygga om till personbilar. Jag har en gammal King Cab som slit & släng bil och det känns inte roligt om jag ska behöva betala ca 8000kr i skatt för den också!! Det räcker att BMW:n kostar så mycket. Polarbear |
|
|
Enligt förslaget gäller det alla fordon som är klassade som lätt lastbil. Förslaget i sig riktar inte särskilt in sig på lastbilsreggade personbilar, utan alla lätta lasbilar. Orsaken till detta är att man anser den tunga trafiken vara viktigare och vill kunna sänka den skatten. Konkurensmässigt i EU anser många att skatten för tung trafik är för hög i Sverige, där av utredningen.... Personligen tror jag man inte beslutar något före december i år då hela betänkandet skall vara klart. ------------------ Always Diesel |
|
cr |
Skatten har inte höjts än. Jag lastbilsregistrerade en 530da touring -01:a i måndags och skatten blev något på 900:-/år. I flera år har det gått olika skrönor om att skatten skall höjas och att alla lastbilsregistrerade personbilar skulle tvingas att registreras om till vanlig personbil igen. Alla som tror sig veta precis hur det ligger till vet alltid ett datum när de nya reglerna skall träda i kraft men jag har aldrig sett att det stämt. Jag läste för en tid sedan på detta forum att f.r.o.m. 030401 skulle skatten höjas för lättalastbilar och så blev det inte. Reglerna kommer säkert att ändras någon gång i framtiden det är ju inte rimligt att en personbilreggad dieselbil i normalstorlek kostar 7500:-/ år och är den reggad som lastbil kostar den 900:-/år. MVH calle |
|
Ok, låt oss bara titta till fakta. En utredning under namnet vagtrafikskatteutredningen pågår. Utredningen är INTE klar, däremot har ett delbetänkande (läs FÖRSLAG) lämnats där det föreslogs att de nya skattereglerna (dvs lätt lastbil och personbilar samma skatt) skulle kunna träda i kraft 1 april. INGET beslut har dock tagits, man har inte ens haft förslaget på dagordningen. Vägtrafikskatteutredningen har i sina ramar att de ska lämna slutbetänkandet (dvs slutliga förslaget) i december i år. EVENTUELLT kommer man att ta upp frågan och besluta åt ena eller andra hållet. POLITISKT finns påtryckningar kring frågan att sänka tunga trafikens skatt, och det är egentligen det målet som utredningen har. Finansieringen föreslås dock bli genom höja lätta lastbilars skatt. Så, nu hoppas jag inte sagt något varken åt ena eller andra hållet, inte heller sagt något som ska kunna liknas vid skrönor ;) ------------------ Always Diesel |
|
|
När jag ringde till skattekontoret i Örebro suckade damen i andra ändan på telefonen och sade: "Det ringer folk dagligen och frågar om höjd skatt för LB och vi svarar samma sak hela tiden nej vi har inte några sådana indikationer utan det troliga är att om en förändring kommer till stånd så blir det antagligen en anpassning till övriga Europa dvs en sänkning av skatten på personbilar med dieseldrift" Enligt henne hade dessa rykten om höjd lb skatt florerat hårt de senaste 5 åren! Mvh / Björn |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.