|
|
|
|---|---|
|
Hej har en ny recondad 330 och letar efter en bra avfettning som inte tar bort lackskyddet. Någon som vet var man kan köpa det bättre än ok och statiol som bara är skit mvh en glad bmw ägare ma | |
|
Jag skulle rekommendera att du pratar med firman som har gjort lackskyddet på din bil, eftersom det finns lite olika medel och de är olika känsliga för olika avfettningsmedel (petroleum, microavfettning etc.). Mvh |
|
|
tack för svaret mvh ma |
|
Cribba |
Köpte min avfettning av firman som gjorde de på min förra bil, lite dyrare men lite bättre tyckte jag oxå. värt pengarna ! Min förra bil Länk |
|
de flesta brukar köra med en avfettning som heter tordosol, en alkalisk avfettning Joakim Eriksson |
|
|
tack för svaren mvh ma |
|
|
smartab har mycket bra produkter. t.ex plus 10, smartslove och sawftey39 Mvh Jonas Larsson Länk |
|
|
Äkta gammal hederlig avfettning som idag kallas "asfaltlösare" eller "asfaltrent" obs. absolut inte miljömärkt. Jag använder det på min DITEC-behandlade med strålande resultat. Senast härom dagen när jag tvättade i GDS-hallen så samlades 6 obekanta och tittade när jag högtryckspoklade bilen och fällde kommentaren att "det ser tamefan ut som om han lackar bilen med högtryckssprutan". Det gör det faktiskt, all skit försvinner. Avfettning av detta slag vill jag minnas att DITEC-Jörgen på Valhallavägen inte "förbjöd" mig använda i allafall, bra blir det. _________________________________ Länk |
|
David L |
Jag föreslår att man använder en avfettning av typen micoavfetting. Dessa fungerar i regel bra för att ta bort asfalt och salt. De behöver lite längre verkningstid än vanlig fotogenavfettning, men är mildare mot lackbehandlingen. (Tordosol är inte en alkalisk avfettning, det är en avfettning av petroleumtyp) MvH David |
|
Funderar på om det finns mer än en typ av microavfettning. Hagmans micro och kallavfettning är båda petroliumbaserade, dvs luktar verkligen som avfettning "skall" (fotogen), och funkar bäst av allt jag testat (har dock inte testat just i samband med Ditec). Min erfarenhet är tvärtom att de inte behöver så lång verkningstid som s.k. naturavfettning av alifatisk eller alkalisk typ (om det inte är samma). Med dessa får man oftast gnida, inte så roligt för lacken, eller upprepa behandlingen och får de torka så etsas de fast i lacken, sen är det kört. Av de icke petroliumbaserade medeln som jag testat tycker jag T-grön funkade bäst. FP |
|
|
microavfettning är mindre skonsam mot lacken enligt mig. den fräter på aluminium t.ex. använd petroliumbaserad avfettning helt klart bäst nu på vintern tar asfalt och salt mycket bättre. microavfettning tar en annan typ av smuts bättre på sommaren. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.