|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Har en liten läcka i en svetsfog i avgassystemet efter den mittersta ljuddämparen. En kompis tog bort den sista ljuddämparen på bilen och svetsade dit rostfria rör istället, för det goda ljudets skull. Jag undrar om den lilla läckan kan göra så att det blir felaktiga avgasvärden så bilen inte går igenom besiktningen? Vilket värde ändras? (själv tycker jag att en läcka efter katten inte "borde" påverka men jag har hört talas om folk som fått lustiga avgasvärden då det varit hål i systemet. Varför?) Mvh Patrik | |
|
Lambda värdet kan bli för högt om det finns en läcka. Det fick jag själv erfara förra sommaren när jag fick 1,06 i lambda pga. liten läcka i bakre ljuddämparen. Efter byte av bakre avgassystem så vart det gk. (1,00). Mvh. Patric Länk |
|
|
Det är lambdavärdet som påverkas. Lite extra syre dras med till mätsonden, vilket ger högt syretal i avgaserna, vilket till stor del styr lambdavärdet! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Lambda värde i all ära. Men låter det inte lite sjukt att det kan vara för mycket syre i avgaserna. Trodde i min enfald att ju renare avgaserna var destå bättre ;) . En anstäld på bilprovningen som underkände min för höga värden, höll ivf. med mig att mätningen av detta värde var något byråkratiskt hemma snickeri. Det är ju synd att behöva lägga ut flera tusen på att byta ett avgassytem med knappnålsstora hål bara för att behaga byråkrater. Eller är jag helt fel ute när jag påstår detta? Mvh. Patric Länk |
|
|
Ja, du är helt fel ute när du påstår detta! För mycket syre i avgaserna tyder på en dålig förbränning, inte bra med andra ord. Lambdavärdet är för övrigt ingen värde man mäter sig till, utan detta är ett uträknat värde baserat på de fyra gaserna i fyrgasmätningen! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Det är ju skit också, ska mäta upp lambda värdet innan jag besiktigar då. Kan lambda värdet bli bättre om man kör katten skåll het eller spelar det ingen roll? Funkar det med K-sprit? Mvh Patrik |
|
|
ett bonna knep är ju självklart k-sprit sen går du in med gasol brännan och blåser tills skiten glöder...... |
|
|
Du kommer fortfarande att få felaktiga mätvärden eftersom det sugs in syrehaltig luft i avgaserna. Egentligen blir inte avgaserna "skitigare", men mätinstrumenten uppfattar det som om förbränningen är dålig, precis som Jeppe skriver. Mätinstrumenten kan ju inte veta varifrån syret kommer... Mvh |
|
|
Man kanske kan be dom sticka in grejen drygt en meter in i röret! =) Mvh Patrik |
|
|
Den enklaste lösningen på ditt problem är ju fixat på 5min med miggen,eller nödlösning dämparcement. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
|
"Grejen" är tyvärr bara ca 30-40cm lång, annars hade man ju gärna gjort det! Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
har du otur så kan dem jävlas med dig...men kör bilen riktigt varm och blås rent motorn ordentligt...sen kan du ju åka och kolla värdena hos en verkstad...men ibland brukar inte besiktningen ens mäta värdena om det är avgasläckage... Bara det bästa, åt det bästa BMW CS #5075 |
|
|
Men det är ju inget jätte hål precis. Har försökt mura igen med ljuddämparcement eller vad det heter men jag vet inte om det suger in luft iallafall, är orolig för det. Anledningen till att det inte blev tätt ifrån början var för att kompisen som svetsade gav upp då han inte fick intill munstycket på svetsen, rören sitter ju rätt tight.... =( Mvh Patrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.