AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
519

Yttertempmätaren "fryser" ibland

Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Finns det någon på detta forum som kan tala om varför yttertempmätaren fastnar på ett värde ibland.
Den kan t.ex. visa -12 en stund när jag tar bilen ur garaget, och -12 är då vad den visade när jag ställde in bilen kvällen före...
Det kan även bli åt andra hållet, så att den visar t.ex. +10 när jag tar bilen ur garaget, och tycker sedan att det är plus-grader i någon minut innan tempen rasar.

Jag har även sett fenomenet på en e46, så jag är tydligen inte ensam.
Någon som kan & vet?

/ Anders
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag har inte haft detta problem, men många andra här på forumet. Har du sökt här i "sök inlägg"?? Annars testa där!
Jag kan bara tänka mig att den börjar bli dålig själv givaren och måste bytas! Har för mig att det är två kablar som går till givaren eller?? Kanske är den andra kablen som är skadat! Men jag är inte säker på det till 100%.
Hoppas nån kan rätta mig!

MvH Bmw 4-ever

Länk
Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Jag har sökt lite grann, men tyckte inte att jag hittade riktigt rätt. Får väl ge det en chans till... :-)
Hmm, Att givare´n skulle vara dålig. Tja, det låter ju lite lurigt att det skulle stanna på ett värde en stund, men jag vet inte vad det är för typ av givare.
Är den resistiv eller är det någon form av digital givare?

/ Anders
Visa användare
664
Osprey
540iA -95
318i -93
På E34 är den med all säkerhet resistiv eftersom den bara har två ledare.

Själv hade jag nere den i förra veckan och fixade ena kabeln som hade gått av precis vid givarkroppen. Den visade ojämnt och gav så att säga inte "sannolika" värden. Efter ett tags letande hittade jag att det berodde på ett 95%:igt (eller så) kabelbrott precis vid givaren. Men med hjälp av lödkolv och lite isolering är den som ny nu igen...

/Magnus
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Jag hinner åka nån kilometer innan den visar rätt om det är +12 i garaget. Men det är fullt normalt. Den måste ha bra minne om den visar samma temp som när du stängde av bilen.

MVH
Hasso
Länk

Pj
46
Pjoms
525 e39 Touring -04
Tanken med en yttertempmätare är väl, som jag ser det, att man ska bli varnad för plötsliga temperaturförändrngar, så jag vet inte om jag tycker att det ska vara "normalt" att det tar en stund innan den visar rimliga siffror.
När kan jag lita på den? Efter 1 minut, 5minuter eller när den visar samma som en annan termometer...

Att det tar en liten stunt innan den visar rätt när man tar bilen ur garaget efter flera timmar är ju helt naturligt, grejorna kyls ju inte ner på nolltid. Men jag fattar inte att den visar en massa minusgrader inne i varmgaraget för att sedan visa någorlunda rätt!

Jag tycker detta är ett litet mysterium, men skam den som ger sig. På ett eller annat sätt ska det väl gå att få fram en rimlig förklaring (hoppas jag...)

/ Anders
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag fick också kabelbrott nära givaren, men den gick rätt av så det var aldrig fråga om dålig kontakt, då visades -37 grader. Det måste alltså vara den lägsta temperatur som den kan visa. Efter att jag köpt nya kabelskor på BMW och monterar ihop så visade den -36, fasiken då måste jag kopplat fel tänkte jag, men det visade sig att systemet behövde ett par timmar på sig att ta sig upp från -37 och tändningen skulle då vara avstängd.
Samma sak gäller om man tankar bilen med motorn igång (eller tändningen på) så visar mätaren tom tank.

Om det då är glappkontakt kan man ju tänka sig vilka surriga värden som kommer visas.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.