AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
531

Helförsäkring vid import?

Har funderat på att importera en M5-E39 när ekonomin tillåter.
Nu undrar jag.Går det att ordna en helförsäkring på bilen som man ska köra upp? jag bor i norra sverige och vill ej svettas i ca 250mil...
MD
298
MDcruiser
545iA Touring -05
525iA Touring -02
Ja, det finns interimsförsäkring. Prata med ditt försäkringsbolag.
Ja jag vet att det finns interim förs, när jag importerade bil för ca 4år sedan så var det svårt med helförs..är det nån som fått en helförs?
Vad jag förstår så är väl interrim försäkringen bara trafik.
Det finns (mig veterligen) inte ngt bolag i SE som helförsäkrar innan omprog och märkning av rutor. Jag vet att SUSAB tidigare gjorde det med en sjuhelsikes sjlvrsk. Deras moderbolag däremot (LLoyd) helförsäkrar men det är krångligt då man måste "jobba direkt" mot England (fri tolkning)

Nä! Kör försiktigt och hoppas att det är den andres fel vid en ev. olycka. För stöld är det rattkrycka, omprog nycklar (avkodade) och garage fram tills regbes.

:)

snakeplisken
Tja!

Jag hade samma frågor som dig M3g ringde till LF och han sa att det inte gick med på att Helförsäkra men tipsade mig att jag skulle kolla upp med ett Tyskt FB han sa att de kunde ge dig en Helförsäkring i 1vecka eller 1månad kommer inte ihåg. Är det någon här som har gjort detta alltså föräkrat genom ett Tyskt bolag??
ja det lär bli en svettig färd när man väl åker ner för att hämta..
Är det förresten nån som vet vad biltransport kan kosta från tyskland till te,x sthlm och vad jag förstår så går det på derasförsäkring ifall typ bilen flyger av eller nåt!!

Jag har även hört att folk (här uppe) åker ner för att köpa bil som dom sedan sätter på nån fraktbåt som går till nån nordlig hamn i finland,medans dom själva flyger hem. för att sedan åka och hämta bilen med ca 40mils resa.
Jag förstår inte riktigt vad som är svettigt. Kör bara lungt och rätt så är Ni safe (ur skade reglerings synpunkt)

Biltransport kostar mellan 2500 - 6 500 :- beroende på plats, kännedom och tid.
Problemet kvarstår dock map svettighet då bilen skall köras från STHLM till hemort. Mina egna erfarenheter är att det är den värsta biten då vi i SE iregel kör som sopor medans de i DE och DK är bättre i trafiken.

:)
Bilen blir enbart trafikförsäkrad :)
Anlita Scandiatransport om du är osäker då ingår det en helförsäkring och dem levererar bilen utanför din dörr ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.