AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
582

hur viktigt med rätt längd på portarna?

jeppe_L
hur viktigt är det att man använder det exkta längden på basporten (som rekomenderas i ritningen)????????(min låda e en två kammasr bandpasslåda)

i min ritning står det att dom ska va 9 cm...men jag är tvungen att göra dom 14 cm......vad komemr att hända? blir det nån stor skillnad på ljudet??????
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det kommer att bli skillnad ja...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

jeppe_L
okej:(

kommer det låta skit....eller vad???
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det behöver inte låta skit, men det blir inte det ljudet lådan var avstämd för i ritningen... Vilka frekvenser är det du vill den ska spela?

Jeppe

Bandpass lådor spelar ju egentligen bara en ton , den ton som "stämmer" med röret anna längd = annan ton, i värsta fall fel ton.....
jeppe_L
jag satte i grejerna idag, röret blev4 cm längre än vad det stog på ritningen.....men jag tyckerändå det låter skit bra! ett satans tryck blev det:)

får ha den rör längden nu...har ändå inget annat val.....men tack hjälpen ändå..
då så, devisen:
laga inte det som inte är trasigt!!
brukar vara en god tumregel..
Kul att det blev bra men sluten låda / basreflex ger bättre frekvenskurvar mer HiFi betonat,medan bandpass ger korvkiosks-dunket
jeppe_L
jag e ju ute efter korv-kiosk dunket.....e ju 18 år:)
jeppe_L
(hade en basreflex innan....tyckte också det lätt burkigt, för det kom inet in i coupen
Ko
663
Koffe
320iC -93
Rätta mig om jag har fel, men kan man inte ändra diametern på porten om man ändrar längden (för att få det att låta som det var tänkt)?

//Koffe
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mycket knepigt det där. Att räkna om rören i en 5:e ordningens låda är inte precis lätt. Rörets längd avgör ju vilka (eller i stort sett vilken när det gäller en bandpasslåda) frekvenser lådan kommer att spela, att kompensera rörets längd med ökad diameter borde egentligen bara bli mer fel... Tror jag! Eller?

Jeppe

Så här är det:

Om port arean ökar måste längden ökas (och vice versa så klart) det viktiga för att INTE förändra avstämmningsfrekvensen är förhållandet emellan dom två

Samma sak om man minskar volymen i lådan skall portlängden minskas lika mycket (procentuellt sett)

Glöm sen inte att dra port den volym porten tar inuti lådan från lådans volym annars stämmer det inte
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.