|
|
|
|---|---|
jeppe_L |
hur viktigt är det att man använder det exkta längden på basporten (som rekomenderas i ritningen)????????(min låda e en två kammasr bandpasslåda) i min ritning står det att dom ska va 9 cm...men jag är tvungen att göra dom 14 cm......vad komemr att hända? blir det nån stor skillnad på ljudet?????? |
|
Det kommer att bli skillnad ja... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
jeppe_L |
okej:( kommer det låta skit....eller vad??? |
|
Det behöver inte låta skit, men det blir inte det ljudet lådan var avstämd för i ritningen... Vilka frekvenser är det du vill den ska spela? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Bandpass lådor spelar ju egentligen bara en ton , den ton som "stämmer" med röret anna längd = annan ton, i värsta fall fel ton..... | |
jeppe_L |
jag satte i grejerna idag, röret blev4 cm längre än vad det stog på ritningen.....men jag tyckerändå det låter skit bra! ett satans tryck blev det:) får ha den rör längden nu...har ändå inget annat val.....men tack hjälpen ändå.. |
|
då så, devisen: laga inte det som inte är trasigt!! brukar vara en god tumregel.. Kul att det blev bra men sluten låda / basreflex ger bättre frekvenskurvar mer HiFi betonat,medan bandpass ger korvkiosks-dunket |
|
jeppe_L |
jag e ju ute efter korv-kiosk dunket.....e ju 18 år:) |
jeppe_L |
(hade en basreflex innan....tyckte också det lätt burkigt, för det kom inet in i coupen |
|
Rätta mig om jag har fel, men kan man inte ändra diametern på porten om man ändrar längden (för att få det att låta som det var tänkt)? //Koffe |
|
|
Mycket knepigt det där. Att räkna om rören i en 5:e ordningens låda är inte precis lätt. Rörets längd avgör ju vilka (eller i stort sett vilken när det gäller en bandpasslåda) frekvenser lådan kommer att spela, att kompensera rörets längd med ökad diameter borde egentligen bara bli mer fel... Tror jag! Eller? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Så här är det: Om port arean ökar måste längden ökas (och vice versa så klart) det viktiga för att INTE förändra avstämmningsfrekvensen är förhållandet emellan dom två Samma sak om man minskar volymen i lådan skall portlängden minskas lika mycket (procentuellt sett) Glöm sen inte att dra port den volym porten tar inuti lådan från lådans volym annars stämmer det inte |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.