|
|
|
|---|---|
|
vilken bredd på däck får man på som MAX fram på en E36:a? (Orginal) alltså ---------------------- King of the road | |
|
helt beroende på vilken offset fälgen har sen om det ska vara lagligt så får det inte gå utanför skärmkanten.. _________________ who dares wins... |
|
|
Tror inte att BMW själva har levererat bilarna med bredare däck än 235 mm i främre hjulhusen till E36. Tror inte att du kan få in bredare däck än så utan att göra bearbetning av skärmkanter och hjulhus... Redan vid 215 mm bredd behöver du en styrbegränsningssats för att däcken inte skall ta i inre delarna av hjulhuset vid fulla rattutslag. Mvh |
|
|
Hade 235/40-18" 8.5 runt om på min 325c-94 och det gick , dock tog det i lite i hjulhuset när jag gjorde fulla rattutslag. Ps... Rekomenderar ej att ha för breda däck fram då bilen blir mkt spårkänslig och orolig på vägen :(...eller rättare sagt min blev det. Länk |
|
|
Okej... Tack så mycket.. Jag åker för närvarande 235/40/17 runt om och det är lagom spårigt. mina däck tar inte i vid fullt rattutslag, har jag då styrbegränsningssats på min? ---------------------- King of the road |
|
|
hmm då måste jag ha haft styrbegränsningssats på min...hade 225/45/17 fram o sänkt till max,tog inte i vid fullt rattutslag! |
|
|
Bilar som levereras med så breda hjul att en styrbegränsningssats behövdes, hade en sådan monterad på fabriken. Bilar med smalare hjul hade det inte. Satsen i sig är egentligen bara några specialutformade brickor som monteras på styrväxelns sidor. Dessa hindrar rörelsen i sidled med några mm. Mvh |
|
M3 wanabe |
///Mackan. hmmm, samma här. Jag har 225-40-17 fram ska byta till 215-45-17 (däcken är slut) men när jag satt på vinterdäck så tog de i lite gran i innresidan. 205-65-15 Varför. ____________________________ Länk |
|
Att vinterdäcken tog trots att de är smalare kan väl bero på två saker. Antingen så har du ett annat impressningsdjup (ET) på vinterfälgen eller så är det inte bredden utan pga att vinterdäcket är större i omkrets. Ett 205/65-15 är nästan 6% större än ett 225/40-17 och dessutom så brukar vinterdäckens lite grövre mönster ge ytterligare några millimeter. _____________________________________ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.