AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.688

Trög växellåda E30?

Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Va precis och provkörde en 325 -88 o växellådan va trög så in i den, va kan det va för nåt som är fel, bara ett oljebyte som krävs eller kan det va nåt annat? Bilen va i bra skick i övrigt och gick bra, hade gått lite drygt 25000mil.
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Byt olja till en mer lättflytande. Det kan göra en förbluffande stor skillnad, så jag skulle inte bli förvånad om felet sitter där.
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Kan ju hoppas d e så enkelt men det är ju prut läge iaf!
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min e lite trög när den är kall. Men så fort man åkt en bit blir den som ny igen!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Passa dig lite, för det kan vara en "fuling" som har slagit i en tjockare olja i lådan för att dämpa mekaniskt oljud i den!

Mvh
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Stavros: hade samma problem innan, men jag bytte olja till Castrol TQ Dexron III för ett tag sen. Vet inte vad det var för skitolja i vxllådan innan, men nu kan det vara -20 ute och lådan är fortfrande lättarbetad från början.
Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
mrquicksilver: Se till att kolla om det är så som Johan B säger. I det läget är det nästan bättre att du "tvingar" han att byta olja åt dig innan du köper, än att du prutar.

m v h
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Tackar för svaren! Ja d e kanske e bäst o göra så för o slippa massa jobb me o byta låda.
Axel
Har du prövat något så enkelt som att smörja upp länkaget,gjorde det på min gamla E30 och känslan blev som ny.
MVH Axel

Bromsen är fartens värsta fiende.
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
hmm...var sitter länklagret om man får fråga? =O)
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
...ja läser ju som en kratta ser ja! =O)
Köppen
Nu kanske jag är inne på nåt annat, men min låda är seg när den är kall, på det viset att ettan och tvåan är svåra att lägga i.
Man får liksom tvinga i växelspaken. Det är en "gummiaktig" känsla, liksom lite motfjädrande. Även ibland när jag lägger i trean så känner jag av att kugghjulen i lådan får lite "känning" på varandra.
Kanske jag har problem med synkringar? Som sagt, detta är nä den är kall, när lådan och motorn fått gå ett tag (=värmas upp) så funkar det finfint!

Jag köpte bilen i somras, märkte av detta först nu i vinter!
<<-- 318i -88
Ca
14
Calle242
325i -90
Min växelspak känns oxå som den sitter i nån motfjädrande massa på vintern när bilen är kall!När man haft igång fanskapet i ett par minuter går den som vanligt igen!
NoMoreNiceGuy
Trögväxlat kan oxå bero på slitna synkringar,
speciellt om det är på mellan ettan och tvåan.

Kör bilen riktigt varm å prova växla ner från
trean till tvåan. å vise värsa från etta till tvåan.
går det tungt med vamr olja är det garanterat
synkringarna, Eller en ombyggd växelspak. då
det blir trögväxlat av den oxå. Men då är det på
alla växlar.!!

MvH / Verkstads chefen
Mr
322
Mrquickzilver
325ik -88 Turbobygge
320iT -90 M50B25
325iT -05
Hur länge bör man köra för att växellådan ska bli varm? Om det nu är synkningarna är det dyrt/svårt o fixa??
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Min "kan" också vara trög om den stått still när det är kallt, men lägger man i trean före och sen ettan går det bra, försvinner dock helt så fort man rullat en halv meter. Detta tror jag inte är synkringarna dock, nått annat mumbojumbo...

Dock har trög växellådskänslan den hade när jag köpte bilen försvunnit sen jag hällde i castrol tqd istället för den skit som fanns i förr...

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
NoMoreNiceGuy
det räcker att köra nåra raggar tills motorn blivit varm,, längre behöver man inte, det är ju bara oljan som ska bli varm,

Synkringar kan vara besvärligt å byta, beror på hur
duktig man är själv å på verkstad lär det ju kosta
ganska mycke så då är nog en utbytes låda
ett bättre allternativ ,,

Mvh// Henrik
dalldall
fina växellådor som bmws är ej gjorda för att funka kanon när dom är kalla pga dom snäva toleranserna.hade för övrigt en 528 87 som var trög och svår i 3synkring,hällde i vanlig billig motorolja!blev som ny.men bussningarna till växelföraren är viktiga för perfekt funktion!!

Köpte nyligen en 323I -84 som enligt säljaren viner lite på sommaren men inte på vintern.. Han har nog slagit i lite trögare olja för att slippa oljudet från lådan.
Jag har också tröga växlar när lådan är kall.. behöver dock bara köra några hundra meter sen blir det bra.. Om jag byter till en tunnare olja kommer den troligtvis att låta vina istället?

/Jimmy
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.