|
|
|
|---|---|
|
Så är det snart dax. Vår fösta småtting är på väg till i maj! Mycket som ska planeras och tänkas på... Hur funkar det med barnvagn och bilbarnstol i en e39? Vi har varit runt och tittat lite på olika modeller, och har fastnat lite för Emmaljunga Minior Edge (sittvagnen med möjlighet att vända på "styret"). Går det att få in alltihopa i bagaget? Jag vet att man måste lossa något av hjulen för att få in den genom "brevinkastet", men räcker djupet till för både chassi och överdel? Jag har sett i andra trådar att Classic ska gå att få in utan större problem, men jag tror att Edge är lite större. Det känns ju onekligen rätt bökigt om man måste ta överdelen inne i bilen. Vad har ni för erfarenheter och tips kring detta? Ett annat krux blir barnstolen. Vi har i första hand tänkt att ha stolen i baksätet för att slippa koppla ur airbagen fram. Vilka modeller är praktiska och är smidiga att hantera? Ska man ha stolen i mitten eller på ytterplatsen. Säkrast är ju så klart mitten, men då är det ju nästan kört att ha något annat bredvid, t.ex. en barvagnsöverdel... Som sagt mycket att fixa med nu. Skulle bli väldigt tacksam för lite tips och erfarenheter kring småttingar i e39:an. / Anders | |
|
Jag får i både insats och underrede i bagaget utan att lossa något hjul. Bilbarnstolen har jag satt bakom passagerarsätet och kört fram sätet så långt det går. I början har man ju en sån där liten stol som man kan bära den lille i, men efter nåt halvår köpte vi en Akta comfort (tror jag den heter)som är betydligt stabilare än den lilla stolen. Vi köpte dubbla fästremmar för att lätt kunna flytta stolen mellan bilarna. CHS |
|
|
christer silvén: Har du en Emmaljunga Minior Edge? Har du en mindre modell av hjul? Just nu har jag en baslåda + steg längst in i bagaget, så jag har bara kunnat testa med chassit och då var jag tvungen att lossa det innersta hjulet för att inte styret ska ta i. Däremot så gick det bra att stoppa i en Emmaljunga Minior Classic utan att lossa några hjul. / Anders |
|
|
Hej Jag har en minor hiker som går in perfekt. Stör inte sikten bakåt heller. Den har plasthjulen som är mindre. Helt suverän. Vi hade emmaljunga duo innan. Den gick in, men det var på håret. Lillkillen sitter nuförtiden och myser i en Britax Two-way-plus. På mittplatsen. Svår att få dit men där sitter den ju sedan. Innan han kunde sitta i den hade vi Britax Rock- a-tot deluxe. Kanon. Även den i mitten bak. Knepet med barnvagn är att fälla ihop den och mäta höjden på den i butiken INNAN köp. Lufthjul tycker inte jag är någon vits. Vagnen blir både tyngre och högre. De har även en benägenhet att punkteras och så är de dyrare. Vår nya vagn sparar rygg. Lycka till |
|
|
Öhh...hur lyckas ni med det? Vi har en BRIO sittvagn med stora lufthjul som man fäller ihopa. Och den får jag inte in om jag inte tar av alla hjulen. O inne i bilen sitter pyret i en Britax, vet inte vad modellen heter. Men den får vi ha bakom passagerarstolen. O för att det ska funka så måsta jag köra fram stolen helt o fälla fram ryggstödet så långt att det i princip är omöjligt att sitta där framme. Men måste man inte ha nåt sånt där extra stöd bakom bilstolen om den ska stå i mitten? V8 rockar fett! |
|
|
Tjena TripleA. Jag har ju som du ser en Touring. Mina problem är ju något begränsade pga det :) Att placera barnstolen i mitten bak är dock inga problem. Vet just inte vilken modell du harm ,men du kan höra med Britax hur barnstolen får placeras. Rock-a-tot deluxe får enligt tillverkaren placeras i mitten bak. Hur man får plats i fram efter dylik placering kan ju variera. Jag har aldrig varit vän av stol i "solstols"-inställning utan mer upprätt position och då är det inga problem. Jag är av medellängd också vilket säkert hjälper till. Jag hade dock problem med att fästa de främre banden på den större barnstolen som sitter permanent fast. Mina våndor finns dokumenterade med många bra tips från andra här på forumet. |
|
|
Prova grejerna innan du köper så vet du om det passar, BMW har bra stolar. välstämd tretummare med F1 ambitioner Länk |
|
|
Tack för era synpunkter så långt. Självklart ska vi testa allt grejorna passar och känns bra innan vi handlar. Jag får väl ta och plocka ut baslådan så att det går att testa på riktigt. *SNYFT* ;-) Pat: När du säger att du knappt fick in en duo i din touring måste det väl ha varit med överdelen kvar på chassit, eller? / Anders |
|
|
Hej på Er alla! Detta var sannerligen en intressant tråd... Jag köpte min Touring just för att få plats med barnvagn barnstol och tillbehör till sommaren... Nummer 1 är på gång... Jag hoppas verkligen att de flesta barnvagnar kan få rum i bagaget... Jag hade tänkt att satsa på en såndäringa duovagn som man kan byta överrede från ligg till sitt när det behövs...jag blir oxå aningen nervös när en sådan knappt går in, Pat! Fler erfarenheter i ämnet efterlyses! /Hasse |
|
|
Hej har en minor edge sittvagn som går in, man lägger överdelen på sida. Har en britax eclipse plus stol placerad bak på någon av sidoplatserna för att annars måste man ha samma lutning på båda ryggstöden, och den utbildade säljaren inte rekomenderade det. behovet av kombi är överdrivet om man inte regelmässigt skjutsar skrymmande saker, men det är mer bekvämt att lasta. Var på semester några dar med sambo + 3 barn + vagn. Inget bagage i kupen och heller ingen takbox. Blir mycket luft i vagnen som man kan packa i med mjuka påsar/väskor. Thepe |
|
| Hej, vi har en akta bilbarnstol där det går att justera lutningen på sittinsatsen (stolen behöver ej luta så mycket).När vi har satt i grabben i stolen vrider vi på en ratt så sittdelen hissas något och ryggdelens lutning ökar. Fungerar kanon på mittplatsen i baksätet.Har 2 barn till, 6 och 8 år de sitter bekvämt på varsin sida. | |
|
Pjoms. Jo jag hade kvar överdelen på chassit. Vägrar leka byggplats varje gång man ska iväg! ;) /Pat |
|
|
Pat: Vadådå? Hade du aldrig mekano som liten? ;-) Thepe: Behöver du inte lossa några hjul eller annat för att få in chassit? När vi provade på affären var det helt kört. Kanske går det att fälla ihop mer än vi lyckades med... Ska ut i garaget nu för att bereda plats i skuffen, så vi kan åka och prova "på riktigt" i morgon. / Anders |
|
|
Hej, Vi hade en gammal 323 e21 först och vi fick in vagnen i bakluckan på den men sedan fick man inte in någoting mer. När vi hade lyckats att få ihop lite pengar så köpte vi i höstas en 525i touring efter att ha tittat på lite olika BMW. Vi var först inne på en E30 touring men efter att ha tittat på en insåg vi att den verkar mest vara gjord för Golfbaggen, den stod brevid en e34 sedan hos handlaren. Vi öppnade skuffen på den och jämförde storleken och upptäckte att utrymmet var nästan lika stort. Så vi inriktade oss på en e34 sedan men det var svårt att hitta någon i vår prisklass som höll den klass vi ville ha... Så råkade jag titta på 525 touring -92 bed 30000mil på mätaren för 49000kr. Och efter prutning så blev det 40000kr. Den var ju inte helt ny men går bra och ser hyfsad ut jag är hel nöjd fastän den kostade 20000kr mer än vad tänkt att lägga på en "ny" bil. Det är verkligen lyx med kombi när amn har barn. Bara att lyfta in vagnen och man slipper de där tynga lyften som jag hade med e21:an. Barnstolen går in lätt när man har sänkt sätet och på vår bil slipper man airbagen. Hälsningar Lars |
|
|
-Pjoms: Nej jag behöver inte ta av något hjul, se bara till att bromshandtaget inte hindrar en ihopfällning, samt stoppa in chassit på tvären längst in, blir något snett pga plåten under hatthyllan. Eftersom handtaget går att förlänga vilket inte vi behöver så är det inga problem. Lycka till med Babyn. Thepe |
|
|
Är det någon som behöver ett bilbälte för att kunna koppla ur passagerar airbagen, så har jag ett sådant. Se länk Länk |
|
|
Sådärja, baslådan bortmonterad och barnvagnar provlastade. Är det så det går när man ska bli "vuxen"...´? ;-) Testade att lasta en Minior Edge som 'Thepe' så lysande beskrev, och det gick ju galant! Bara man vrider undan bromshandtaget. Så nu är den bokad & beställd. Det blir kanon. Får väl se till att fixa ett smidigt snabbkopplingssystem till dunka-dunkat så att man kan byta lite enkelt. Det händer väl att man åker själv ibland i framtiden också! Crille-J: Vad 17 är det för slags bälte som kopplar ur airbagen??? Något jag inte fattar? / Anders |
|
|
När jag köpte bilen så hade tidigare ägaren kopplat ur passagerar airbagen på BMW och då varit tvungen att byta bältet på höger sida. När jag nu då kopplade in airbagen igen så var jag därav tvungen att byta tillbaks till orginal bältet. Fick någon kryptisk förklaring av BMW att det skiljde i sjäva rullen på bältena. |
|
|
Det är väl längden på bältet som är olika. "Din Koskenkorva i etern" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.