|
|
|
|---|---|
|
Vad är vanos motor?Jag har en 525ia touring 92 med 24vent 192 hk har den vanos?Ps kanske en dum frågaDs y.ymer | |
|
Prova sökfunktionen här på forumet. Det finns mycket skrivet om vanos.... /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Jag kan inte förklara just exakt vad Vanos är för nåt men den kom först på 93 årsmodeller, vad jag har fått lära mig. Vanos motorerna går lite bättre och snålare vad jag har förståt! Hoppas nån kan utveckla detta mera! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
cr |
Vanos är ett system som varierar långden på insugningsröret. Detta för att få en jämnare vridmomentskurva samt efektkurva. T.ex ett kort insugningsrör kommer bäst till sin rätt vid höga motorvarvtal och ett långt ger bra bottendrag. Om man då kan kombinera ett långt och ett kort genom att styra luften i två olika rör broende på motorvarvtal så får man som sagt var ett bredare register på motorn samt att den blir något effektivare (bränsleförbruknigen sjunker något). Man ser ju ingen större skillnad på effekt samt vridmoment på 2,5l sexan men om man har tillgång till effekt-/vridmoments-kurvor så har vanos motorn ett bredare register. Hoppas att du förstår lite bättre y.ymer MVH Calle |
| Står VANOS för "variabel kamaxelstyrning"? | |
|
Vanos= VAriable NOckwelle AufStellung (stavning?) = ung. Variabla kamtider. Dvs. kamaxlarna vrids framåt/bakåt runt sin axel med hjälp av hydraulik och mekanik/elektronik. Därmed kan man optimera ventiltimingen (inte hur länge de är öppna!) efter varvtalet på motorn! Resultatet blir ett jämnare vridmoment över hela varvtalsområdet. Det finns motorer med enkel vanos (endast insugningskamaxeln) och motorer med dubbel vanos (båda kamaxlarna). Calle har missuppfattat begreppet och beskriver variabla insugningsrör! Det ger iofs liknande effekt men är ett mycket enklare system! Mvh |
|
| OK. De nya BMW:na (E39, E46, E38 mfl.) har dubbel VANOS vad jag hört... Men hur är det med äldre BMW:n? Har t.ex. en 525i -93 dubbel VANOS? | |
|
Länk Där kan du läsa om när enkel resp dubbel vanos introducerades på olika modellserier. Mvh |
|
Predator |
525-93 har enkel vanos. |
|
Jag har en -95:a 525 och som jag läser modellguiden så har den alltså enkel vanos. Dubbel vanos kom väl först på E39. Eller? Micke |
|
| Japp! Dubbel VANOS kom på alla bensinmotorer från -99, enligt modellguiden. | |
|
På e46 från början, iaf på sexorna.. :) Mvh Anders S. |
|
cr |
Sorry mina vänner jag var för snabb att svara så det blev lite fel man har för mycket menlöst vetande lagrat i huvudet !!! Precis som Johan b skriver fungerar det men som sagt var blir resultatet av kamaxel vridningen ungeför den samma som variabelt insug. Ber så mycket om ursäkt om jag lurat någon p.g.a att jag komihåg fel. MVH Calle |
|
Ingen vanos på 8:or då enl. modellguiden. spar till en.... Länk |
|
| Jodå, V8 har också VANOS. | |
|
ok, på vilka då och från..? spar till en.... Länk |
|
| Det vet jag inte riktigt, men enligt modellguiden så fanns det fr.o.m. -99 på alla bensinmotorer, detta gäller såklart E39. | |
| Kan tilläggas att alla V8:or har enkel VANOS fr.o.m. -93 då V8:an också invigdes :-) Men -99 kom dubbel VANOS. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.