AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.132

besiktiga bil med körförbud

Sida 1 av 2
Hallå.

Tänkte bara höra vad som händer om man inte besiktigar bilen inom besiktningsperioden? Man får ju körförbud på bilen men händer nått mer? Blir det tex dyrare att besiktiga bilen nästa gång eller liknande (typ straff avgift) ?
Nädå, men när du besiktigar efter att du fått körförbud måste du beiktiga en gång till vid den "ordinarie" besiktningstiden. Ett ex: Din bil ska besiktigas mellan Dec-April säger vi och du besiktigar in den i registret igen först vid November, då måste du iallafall besiktiga i Dec-April-tiden. Förstår du? Så är fallet med min -84 iallafall...

*it´s better to burn out than fade away*
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Stämmer bra...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Jo, men du kan göra en efterkontroll ändå i december till reducerat pris, och den räknas då som fullständigt besiktigad. Jag gjorde det med min i dcember (2:a på slutet, och det var körförbud på den).

Mvh. Patric

Länk
PE
630
PESK
740iA e32
Glöm inte att "avställa" bilen oxå, annars kommer det lite
"böter" från staten, du får inte ha den försäkrad inreggad
med körförbud....du kan ju höra med Mona Sahlin...
hon åkte på det...jag oxå för den delen:-) har för mig
att det kostade runt 800:-....bara så du vet.....
Peo
Så länga som du har förskäkring på bilen så behöver du inte ställa av den. Om du däremot har bilen i trafik men inte har någon försäkring så kommer du att få krav från trafiksäkerhetsföreningen. Om bilen har körförbud eller inte spelar ingen roll.

/T.P.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är helt rätt att man kan göra en besiktning rill reducerat pris inom två månader från den första kontrollbesiktningen.

Det är fullt tillåtet att ha en bil med körförbud på, det kan aldrig ge böter. Däremot att använda bilen otillåtet när den har körförbud kan ge böter.

Jeppe

Ok, jag tänkte såhär:

Säg att jag måste besiktiga M5an senast sista februari. Jag hinner inte utan låter bilen vara utan att ställa av den, ändra försäkring eller något. Kör in en månad försent och besiktigar den då till samma pris som om jag hade besiktigat den i februari.
Får inga böter eller liknande. Bara det att jag inte får köra med bilen annat än till besiktningen.

Har jag fattat rätt?

Mvh
Patrik
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Helt rätt!

Jeppe

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Du får även köra direkt i samband med, till/från service verkstad. Hur man def. detta har jag dock ingen aning om. Räknas tex. OK´s GDS hall, eller är det auk.verkstad som gäller?
Fick nyligen erfara att man även kan köra fordonet som ovan fast den är avställd. Bara den minst är trafikförsäkrad.

Mvh. Patric

Länk
Ma
1.041
Magnus18
E39 528iAT -98
E34 518i -94 (sambons)
Hej!

Man jag fick betala 52:- / dag till Trafikföreningsförsäkringen på Camaron... Sura pengar, men man får skylla sig själv. Lätt att glömma =(

Mvh Magnus

Finns det andra bilar än BMW!?
Men då hade du den påställd utan försäkring?

Mvh
Patrik
PE
630
PESK
740iA e32
Jag tycker T:P ska testa och se vad som händer.....Du får böter
om du har inreggat + försäkrat men obesiktigat....va tror du
att jag betalade till?? Statens ornitologiska förening??
Tror du att man hittar på om att få böter? Du MÅSTE avförsäkra
bilen om den är inreggad!!
Peo
PE
630
PESK
740iA e32
Glömde, det är "bilskattekontoret" som ger böterna, inte
Trafikförsäkrings föreningen....dom ger bara om du INTE
har försäkrat....så hur du än vänder dig har du rumpan bak....
Det jag menar är det som så många "Kändisar" råkat utför
i media...eller ni har missat det??
PE
630
PESK
740iA e32
Så här va det....om du ej betalar skatten, för du använder
ju inte bilen, då lämnas ärendet fill kronofogden och dom
drar in pengarna, så var det. .SLUT. Glöm det jag skrev
först....FORT MEN FEL...FÖRLÅT!!! :-))
PESK: Du håller alltså med T.P och Jesperado etc? Blev lite luddigt...

Mvh
Patrik
Vi tar det en gåmg till: Så länge som du har försäkring så får du inga straffavgifter. Det spelar ingen roll om bilen är påställd, avställd, körföbud, inte körförbud, om den är blå eller gul.

Har du bilen påställd utan försäkring så får du betala till trafiksäkerheysföreningen.

Om PESK har fått någon lapp från någon annan så beror det antagligen på att han inte har betalat bilskatten. Skatten måste du betala så länge som bilen är i trafik oavsett om det är körförbud eller inte.

/T.P.
PE
630
PESK
740iA e32
Helt rätt.....jag hade, fort men fel, och precis som du säger
T.P jag och Mona S. missade det där med skatten....
fast det var ju smått jämnfört med Gudrun`s skatt...
och du..jag sa FÖRLÅT..:-)
Då blev det GLASKLART

Mvh
Patrik
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hänger inte riktigt med i ditt resonemang PESK. Mad menar du med "avförsäkra"? Mona Salin fick böter för att hon erkände att hon bla. kört en obesiktigad bil i daglig trafik. Talade alldeles nyss med en Åsa på bilregistret och hon hade aldrig hört talas om att man skulle kunna få böter enl. vad du beskrev. Så jag tycker att du skall kolla upp vad du egentilgen har betalt.

Mvh. Patric

Länk
Jag fattar det som om PESK hade bilen påställd med körförbud men ej betalat skatten och därför fått böter.

Mvh
Patrik
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.