|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag undrar vad "b" står för i beteckningen BMW M3/B Tack på förhand! | |
|
Det betyder att bilen är en senare 94:a från juli till december Länk |
|
|
Tjenare. Du menar varför det står BMW M3/B i reg beviset? Flera M3:or har visst det i reg och det har iaf inget med årsmodellen att göra. Varför det står så vet jag inte, men jag ställde samma fråga som du för ca 1,5 år sen. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
B står för Coupé. Alla M3 Coupe modellerna heter M3/B |
|
| På min står det M5/H. Om B nu så underligt står för Coupé, vad står H för? | |
|
///Misano: Det är en annan betäckning på E34an 5/H på vanliga modellerna och M5/H på M5an. Andra modeller... E39-5/D E36 Compact-3/CG E31-8/E E38-7/G E32-7/1 E28-5/1 E36 Sedan-3/C E36 Touring-3/C Touring E36 Coupe-3/B Coupe E36 Cabrio-3/B Cabrio E30 Touring-3/1 Touring E30-3/1 E30 Cabrio-3/R Cabrio E46 Sedan-346L E46 Coupe-3/346C Z3-R/C M-Roadster-MR/C Används i det Tyska regbeviset och vissa importbilar skrivs dom uppgifterna direkt över. MVH Stephan |
|
|
Om B står för coupé så hade jag inte en cab tidigare ;) Har också för mig att /B står för att de ungefär mitt i tillverkningsåret (gör några små förändringar) det skulle vara i feb-mars. |
|
|
Hej. Ok, jag blev inte mycket klokare för det var många olika svar. Men då är det inget specielt att tänka på då antar jag. Tack så mycket för alla svar. |
|
|
Enligt Stephans data så hade cabben oxå B som betäckng. Jag har oxå undrat vad det där B:et betydde.. |
|
|
MNS_M3 det stämmer att bilen i fråga är en sen 1994 om det står 94/B, men B börjar gälla från något datum i Augusti och fram till December under samma år. Tex min 323 är egentligen från 81B då den registreringsbesiktades i November 1981 och lämnade tillverkningsbandet i Oktober samma år. I pappret står det dock att bilen är av årsmodell 1982 vilket kom att gälla från något datum i Augusti 1981. Dvs 81B betyder 82ans modell och man förlorar egentligen på att skriva ut det när man skall sälja sin bil eftersom den rankas ner ett år om någon som inte är insatt i detta läser annonsen. Jag har aldrig hört talas om att B skulle stå för någonting annat än just årsmodell beteckning, men det är möjligt att man missat något? |
|
|
Stephan 735i har helt rätt. När det gäller årsmodellerna så har man tidigare kunnat börja sälja följande års årsmodell från juli. Obs att det är upp till tillverkarna själva att bestämma när de vill bryta året. BMW byter årsmodell i september. Beställer man en bil av tex årsmodell 1996 i oktober 1995 så står det 1996 i registreringbeviset. Gäller tex min bil som är tillverkad och såld i november 1995 och det står följdakteligen årsmodell 1996 i mitt regbevis. Allt det här snacket om 95B och så vidare ger jag inte mycket för. Står det 95 i regbeviset så är det en 95:a, står det 96 så är det en 96:a. Kort sagt så följer inte årsmodellerna på fordon kalenderåret. Det står inga B eller liknande i regbevisen som har med årsmodeller att göra. /T.P. |
|
|
Kan BMW göra undantag från årsmodell bytet i september, jag har sprungit på bilar som varit tillverkade både september och oktober och inte blivit registrerade som nästa års modell? Jag har försökt sammanställa årsmodellbytet på alla M5 89-95 men lyckas ej då det inte verkar vara september alltid? Det har varit skillnader på flera månader mellan olika årsmodeller, tex blir enligt bilregistret en M5 tillverkad 7/89 en 90:a men en M5 tillverkad 9/92 blir en 92:a ??? Det står väl inte 'B' i årsmodellen egentligen? Jag har talat med BMW och övriga sakkunniga om det finns någon M5 92B och det gör det inte säger de, ändå skriver de flesta att deras 92:a är just en 'B' ??? Låt gå för att den är tillverkad sent men det är ändå en 92. Den enda B i M5 E34 som jag känner till är 95 som enligt BMW:s fordonsdata har ett tillägg om "95B-Ausführung" och en lista med Nürburgringpaket, 6-växlad, 18", bred front/huv. Jag tror inte heller den regas som B i Sverige men BMW själva kallar den för det pga uppgraderingarna. På 92 däremot står inget om "92B Ausführung", inte ens på sent tillverkade exemplar. M3/B, 3/1 osv är bara koder från tillverkaren om vilken modell det är, har inget med årsmodell att göra, min heter M5/H och det gör en 3,8 också likaså alla Touringar heter M5/H, den här beteckningen använder sig tyskarna av, i Fahrzeugbrief står det M5/H, 7/1 eller vad man nu har, aldrig M5 eller 750iA, den beteckningen hittas istället på chassi-nr plattan. En M5 E34 skall i Sverige registreras efter vad det står för modell på på chassi-nr plaketten dvs som "M5", det läses av på SBP av besiktningsmannen (så gör de här i vart fall) men ibland blir det fel och modellen utläses ur de tyska papperna, därför heter ett fåtal M5 i bilregistret "M5/H" och i vissa fall tas något modellnamn ur luften nästan, M5 3,5, M5K, M5T är några exempel på "felregade" bilar. Jag gissar att "M3/B" är en M3 E36 som registrerats med uppgift från tyska papperna och inte från chassi-nr plaketten, så bör det vara om inte min besiktningsstation farit med osanning och det är samma system på M3:an som M5 E34. //Sniffer |
|
|
Tillverkarna kan ändra sitt fordonsår. Tex har Harley-Davidson förlängt årsmodell 2003 med två månader för att kunna producera extra många 03:or nu när de firar 100års jubileum /T.P. |
|
|
sniffer: Utförligt och upplysande svar. Jag tror du kommer mycket närma sanningen om att de vid reggningen (av lathet eller okunskap) tar det som står i fahrzuegbrifet för där hade jag BMW M3/B skrivet på min cabbe. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.