AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.041

Byte sittsensor passagerarstolen

Har en airbaglampa som lyser i min E 39.Varit på Bmw och de har konstaterat att sittsensormattan är trasig.Är det någon som bytt den själv eller måste jag bita i det sura äpplet och godta offerten från Bmw Grästorp på ca 3000kr.Den största kostnaden ligger i arbetet.Ps det var inte länge sen som bältessträckarkabeln byttes och den gången (juli 02)var det ingen felindekering på sittsensorn.Teknik är bra men djävligt dyrt när det krånglar.Ibland kommer den hemska tanke att köpa en Saab 9-5 och kunna köpa delar från Saabfabriken som ligger i grannstaden.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Någon har valt en mindre drastisk variant än att köpa en 9-5:)
Enligt vad som framkommit så ska BMW mjukvarumässigt kunna förbikoppla sensorn i stolen.Det som då händer är att airbagen på passargerarsidan utlöses vid en kollision även om ingen sitter där.Och det är kanske av mindre betydelse?
Denna sensor brukar kunna gå sönder om man sätter knät i stolen tex. Nu kommer jag inte ihåg var jag läste detta och vilken BMWverkstad som fixade till detta men du får väl söka runt lite med sökfunktionen.

MVH
Hasso
Länk

Jag bara skojade,du kan vara helt lugn uppe i Kumlatrakten Hasso.Sökt på olika trådar men inte hittat just det du informerar om.Har du någon ledtråd?Kan ju faktist stå ut med att den airbagen vecklas ut även om inte någon sitter på denna plats
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Ja du inte jag heller:)) Vet inte om det var här nånstans, och det kanske var i ett annat sammanhang det nämdes och inte blir sökbart.Men det borde gå att koppla förbi stolens sensorrmatta,
så att kretsen alltid är sluten, ev nått mostånd som motsvarar mattan.

MVH
Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.