AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
544

tickandeljud ifrån motorn

supernilsson
Hallå där !
Jag har ett ruskigt ventilspel dvs bilen låter som en skördetröska.Är det någon av er som kan hjälpa mig, hur jag ska justera ventilerna.Så ta tag i tangentbordet och skriv till en stackars skördetröska.

an
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Välkommen, använd sökfunk där hittar du mycket om tickande toppar. mvh micke

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Supernilsson,

om du inte är van vid motorer skall du inte justera på M20 motorn själv. Spelet vid kall motor är enl spec 0.25 mm "löst".
Dock är det så att vissa av motorerna (enl uppgift av proffsmek ca 5-10 %) inte "accepterar" 0.25 mm utan att ge en bedrövlig tomgång. Om man justerar för tight löper man dessutom en risk att bränna ventilerna.
Ett kraftigt tickande behöver inte enbart bero på ventilspelet, M20 motorn (samt även M30 motorn i min nuvarande bil) är en notorisk kamaxelätare om man slarvar med oljebyten och rengörning av kamaxelns smörjoljerör.
Mitt tips blir att du åker till en erkänt duktig mek och låter honom göra jobbet. Glöm ej att byta ventilkåpspackningen.

mvh

MW-Guru
supernilsson
Tackar trucker och mw-guru för tipsen!
jag tar nog bilen ner till en verkstad,så mekanikern där får ta hand om det.

an
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Har också ett eländigt knackande/tickande från motorn på min 525i -90. Eftersom jag inte vet när ventiljustering senast är gjort på min bil så ska jag göra det nu till våren, då jag också ska byta vattenpump. Om man lämnar bilen till en BMW verkstad på INSPECTION 2, så ska de kolla ventilspelet och byta ventilkåpspackningen. Om detta stämmer så är ventiljusteringen på min bil gjord vid 16000 mil, nu har jag kört 22000 mil så det är dags igen!
MW
517
MW-Guru
per_j82,

6000 mil utan att kolla ventiljusteringen är enligt min personliga uppfattning på tok för långt. Jag har för mig att "reglementet" förspråkar att ventilspelet kollas alternativt ställs in vid varje inspektion, dvs Insp. 1 och Insp. 2. Be mekanikern att han även känner om det finns slitage på kamaxelns nockar, speciellt de främre nockarna. Detta på grund av att dassig oljebytarrutin + avsaknad av byte/rengörning av oljeröret minskar smörningen, speciellt av främre nockarna. Detta ger ett erbarmligt tickande, i princip oberoende av ventiljusteringen.

mvh

MW-Guru
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
OK. Ska undersöka detta eftersom det är jag som är mekanikern ;-) jag sköter servicen kanske för bra, jag byter olja + filter alltid vid 1000 mil. Den har haft helsyntetisk 5W/40 olja sen den var ny och det fortsätter jag att hälla i. Jag ska undersöka kamaxeln och oljeröret när jag justerar ventilerna och byter vattenpump.
jocker18@home.se
jag måste ställa mitt spel väldigt snart... risk för haveri om jag fortsätter tror jag... hoppas inte kammen är allt för sliten, har inte pengar till renovering riktigt nu :(

WmB SoundZ
MW
517
MW-Guru
per_j82,

det enklaste är att ta bort oljeröret, lägga det i avfettning ett bra tag och sedan blåsa ur det med tryckluft. Kolla sedan så att bultarna ser OK ut, annars byt rör om dom visar tendens att inte vilja "ta" ordentligt.
Du verkar serva bilen mycket bra tycker jag. Fattar inte dom som utnyttjar exvis en svindyr syntetoljas "så kallade" tolerans mot långa service intervall. Det viktigaste för motorn är inte en svindyr olja, det viktigaste är en ren olja.
Har själv ungefär samma schema som du, dock något tätare filter och oljebyten (ca 700mil) eftersom jag (tyvärr) tvingas köra en hel del stadskörning. Klarar sig tack vare att jag kan handla Q8 Formula Super Plus 5W40 från en lokal oljedepå. Denna olja är mycket bra och BMW-godkänd. pröjsar ca 300 kr/6 liter.

mvh

MW-Guru
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.