AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.170

Svagt läckage ljud M60 V8.

Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Skriver igen ang mitt lilla lätt störande motorljud. Låter som en lättare avgasläcka men hittar inget fast jag är under bilen i smörjgropen med motorn igång. Får ej heller fram ljudet då jag belastar motorn med växel i och håller still bilen med bromsen. Ljudet kommer bara när jag kör i väg och ger lite mer gas (ca 1/3 gas) och kring 2000 rpm. Jag har bankat på catalysatorerna men ej hört nåt löst. Ej känt eller sett nåt som tyder på avgasläcka. Kollat upphängning av avgassystem inkl skyddsplåtar m,m. Bankat på grenrören (ang lösa innerrör) samt kollat bultar. Kollat motorfästen & växelåds fästet. Ljudet är som ett grovt svagt morrade så jag tror inte på blåst grenrörspackning. Jag vet att jag är petig men jag tror inte en V8 i 7-ser skall låta så. Är det nån M60 expert som har några tips. Kan det vara nåt med den berömda läckande membranen (långsökt jag vet) ?.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Läckande membran ger ett tydligt tjuvlufts-sugande ljud på tomgång, (det kan också uppstå ett tut-ljud precis då motorn stängs av p.g.a att det spruckna membranet kommer i svängning)
Grenrörsläckage ger ju ett tickande ljud, så jag tror ändå på något lsom är löst i avgasröret.
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Mitt tips är att du gör en rök test.Det finns en rökmaskin i nästan alla verkstäder.Fråga din verkstad.Det kan vara en pinnbult som gick av vid grenröret,det kan vara svårt att se.I sådana fall kan packningen sakta blåsas ut.Lycka till!

Går bestämd framot!
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Ok tack för svaren. Ljudet låter lite "grövre" ton än ett vanligt grenrörs läckage (sportigt avgasljud). Låter som det kommer under ifrån höger främre golv ungefär men hörs mest från förarplatsen konstigt nog. Som sagt ljudet är väldigt svagt så man kan ju leva med det men jag tror inte det skall vara så. Tack för rök tipset skall höra med Bmw verkstaden hemma vid. Bilen gick alla fall genom avgastestet nu när jag besikta bilen CO:0 HC:002 Lamba 1. När jag gasar fullt så varvar bilen ur klockrent samt att jag inte hör nåt läckage ljud samma sak när jag glider runt i stan med 0-1/4 gas. Vid landssvägkörning i 120 km/h så kan man dock förnimma en känsla av att den går på 7 cyl tack vare ljudet, vilket den inte gör.
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Kanske en dum mot-fråga, men:

Det är inte vibrations-resonansljud då? Dvs en motor- eller kanske vanligare växellådskudde som är sliten/glapp.

Mvh

Mattias
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jo jag har kollat alla fästen men inte hittat något som tyder på att motorn/växelåda eller avgassystem går imot någonting under belastning. Man skulle åka med under bilen och titta om det var möjligt.
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Nja, det behöver inte ta emot för att det skall vibrera. Vibrationer kan det bli i hela transmissionen och det kan ge ett rungande wooande resonansljud. Ett glapp i en bussning kan vara svårt att se. Men har du kollat upp dem är det förmodligen inte de som är problemet.

/Mattias
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Bilen går bra utan vibrationer så det är bara ljudet som irriterar lite ibland.
Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
Jag ger mig inte ;-). Jag menar att vibrationer ger resonansLJUD, dvs inte att du känner vibrationer, bara att du hör ljudet...

Har du kollat oljenivån i vxllådan förresten?

/Mattias
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag har bytt i tråget i automaten 1 gång, avser att byta 2 gånger till för att få så ren olja som möjligt. Ljudet hörs mest vid gaspådrag i lägre farter typ 30-50 km/h när man accar halvlugnt genom 2-3 vxl.
Nissen
Det kan vara luft burken. Jag tog bort delar av det som sitter på intaget till luftburken då fick jag ett annat ljud vid gas pådrag vid högre växlar. skulle även kunna vara obalans i automaten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.