AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
450

Svensksåld eller importerad 523:a?

Jag har funderingar på en 523:a -96-97.
Vilket är att rekomendera,en svensksåld eller en import?
Vad skiljer dem åt
(utr, försäkr, reservdel m.m.)?
sc
66
scott
525 e60 2004
jag skulle tipsa en importerad
fördelar:mycket billigare än isverige,mer utbud,
om man vet vilken bil man väljer finns det ingen nackdelar, och sedan det blir samma försäkring pris om du har imobliser i bilen.själv har importerat flera gånger...

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Låt bilens skick och utrustning vara avgörande, de görs på samma fabrik oavsett hur dom kom till Sverige. De importerade
bilarna är dock billigare i pris och i de flesta fall mera välutrustade
En del försäkringsbolag verkar ha högre premier för importbilar.
Men köp bilen där det känns rätt i magen om man så säger, inte hos de bakgårdshandlare som har kontoret på bakfickan.
Och kontrollera bilens mätarställning är ju ett absolut krav hos BMW eller nån annan verkstad med motsvarande diagnosprogram. Om det finns en välfylld servicebok är det ju inte fel heller men lita inte till 100% på att den är äkta om bilen är import.Det finns många fina 523 av 96/97 årsmodell som är prisvärda, prisnivån är ofta runt 100tusen strecket
och då är det mycket bil för den pengen om man hittar rätt.

MVH
Hasso
Länk

Importera själv eller köp en svensksåld. Undvik de oseriösa firmorna som ägnar sig åt att importera och mätarskruva bilar. I regel sker mätarfusket då en bil importeras och således får delvis ny identitet. En seriös importör som jag kan rekommendera är Eurropabilar i Göteborg. Inte billiga men duktiga.
Orkar du inte/känner dig osäker/? att importera själv skulle jag rekomendera att köpa av någon som själv importerat och ägt bilen i minst ett år.

Vad prisnivån beträffar hänvisar jag till Hassos inlägg ovan.

/Simon
Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
Håller med.Köp en importerad som redan är i Sverige,speciellt om det är 5-serien du är ute efter.Det finns ett enormt utbud av dessa,och markanden verkar vara mer än mättad.Skillnade mellan Tyskland och Sverige är marginell på den modellen.
Själv tar jag bara hem enbart E46:or,då desssa är mer lättsålda än E39..Har du bara lite erfarenhet av Bmw,så skulle jag inte vara rädd för att köpa en nyimporterad heller..Men som Hasso säger,lita inte till 100% vare sig på servicebok,eller Bmw:mätardiagnos.Det finns massvis av firmor,både i Sverige och Tyskalnd som kan backa både den visuella ställningen,och den som lagras..
Ett litet tips om seviceboken kan vara att kolla årtalet när den är tryckt.Den skall givetvis inte vara nyare än bilen..

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Anledningen till att jag valde en svensåld istället för import var att försäkringen blev hälften så dyr.

Jo
635
Jojje
Bmw 428i Coupé M-sport 2016..
försäkra den hos LF så får du samma premie.Det enda som krävs är kodade nycklar och märkta rutor..

Före dettingar:325i-93,328iC-95,M3-94,320i-00,328i-98,328i-98,328i-99,323Ci-00,328 Ci-99...R.I.P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.