|
|
|
|---|---|
|
Tjaba! Har ett litet problem bed min 320i -85 När man skall starta den så måste den stå och tugga 6-7 sekunder innan den kommer i gång, men när den är varm så händer det att den startar på en gång....varför? | |
Bumse-man |
har samma problem med min E28 528, den får man nöta ett tag med innan den startar, men när den väl startat går den perfekt. men i vintras startade den direkt. är det nån som har lösningen på problemet? funderar på att cabba en E30... |
|
Hmmmm bra fråga.... Skulle ju säga kallstartsventilen men eftersom "Bumse-mans" 528 startade i vintras så vet ja inte... "Speedy" kan ju testa med den!!! //Cosmos (Ännu ej BMW Ägare) |
|
|
Jag har samma syndrom på 318 -89. Var och kollade på Bmw om det sitter nån backventil på bensinpumpen, och det gör det. Troligtvis är det denna, men jag har inte hunnit byta än. Återkommer när jag gjort det. De på Bmw trodde för övrigt att det kunde vara denna också. /Rickard |
|
powsgli |
Samma här med min 320 -88. (17800mil) Har under åren bytt tempgivaren till databurken, bränslepumpen och en spridare som läckte. Kollat bränsletryck efter stillastående m.m. Startar direkt vid -5 och ner till -30. Vid andra temperaturer verkar en slumpgenerator sköta om starttiderna. "Normalt" tar det 6,7 8 sekunder. Ingen (även BMW) vet orsaken. När den väl startar går den klockrent oavsett utetemp. PS. MotorNord har (haft) en manuell styrning som går att koppla in över tempgivaren där man kan lura systemet avseende yttertemperaturen. Kanske nå´t att testa? DS. |
|
Eftersom "Icka" var inne på området tänkte jag bara nämna att min gamla SAAB (säg inget dumt nu) hade liknande symptom en gång i tiden. Sommartid gick den inte att starta om den varit parkerad i mellan 40 minuter och ca 1.5 timme. Kortare tid och längre så startade den på första kolvslaget. Startade gjorde den även perfekt vid rullstart, oavsett parkeringstid och därmed temperatur! Efter ett antal provtryckningar, spridarbyten och kallstartsventilbyte och symptomen kvarstod,provtrycktes systemet igen med högre tryck än enligt mekboken. Då upptäcktes att backventilen vid pumpen läckte en skitaning. Den byttes och sedan dess har den funkat utan problem! Kanske kan vara värt att veta.... Lycka till! |
|
|
Skulle vara ruskigt intressant att veta VART backventilen sitter på E30 325! BMW själva verkar inte veta... Pumpen är nybytt men startfjädern är fortfarande lika lång... Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
AC-Danne |
Hade en 325i -88 för länge sedan med samma strul, jag fick också höra att spridarna förmodligen läckte så jag tankade 5dl diesel på full tank + en flaska akut injection cleaner sen efter ett tag försvann mitt problem. |
| Har också det problemet med min 325 -89. Om man nuddar gaspedalen direkt efter start så stannar motorn! När man sedan ska ha ingång den igen får man nöta ordentligt innan den startar igen! Det där men backventilen lät intressant. Vart exakt sitter den å vad kan en sån kosta? | |
BMW4ever |
JO har nån kollat den där illa placerade kontakten som sitter under insprutningen på vänster sida i motorrummet?? ( på motorblocket )den går nämligen till spridarna , tempgivarna och säkert nått annat kul för när det blir fukt i min kontakt då blir min bil som ni beskriver , efter urtorkning och sedermera lätt modefiering läs bortklippning , lödning , fuktskyddat då var felet borta och det var sju månader sen nu , kan ju vara till hjälp kanske...... |
| Ägde tidigare en 320 -88 15000mil med detta problem. Hos BMW påstod man att detta berodde på insprutnings-munstyckena var dåliga. Jag bemödade mig dock ej att byta dessa, så jag vet inte med säkerhet att det stämmer. | |
|
Har samma problem med min 325is-88 fick höra av en väl känd bmw trimmare att det var väldligt vanligt att spridarna läcker. Han sa att det kan funka med rejäla doser injector cleen annars får man ta bort spridarna och skicka dom på renovering som är betydligt billigare än nya. Detta fenomen är så vanligt att till och med står i bildelsimporten´s bmw katlog. Då får man skicka dom till en firma i järfälla som utför arbetet. Kolla med bildelsimporten WWW.BILDELSIMPORTEN.SE Mvh "Starre" |
|
|
Borde den inte svartryka när den väl startar om spridarna läker? Det gör inte denna 325... Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
Är det inte bara att inspectionlampan lyser rött? testa nollställa den se om det funkar.... //Fredrik |
|
|
Min bil svart ryker när den väl startar om man varvar upp ordentligt. |
|
|
"Alla" bilar med insprutning svartryker om de varvas kalla. Men om bilen inte startar direkt pga för mycket bränsle i cylindrarna (pga spridarläkage) borde den väl svartryka en ordentlig puff när den väl startar. Oavsett varv. Tycker jag... Get in and sit down, shut up and hold on! ///M Power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.