|
|
|
|---|---|
|
Enligt Shells hemsida så ska man helst använda en delsyntetisk olja på en bil som är 10 år gammal istället för en helsyntetisk olja? Finns det nån logik i detta? Min 325, -93 drar lite väl mycket olja tycker jag, 1 L på 200 mil. Använder oljan som BMW rek. alltså Castrol SLX. Tobbe | |
|
Nej, det är inte logiskt! Däremot kan SLX vara lite väl tunn i en sliten/gammal motor, när oljan är varm! Använd en syntetolja med viskositet 5W40, 10W40, 5W50 eller 10W50 i stället! Här har du lite att välja på: Länk 1liter olja / 200 mil är på tok för mycket! Katalysatorerna, ventiler och tändstift mår inte bra av så hög förbrukning! Hur långt har bilen rullat? Kanske dags för en översyn av motorn!? Men som sagt, börja med en lite tjockare olja och se om det hjälper! Mvh |
|
|
Johan B, du som verkar mycket kunnig kanske kan hjälpa mig också. Min 535a har rullat 26500mil, toppen är helt fabriksny och oljetryckslampan släcks i stort sett omedelbart (1-2 sek) efter start. Jag kör nu med Castrol SLX (eftersom jag servar på BMW och det är vad dem häller i). Oljeförbrukningen är låg, kanske en halv till en dl per hundra mil. Funderar på att köra på TWS:en istället för att få lite tjockare olja när det är varmt. Är den oljan något problem på vintern? Jag använder alltid motorvärmare. Fungerar SLXen lika bra i min motor eller vinner jag något på att köra på en "superolja" som TWS? Synpunkter uppskattas verkligen från någon som kan detta. Tack för eventuell hjälp. Mvh Rasmus |
|
|
Problem? Förmodligen inte, men lite trögare blir det ju när oljan är kall! Troligen kommer bilen att dra lite mer bensin, framförallt vid kortare körningara innan oljan har blivit riktigt varm. Fördelar? Om du inte kör väldigt hårt eller har problem med att SLX är för tunn, tror jag inte att du kommer att uppleva så stora förbättringar med TWS. Har man redan en olja som fungerar bra finns det väl egentligen ingen större anledninga att byta. Men om man vill kan man alltid göra ett byte och själv avgöra om TWS är "bättre". Motorn lär inte "må illa" av det i alla fall! Däremot får du betala rätt mycket för oljan eftersom racingoljor har "extrema" egenskaper, som du kanske inte kommer att utnyttja om du kör "normalt". Vill du bestämt ha en "racingolja" så finns det flera likvärdiga oljor från andra tillverkare. Jag föreslår att du kollar i tabellen och sedan bestämmer vilken du vill ha. Mvh |
|
|
Johan, bilen har rullat 15500 mil och går jättefint annars. Inga missljud och sånt. Tack för tipset. Ska nog byta till en tjockare syntetolja! Tobbe |
|
|
Jag har nu bytt till Shell Helix Ultra, 5w-40. Jag blev förvånad av att bilen går så mycket bättre efter oljebytet. Den känns mycket piggare. Kan det verkligen bero på oljan? (Jag tankade i och för sig också på Statoil denna gång istället för Shell som jag brukar göra.) Vad tror du Johan B? /Torbjörn |
|
|
Svårt att säga, men det är inte helt omöjligt att oljebytet ger motorn bättre arbetsförutsättningar och därmed går bättre... Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.