|
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte ta och fördriva vintermörkret med lite olje byten. Jag har en 750 e32. Motorolja:Sort/antal liter? Automatlådan:sort/antal liter? Bakaxel:sort/antal liter. Tacksam för tips & råd. Mvh Pegasus En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag. | |
torparn2 |
När jag byte bakaxel olja i min 750 så står det här i papprena att det var castrol SAF - X0 ca 2 liter tror jag de e ungefär inte helt säker vad jag kan läsa av när dom byte motorolja så var det performance 10W/30 tror de var nästan 8 liter som skulle i motorn om jag inte är helt fel ute... automat lådan vet jag inte men i den går de i rätt mycket olja |
|
Om du går in här och klickar dig fram via "försäljningsområden" och sedan "verkstad" samt"rekommendationstabeller", bör du få fram både volymer och oljerekommendationer till din bil: Länk Gällande motorolja kan du kolla här för alternativa märken: Länk Mvh |
|
|
Balaxel: Castrol 75-140W bakaxelolja, finns på BMW för c:a 150 kr/liter. Det rymms 1.9 liter i bakaxeln. Motor: hesyntetolja av hög kvalitet, tex. Mobil1 5-50, Shell Helix Ultra 10-40 eller Castrol Magnatec 5-40, de oljan som BMW själva säljer. Det rymms 7.5 liter i motorn. Aut.låda: ATF Dexron III av hög kvalitet, tex. castol eller liknande. Det går bara att byta 3 liter olja vid varje byte, det är det som rymms i tråget, hela lådan rymmer c:a 9 liter, vill man vara noga skall man byta aut.lådeoljan 3 gånger med c:a 10-15 mils intervaller i mellan, då är all olja bytt. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Man får tacka så mycket... Mvh Pegasus En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag. |
|
|
J.L: 3 ggr räcker inte för att byta ut all olja, det krävs oändligt antal ggr! 1. Efter första bytet => 3 liter ny olja + 6 liter gammal i lådan 2. Andra bytet: Då rinner 1 liter ny olja + 2 liter gammal olja ut. Påfyllning med 3 liter ny => 5 liter ny olja + 4 liter gammal i lådan. 3. Tredje bytet: Då rinner 1.7 liter ny olja + 1.3 liter gammal olja ut. Påfyllning med 3 liter ny olja => 6.3 liter ny olja + 2.7 liter gammal olja i lådan. 4. Fjärde bytet: Då rinner 2.1 ny olja + plus 0.9 liter gammal olja ut. Påfyllning med 3 liter ny olja => 7.2 liter ny + 1.8 liter gammal olja i lådan. Det kostar således 9 liter ny olja att få in 6.3 liter i lådan och 12 liter att få 7.2 liter ny olja i lådan. |
|
|
Kane, det du skriver, gäller inte det den 5-stegade 5HP-30 lådan? 750i har ju 4HP-24, och så vitt jag vet räcker det med den procedur jag beskriver för att byta all olja. Men jag kan ha fel, någon som vet bättre? BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
| Kane har rätt, jag tycker dock att i de flesta fall så duger 3x oljebyte i tråget rätt bra. Man kan ju se att färgen på oljan övergår från rödbrun till klarröd efteråt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.