AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.445

Oljebyte 750

Visa användare
64
pegasus
750IAL-91
Hej tänkte ta och fördriva vintermörkret med lite olje byten.
Jag har en 750 e32.
Motorolja:Sort/antal liter?
Automatlådan:sort/antal liter?
Bakaxel:sort/antal liter.
Tacksam för tips & råd.

Mvh Pegasus

En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag.
torparn2
När jag byte bakaxel olja i min 750 så står det här i papprena
att det var castrol SAF - X0
ca 2 liter tror jag de e ungefär inte helt säker
vad jag kan läsa av när dom byte motorolja så var det
performance 10W/30 tror de var nästan 8 liter som skulle i motorn om jag inte är helt fel ute...
automat lådan vet jag inte men i den går de i rätt mycket olja

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du går in här och klickar dig fram via "försäljningsområden" och sedan "verkstad" samt"rekommendationstabeller", bör du få fram både volymer och oljerekommendationer till din bil:
Länk

Gällande motorolja kan du kolla här för alternativa märken:
Länk

Mvh
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Balaxel: Castrol 75-140W bakaxelolja, finns på BMW för c:a 150 kr/liter. Det rymms 1.9 liter i bakaxeln.

Motor: hesyntetolja av hög kvalitet, tex. Mobil1 5-50, Shell Helix Ultra 10-40 eller Castrol Magnatec 5-40, de oljan som BMW själva säljer. Det rymms 7.5 liter i motorn.

Aut.låda: ATF Dexron III av hög kvalitet, tex. castol eller liknande. Det går bara att byta 3 liter olja vid varje byte, det är det som rymms i tråget, hela lådan rymmer c:a 9 liter, vill man vara noga skall man byta aut.lådeoljan 3 gånger med c:a 10-15 mils intervaller i mellan, då är all olja bytt.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
64
pegasus
750IAL-91
Man får tacka så mycket...

Mvh Pegasus

En gång provkörde jag en Saab,därför kör jag BMW idag.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
J.L: 3 ggr räcker inte för att byta ut all olja, det krävs oändligt antal ggr!

1. Efter första bytet => 3 liter ny olja + 6 liter gammal i lådan

2. Andra bytet: Då rinner 1 liter ny olja + 2 liter gammal olja ut. Påfyllning med 3 liter ny => 5 liter ny olja + 4 liter gammal i lådan.

3. Tredje bytet: Då rinner 1.7 liter ny olja + 1.3 liter gammal olja ut. Påfyllning med 3 liter ny olja => 6.3 liter ny olja + 2.7 liter gammal olja i lådan.

4. Fjärde bytet: Då rinner 2.1 ny olja + plus 0.9 liter gammal olja ut. Påfyllning med 3 liter ny olja => 7.2 liter ny + 1.8 liter gammal olja i lådan.

Det kostar således 9 liter ny olja att få in 6.3 liter i lådan och 12 liter att få 7.2 liter ny olja i lådan.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Kane, det du skriver, gäller inte det den 5-stegade 5HP-30 lådan? 750i har ju 4HP-24, och så vitt jag vet räcker det med den procedur jag beskriver för att byta all olja. Men jag kan ha fel, någon som vet bättre?

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Kane har rätt, jag tycker dock att i de flesta fall så duger 3x oljebyte i tråget rätt bra. Man kan ju se att färgen på oljan övergår från rödbrun till klarröd efteråt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.