|
|
|
|---|---|
jocker18@home.se |
jag ska byta fjädrar runt om och behöver en beskrivning på arbetet...även fjädrar om någon har...besiktningen gillar inte när alla släpper |
|
Kolla under "Tips och teknik"-"Mekartips" Det verkar asjobbigt. Mr C |
|
|
Hej! Arbetsbeskrivning: Fram: Palla upp bilen ordentligt (4 pallbockar). Ta av hjulen. Demontera bromsoket & häng undan det så det inte är i vägen. Skruva ur nedre skruven till kränghämmarstaget. Skruva bort muttrarna från spindelleden och p-änden. Banka ur spindelledsbulten och p-ändans dito med bly/kopparklubba utan att skada gängorna. Be någon hålla fjäderbenet medan de 3 skruvarna på fjäderbenstornet lossas. Spänn fast fjäderbenet i ett skruvstycke med plastbackar el. dyl. (utan att deformera det, ta det försiktigt) Använd en (ev. två) riktig ORDENTLIG fjäderspännare, spänn ihopa fjädern så att den är så lös så att man kan rucka på den. Lossa den övre bulten (sitter under ett litet plastlock), när du ska demontera den gamla dämparen så kan du hålla med en rörtång eller dyl. om kolvstången. Gör INTE detta med den nya (skadar kolvstången)! Nu kan du demontera fjädern. Nu skall muttern som håller dämparen lossas, detta brukar vara svårt har ofta rostat fast. Kolla om nya muttrar följer med dämparna i så fall kan du göra som jag: såga sneda skåror med en bågfil i muttern (utan att skada gängorna på fjäderbenet). Ta sedan en huggmejsel och banka isär muttern. På slutet använde jag en hovtång för att veckla upp muttern. Den såg ut som en gammal konservburk efteråt :-) Montera de nya dämparna och spänn muttern med 130Nm (spänn allt du orkar så blir det bra). Linda tejp mellan den nya fjädern och fjäderspännaren för att undvika lackskador. Nu till det kluriga: När du ska spänna övre muttern på fjäderbenet så behöver du antingen ett specialverktyg eller så får du använda: 19mm hylsa (1/2"fyrkant), rörtång, 8mm hylsa (3/4"fyrkant). Du håller kolvstången med 8mm hylsan så denna inte snurrar. Sedan skruvar du på muttern med 19mm hylsan(som du har trät utan på 8mm hylsan) och rörtången. Glöm inte framvagnsinställningen efteråt. Bak: Sätt en domkraft under bromsskivan. Ta loss stötdämparens undre fäste. sänk försiktigt ner domkraften så långt som möjligt utan att belasta drivaxeln (ta det försiktigt). använd fjäderkompressor för att pressa ihop fjädern så att den går att lirka ut. montera i omvänd ordning. Det är inte helt lätt särskilt inte fram, men gillar man utmaningar så. Fjädrar (begagnade) runt om kan du köpa av mig för 100:- :-) kanske inte nåt att satsa på... Lycka till! MVH bmwdriver 318is 1988 BMWCS#4324 |
|
jocker18@home.se |
tackar så innnerligt för den utmärkta beskrivningen...hoppas att det går vägen. ang. fjädrar till salu hör jag av mig! om detta blir aktuellt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.