AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
953

Vindbrus i E39 touring.

Kn
42
Knubbisen
528IA touring -97
Har ett nytt problem. Frugan lånade bilen och lyckades köra öven en liten kant (!?!?!?) så att ett plastskydd bakom vänster framhjul under bilen lossnade. Fick lämnat in den till en lokal verkstad som satte fast plastbiten igen. MEN nu så när man kör i över 40 km/h så låter det ett dånande ljud /vindbrus. Var inne på verkstaden igen och lyfte upp bilen. Varken mekanikern eller jag kunde se något konstigt, såg ut som på andra sidan?!? Är det någon som han ha en susning (Ha,ha) om vad det kan vara?

/MN.
Kn
42
Knubbisen
528IA touring -97
Problemet löst! Visade sig att en skyddsplast som sitter under motorn med var helt borta (ca 0,5 m2 stor)! Skulle vilja se den "lilla" kanten som frugan körde över!

Mekanikerns kommentar när han lyfte upp bilen för att titta vad som kunde vara fel: "OOOUFFF - KVINNOR - suck"!!!!
Läge att göra en framvagnsinställning nu då.
Det är en billig däckförsäkring.

_____
Micke
Länk
Länk
Wa
582
Wallace
325ITM Tåring -06
Hejz

Knubbisen:

Vart sitter denna skyddsplast? Hur ser den ut?

Go kväll / Wall
Ja
299
Jake
Hyundai Santa Fe 4WD 2.2 CRDI 2011
Det är nog den plastbiten som kallas för "Luftstryrningsplåt", finns en framför också som sitter direkt under fronten. Dessutom flankeras den även lite längre bak på kanterna med varsit plastskydd vid tröskeln till framdörrarna. Ska precis byta ut mina till helgen... inget svårt.

Knubbisen: Till din luftstyrningsplåt så ska det finnas ett stödjande-stag i vanlig plåt (suck... ej rostfritt), detta stag ska vara fäst mot bak-kanten av sagda luftstyrningsplåt. Har du kvar den... ? Kan vara en idé att se om den är kvar och hur fästpunkterna till den ser ut. Jag kommer att tillverka ett eget stag i rostfritt-stål, som jag kommer att fästa vid avgasrörets stag (som sitter mot karossen) tror att det är bättre med tanke på hur det ser ut under bilen och hur originalstag trycker mot karossen om man råkar köra på något... !

Lycka till !

/Jake
Kn
42
Knubbisen
528IA touring -97
Jake: Nej, det är inte den plastbiten som sitter direkt under fronten, utan den som kommer efter! (enl verkstad så ser det inte lika ut på 523 och 528.) Den jag saknar (de) börjar direkt i framkanten av framhjulen och sluta en bit bakom. Det finns även skydd som sitter på sidorna, bakom varje framhjul på kanterna.
I den bitern i mitten är det en lucka för oljebyte (hela den delen jag saknade)

"Luftstyrningsplåten" som sitter i fronten finns kvar och i och med detta så blev det turbolens in i motorrummet som är mycket störande. (inte så impoerande med tanke på allt salt och skit som under dom senaste månaderna funnits på våra vägar. Får nog läsa på Gör-det-själv under motortvätt)

/MN.
Ja
299
Jake
Knubbisen: (Det är nog den plastbiten som kallas för "Luftstryrningsplåt", finns en framför också som sitter direkt under fronten.)

Det jag skriver är att det finns en plåt direkt under fronten också, bakom frontplåten (alltså under motorn) finns din luftstyrningsplåt... har samma på min bil, med lucka och allt... det enda som skiljer våra bilar, är att du eventuellt ska ha en plåt till, efter denna Luftstryrningsplåt, som ska ligga kring baksätets-plats.... dessa tre plåtar i följd hör till luftstryningen under bilen !

Frontplåt->Mellanplåt (med lucka)-> bakreplåt

/Jake
Kn
42
Knubbisen
528IA touring -97
Jake! Sorry, jag misstolkade dig.

/MN.
Ja
299
Jake
Knubbisen... det är lugnt !
Sitter med just dessa plåtar (ej den främre frontplåten, men resten) hemma, ska sätta dit dem när bilen kommer tillbaka efter lackning mm...

Lycka till !

/Jake
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.