AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.830

vad är det som knackar på min 325 E30 ?

Sida 2 av 2
Vladde
Knackar det eller rasslar (låter som om metall skrapar mot metall) det? På min 325e så rasslar det o jag bytte kopplingssats, urtrampslager o hela kitet. men problemet kvarstod. så jag har fått svaret att det troligast är bottenstockslagret. det är ganska jobbigt att böka med. lönar sig inte o laga. bättre o köpa beg. vxl låda. så jag väntar in en bra låda jag kan komma över billigt.

MVH Vladde

Be-My-Wife
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Jag tycker de låter som man står och knackar med en hammare.. Fast i dag har den inte knakat något..Jag tror de är nått med växellådan..För i dag är de ungefär 5-6 minus i Gävle .. Blir inte oljan trögare i lådan när de är kallt ? De har jag fått för mig =) så då kanske den isolerar på nå viss så man inte hör när de knackar när de är kallt ute ....ska iaf prova oh byta olja på samma gång som jag ska byta hjullager ... =)

sudden
troligast är det ingående axel som ligger och slår dreven i mellan är ganska vanligt .(om inte lådan är helt slut).Det försvinner när man trycker ner kopplingen för då får ingående axel lite motstånd och snurrar inte lika lätt.Andra bilar typ (volvo) så bromsas ingående axel så den inte snurrar för lätt.Skulle tro att problemet försvinner om du byter till en lite tjockare olja visseligen blir det lite trögare att växla. Annars kan du renovera lådan själv inte så svår att hålla på med bara man är noga när man plockar isär den.
Vladde
det billigaste alternativet du skulle kunna göra är att byta olja och även köpa till en tillsatsvätska för växellådaolja. "Omega" tillsatsen är vad jag hört något o rekomendera( från auktoriserad verkstad ). sen är det upp till dig att lösa problemet på det sätt det passar dig. det händer ofta att man får olika svar, sen när du fixar det du tror det var så visade det sig att det var nåt annat. så var det för mig o min vxl låda. trodde det var urtrampslagret. men icke sa nicke.

Lycka till!

MVH Vladde

Be-My-Wife
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Ska prova oh byta till en tjockare olja.. Brukar man inte märka om lådan är slut när man typ växlar ?...Den känns iaf lika som min killes låda och den är de inge fel på =)

Mvh Teres =)

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Enligt flera källor jag har pratat med är BMW-lådorna mycket känsliga för tempratur. Många lockas att fylla i tunnare olja på vintern, men det sliter mer på lådan så använd tjockare olja precis som du har tänkt. Är det bara ett lager i lådan som är kass kan känslan fortfarande vara bra, det när när bla. synkringarna är dåliga som lådan börjar känns konstig.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
synkringarna är de då inge fel på ..ska prova oh byta till en castrol olja i växellådan få se om de blir nå bättre... I dag har jag kört typ lite mer en 11 mil och den har inte knackat en enda gång.. Fast de är ju 10 minus i Gävle... Är ganska säker på att de är växellådan... skulle de vara urtrampslagerna spelar väl inte kyla någon roll eller ska de göra de ??

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-24
Nej, tror knappast att kyla påverkar kopplingens urtrampningslager, men jag är ej säker.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
näe jag får för mig att de inte ska påverka låter mer sanolikt att lådan påverkas av kylan ..Bara en teori som jag har .. Vad säger ni om den saken ??

Visa användare
118
blue 325
M3 cab-97 estorilblå
Jag tror på din teori, har själv precis samma fel på min 87:a, ska prova byta till tjockare olja jag också.
Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Har samma fel på min. Min spak är lite sladdrig och det klickar till när jag lägger i växlarna.. även när jag drar ur dem. Den går fint för övrigt, inga problem. Vad kan det vara ? ngn form av bussning?

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Ja men jag har inge ljud alls när jag växlar =) kommer och går de där jävla knackande på tomgång ...Hmm kanske bara var en tillfälighet vad vet jag.. Kan ju hoppas.. Men ska iaf byta olja för och vara på den säkra sidan ...

ChristianF om du dra ur den och de blir så där så är nog dina bakvangsbustingar slut...Ryker de när du växlar så man tror att man nästan inte kan köra bil ?? Körde en 323 som dom var helt slut på ..

Mvh

Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Ja men jag har inge ljud alls när jag växlar =) kommer och går de där jävla knackande på tomgång ...Hmm kanske bara var en tillfälighet vad vet jag.. Kan ju hoppas.. Men ska iaf byta olja för och vara på den säkra sidan ...

ChristianF om du dra ur den och de blir så där så är nog dina bakvangsbustingar slut...Ryker de när du växlar så man tror att man nästan inte kan köra bil ?? Körde en 323 som dom var helt slut på ..

Mvh

Visa användare
1.465
ChristianF
Alpina B3 Touring-96 Nr:10
325iT -07
Jag menade när jag drar ut spaken ut växeln. inte gasar skiten ur kärran..

Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Okej!! Då vet jag =)

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Teres hur går motorn på tomgång om den är orolig så slår det extra mycke i lådan.Typ bottenstocksljud.Jag köpte en 528a som var otät i motorn lät som en stenkross ,blev helt tyst när insugsläckorna blev åtgärdat.

Länk Bmwcs 3381

Länk NY
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Det verkar helt klart vara lagret på ingående axeln som låter. Mycket spekulationer och teorier i övrigt, åk förbi en verkstad istället så att en fackman får lyssna på ljudet, på så vis får du veta ganska säkert om det är lagret som rasslar. Kostar nog heller inget att bara fråga.

Gör så här annars: Testa först att byta oljan i lådan som ngn föreslog. Funkar inte detta så är det bara att plocka av lådan och byta lagret och kanske även passa på att byta kopplingen samtidigt (om det behövs).

Mvh Jens
BMW CS # 5080
Länk
Visa användare
962
Teres
330i -01 M-Tech 1
325i -88 X2
323i -85 Banbils projekt
Du skulle jag åka med den till en verkstad så skulle den inte knacka jag lovar ... Och min koppling ska de då inte vara nå fel bytt för ungefär 2000 mil sen kvitton på de.. så den ska NOG inte behövas bytas en ...Men man vet ju aldrig ..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.