AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
860

Problem att öppna bagaget på E46

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Min svärfar har en 328i E46 -00 och han har problem med bakluckan. Den går inte att öppna "manuellt" utan bara med fjärrnyckeln. Vidare så öppnar sig luckan då och då av sig självt när han är ute och åker.

Vad kan detta bero på? Någon som råkat ut för detta?

Jag tycker att det skulle kunna vara mikrobrytaren i handtaget på bakluckan som hängt sig på något sätt. Motorn som öppnar fungerar ju bevisligen eftersom luckan går att öppna med fjärrnyckeln.

Mvh

Mattias
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Om jag inte missminner mig så är det en liknande gummiläpp som man trycker på som på E39. det räcker att ena hörnet på denna gummiläpp hamnar innanför plåten, om man tex trycker lite för hårt. Microbrytaren är en impulsbrytare som när den på- verkas varje gång ger en tillslagsinpuls till lås öppnaren.
Ligger den till hela tiden i sitt tilläge pga att gummiläppen är intryckt så funkar det inte att öppna låset manuellt.
Jag har själv varit utsatt för detta vid ett tillfälle och även sett flera exempel på detta-.
De andra låsfunktionerna fungerar ua trots detta "fel"

MVH
Hasso
Länk

Visa användare
ProPro-medlem
239
Mattias (AutoPower)
E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau
E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau
Ok, tack. Jag skall undersöka detta vid tillfälle. Svärfar själv kollade i förra veckan och tyckte att det såg riktigt ut. Nu har problemet försvunnit, så jag tycker att det tyder på att mekanismen hängt sig på något sätt, antingen som Hasso beskriver, eller på något annat vis.

/Mattias
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.