AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.200

Startmotorn går men drar inte med sig motorn? 740iA -93

Svärd
Någon mer som vart med om det?? Man hör att startmotorn går, men den drar inte med sig resten av motorn. Bara ibland... hände helt plötsligt när jag tankat fullt på macken. Har inte märkt något innan. Startade först på jobbet och sedan vid bankomaten, ca 10 min mellanrumm, sedan efter fem minuter på macken bara susar det tre-fyra försök, sedan går det! Vad kan vara fel??

//Martin

GOTLAND har allt, förutom SALT!!
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag tror att Du har problem med din startmotor.Solenoiden slår inte till.Alltså den skyts inte ut till startkransen.Bäst att köpa en utbytes start.Kolla even att startkransen är ej skadad.Lycka till

Går bestämd framot!
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Det kostar 2526kr hos Mekonomen

Går bestämd framot!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

2200:- hos BMW i våras.

Mvh. Patric

Länk
PE
630
PESK
740iA e32
Går det inte att bara byta solenoiden på startmotorn?
Förr itiden när man mekade gamla volvo så fixade
man det lätt...men det är kanske värre nu mera på
moderna bilar? Jag har aldrig kollat det...någon som vet?
Paap Reeder
Hej!
Är det inte så att när solenoiden "går i botten" drar den fram Bendixen medan den samtidigt slår till två kontakter i den andra änden som gör att 100- talet ampere "slipper resa genom" tändningsnyckeln utan kopplas vid starten?
Om starten "susar" måste således solenoiden ha dragit enligt min mening.
Kvar finns då möjligheten att det saknas kuggar i startkransen eller att framföringsmekanismen på solenoiden "gett upp".
MVH /// Paap R
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
forts på Paap Reeders helt korekta inlägg. bendixdrevet ska låsa åt en hållet o slira åt det andra,vid slitage slirar det åt bägge.tex typ ett spärrskaft, hoppas du förstår mig.
Många startmotorer har även en planetväxel mellan startmotorns axel och utgående drev, fullt möjligt att denna kanske gett upp?
Blir en renovering eller byte i vilket fall som helst.

FP
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Bendixen har bara en uppgift:den skall skall putta fram drevet när man vrider på nyckel.Resten sköts av startmotorn.En fråga till Svärd.Hade Du oxå ett missljud vid start försöket?I så fall är det någ kransen är oxå skadad.Då räcker inte byta enbart starten.

Går bestämd framot!
mi
196
mikael
730i-87
745i-85
750i-89
730i-93
525 tds touring -93
så mao finns det ingen typ av slirkoppling på startm,drevet eller ?
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Tror jag inte.

Går bestämd framot!
Svärd
Hej och tack för alla svar!! Hade inga missljud alls utan bara ett sus av en elmotor som går för fullt. Har startat bilen ett par gånger i helgen utan att detta uppstått så det kanske var övergående!!

Som tur är så är ju BMW på Gotland väldigt billiga med reservdelar om jag skulle behöva byta... Och bytar man så tycker iallafall jag att man sätter dit nya prylar, men det är ju olika!

//Martin

Visa användare
382
Micki
740ia-95
Till Svärd!Hur gick med starten?

sh
820
shu!
525i -91
Om det är selonoiden så borde väl inte ens startmotorn dra runt ? Borde det inte bara klicka ? Frågar pga att jag har bytt startmotor för en timme sen på min sur volvo i tron om att det var selonoiden. För mej klickade det bara då jag vred om nyckeln.

// Giv en olle! å gär`n rivar!
Svärd
Hej hej!!

Jo, jag vet inte om det är felet, men jag tror att jag vred direkt från att jag satt i nyckeln till startläget och då gick det inte. Men om jag stannar i läge ett en liten stund så funkar det. Är det kanske så att selonoiden drar redan i första läget på tändningen?? Har inte haft något problem sen jag skrev om det här på sidan, så det hjälper ju att bara skriva här...

//Martin

Solenoiden drar inte i första tändningsläget, endast då startmotorn kopplas in, annars vore det inte så bra. Både solenoid och startmotor har låg intermittensfaktor, ett mått på hur länge de kan arbeta utan paus, dvs utan att bli överhettade och brinna upp.
På beskrivningen låter det som startmotorn kopplas in
(solenoiden drar, motorn får drivspänning) men drevet går inte i ingrepp på svänghjulet. Nånting kärvar mekaniskt, som gör att drevet inte drar runt svänghjulet. Alternativt defekt planetväxel som nämndes tidigare.
En obelastad elmotor typ serielindad startmotor kommer upp i oerhört höga varvtal om den får gå obelastad, jag skulle nog demontera och fixa till innan nåt värre händer.

FP
Svärd
Men grejjen är ju att det inte händer längre, och känslan jag får är att det inte händer pga. att jag väntar en stund i första läget.

Nej, det vore ju inte så bra om den greppade i första läget, då skulle den ju aldrig släppa och startmotorn snurrar med hela tiden...

Jo, startmotorn gick, men utan att drevet grep in i svänghjulet. Men det inser man ju direkt och vrider tillbaka nyckeln direkt. Särskillt om man är beredd på att motorn kanske inte drar runt.

//Martin

Svärd
Uppföljning på mitt problem!!

Hon var heldöd förra helgen, så efter bärgning till PGs i Visby på måndagen och med ett pris på 2900:- för att byta startmotor var det bara för dem att sätta igång. Lyckligtvis visade det sig att det var i första hand drevet som kärvade på axeln men även några gummibussningar vid planetväxeln som var slut. Så någon ny start blev det inte, däremot nyrenoverad och betydligt billigare än en utbytes.

Hämtade henne igår eftermiddag och vilken undebar känsla att åter få sitta bakom en läderratt utan hörselkåpor för att ta sig till och från jobbet...

//Martin

GOTLAND har allt, förutom SALT!! Billiga BMW-reservdelar har vi också...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.