AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.747

Hur håller jag ändrör i krom glänsande?

Min ändrör i krom har tedens att bli matt och få en beigeaktig hinna över sig. Det går att putsa up men det hållet i typ 3 dagar sedan börjar det bli matt igen...
JAg antar att det går inte att vaxa ändrör pga värme. Finns det andra medel man kan använda flr att glänsande krom?

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Akta dig för autosol eftersom du då får mängder av små repor i kromet.

Jag brukar använda sonax flytande hårdvax på mina ändrör och det funkar ganska bra! Lätta att hålla rent om de är vaxade.

Mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Passar på att låna tråden lite.

Johan B,

Vad tycker du man skall använda ifall man skall putsa upp chromelisterna runt rutorna etc. på vår e39? Listerna är ganska missfärgade. Skall jag använda något annat än Autosol?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte missminner mig, har detta diskuterats några gånger. Använd sökfunktionen längre upp!
Har för mig att det inte är helt lätt att få dem bra.

Om det är samma lister vi menar:
Då listerna har ett halvsegt plastskikt ytterst, är det vanskligt att gå på med Autosol (repor!).
Prova med vanligt vax först, om det inte hjälper får du prova med polish.

Men som sagt, listerna är känsliga för repor, så var försiktig och testa på ettställe som inte syns så väl!

Mvh
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Jag tror vi menar samma lister. 8)
Skall testa med lite polish imorgon då.

Mvh,
Jonas
Z3c 4 ever!:
Har provat med Turtle fälgrengörning(igen)låter det verka i 5min högst.Sen gnuggar jag med en diskborste spolar av med vatten, sen ser de nästan ut som nya, dock inte i det här vädret!!

Johan B:
Blir det repor av Autosol?
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Polera dem ofta...... kanske torka av dem med en trasa var dag?
överkurs.? tjaa... men garanterar alltid glans.

Mvh
Skalman

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Starre, Autosol är ett relativt grovt polermedel och det blir mängder av små repor av det. Syns inte jättetydligt, men om man kollar noga ser man dem!

Mvh
JohanB: Jag håller med om att Autosol är ett grovt polermedel, men på rostfritt skapar det inte mer repor än att de går att polera bort.
Man får se på det som ett slags rubbing. Har hjälpt mig ta bort repor från en svart bil jag hade innan, klockrent funkar det, men man skall använda huvet och inte gnugga som en galning.

Bmw har stjärnan under huven.
Lasseman3
Rören är ett h-vete att hålla glänsande men jag började med stark avfettning (prick bort) och polerade sedan med autosol. De repor som nämns syns ej om man nu inte står med näsan mot avgasröret ;=)

För att sedan hålla rören i skick kör jag aldrig när det regnar eller är vinter.

/Lasse
En stark avfettning, alternativt fälgrengöring samt på med en gammal diskborste är en bra lösning. Att sedan Asken advokerar att man också måste polera *inuti* rören om han ska fota är väl överkurs ;)

Lasseman3
CoolBlueM3Coupe:
Om jag skulle polera inuti röret innebär det att jag inte heller kan starta bilen...;=)
Thanx Gentlemen!
Jag satsar på avfettning och försiktig omgång med autosol då. Och en bra idee med att polera insidan! Det måste ju förhöja den visuella effekten! Fast det lär bli en tuff match att få det rent från insidan. Det har hunnit sammlas skit under 3 år som bilen har på nacken...

_________
More power! Vill ha kompressor jag med!
Länk
Lasseman3: :D
Lasseman3: :D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.