AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.080

Automatlådan luktar bränt?

m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hej! Jag har köpt en 740 E-32 för någon vecka sedan. Idag när
jag kört in bilen i garaget så kom det upp rök mellan motorn och torpedväggen samt en konstig bränd lukt. Kan det vara lådan som det kommer rök av? Hade gjort några omkörningar och gasat
upp skiten i lite farter innan jag kom hem... Har även ett "ristande" ljud på tomgång, det låter som det sitter någonting på tex. svänghjulet och tar i på samma ställe varje varv. Det hörs väldigt tydligt på höger sidas hjulhus, typ som det kommer
mellan motor och låda.... Med min tur är det väl bara och vänta på lådhaveri eller någon annan som har nån ide om eländet?
Mvh. Janne
svardska
Som tur är så har jag en helrenoverad låda som du kan köpa till självkostnadspris!, bra eller hur!?
För det där, det verkar ju som om du kommer att få promenera rätt som det är!
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jasså? Är det den lådan du har till 735 (HP22eh)? Det kanske är lika låda på 735 och 740? Mvh. Janne
PE
630
PESK
740iA e32
Nää, det är inte samma lådor...din är 5växlad och 735
har 4växlad, och sen skiljer det nog en del annat oxå..
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
740i har 5HP-30, tyvärr tror jag ej att det kommer att passa med en 4HP-22.

BMW 7er-Burnouts is for wannabees!

BMW CS #5139
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Ja det gör det kanske. Jag får hoppas att oljebyte på BMW
nästa måndag gör susen! Annars blir det ALDRIG mer en BMW med automat!!! Har haft liknande symtom på en annan 740
fast då inte "ristljudet" på tomgång. Kom på att det var ungefär
lika lukt från en 735 som jag körde några varv på en isbana med
och sedan när jag kom hem luktade det konstigt om den också!
Kanske rentav ska lukta bränt om en aut. som fått gått lite hårt?
Om inte så börjar jag bli skeptisk mot automater!
svardska
Den passar utmärkt bra! Det är samma låda som jag har i min 750 så nog duger den till en 740!
Den har 3 körprogram.
Men prova med 3-4 oljebyten och se vad som händer först.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Har du den i en 750 så går det som sagt var att ha den i en 740 också! Men, är den 5 växlad? (234&D) Om inte, kommer bilen att varva mera då? Nä nu hinner jag inte läsa här mer, måste kila till jobbet! /Janne
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Sen är det väl en box som styr lådan också så jag tror nog att man får bygga om kraftigt om men byter 5HP-30 lådan mot en gammal 4HP-22.
Felet med 5HP-30 automaten låter som nåt vaj´s med convertern tycker jag.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hmm. Låter ju inte som en hit direkt... Äh, får se vad som händer efter oljebytet! Kanske nån som vill köpa en förövrigt fräch 740
billigt?! Jag blir så jävla lack om lådan pajar. Får väl köpa en
gammal Volvo istället!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Har du kollat ventilkåpspackningen. Ibland så läcker den i bakkant av ventilkåpan nära utfräsningen för kamaxeln. Eller också så ligger det olja i tändstiftsbrunnarna om kåpan läcker in mot stiften. Båda ger upphov till bränd oljelukt!

Mvh, Steaman

m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Jaha, ja nog låg det olja vid de bakre stiften, och nog har jag haft tanken på att det kan vara olja men jag tycker att lukten är en annan än bara olja! Men det kanske är bara olja. Jag lär kolla ventilkåpspackningarna! Tack för era svar! /Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.