AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
778

Erfarenhet av chippa en 325 E30?

d2
2
d2g4s1
325iM -88
Vad tror ni om att chippa + öppet filter till en 325 -88?
Funtar även på att rensa katten...
På Tuning Chip sa de att chippet skulle ge 17Hk extra..

Men nu har jag hört att det inte ska vara nån ide att chippa för man märker ingen skillnad, bara att den går sämre...

Pa
100
Pakkanen
325i -88 Royalblå
Chip, öppet filter och sånt "småtrim" gör inte mycket skillnad på sugmotorer. Du får ju tufft insugsljud om du sätter dit ett öppet filter, men mycket mer än så, förutom mer smuts i motorn (har jag hört) , är det inte. Du kommer troligen inte att märka någon skillnad och om du mot all förmodan skulle göra det, är det nog mer en placeboeffekt, än effektökning det beror på.

Mitt högst personliga råd: Lägg pengarna på väghållning om du ska trimma E30.

m v h
Det är ju sugmotor tyvärr... Skaffa hederligt trim... Annars skulle du ha skaffat ett chipp med mapping funktioner så du kan mappa det medans du kör..
nänä...ett chip på en 325:a ger långt ifrån 17 extra pollar!
återförsäljarna av chip säger att de ska ge 10% effektökning(187hk på 325) men så mkt ger de inte,möjligtvis nån HK extra men inte mer....
Vill man kunna dra bilen lite längre på växlarna så är ju chippet ett bra alternativ. Jag ska själv chippa min bil snart för att få varvstoppet framflyttat till 7000-7200 rpm nånting. Sen så skadar det väl inte om man skulle få nån hk extra.

Jag säger det igen:
Bilsports kadett gsi 16v fick ~26 hk extra med ett chip, annat avgassystem och ett öppet filter. Visserligen var väl det ett programerbart chip, men ändå.

Så lite effekt ger det tydligen!

Mvh / Richard

Jag har själv en 325-87:a som är chippad, svårt att uppskatta effektökningen. Men nu för tiden drar jag min kompis som har en likadan fast utan chip + att bränsleförbrukningen har gått ner.. så skillnad är det defintivt!!

Johan
Johanmaster: Vad är det för chip du har? "märke" ?

/ Richard

Ska kolla ikväll, kommer inte ihåg!

Johan
Läs mera här. Att det inte ger någon effekt (knappt) stämmer inte enligt min mening. Länk

Qvarnis
gangsta_toth
Är också en smula intresserad. Har precis satt dit en kn-filter. Ska komplettera med sportavgas så småning om. Har bara ingen aning om vad för någon. I såfall är det ju perfekt att "Chippa" den också. Men spelar det nån roll om man inte har någon katalysator alls? Ger det mer om man chippar den då?
gangsta_toth:

Om det ger något att ta bort katalysatron, därom tvista de lärde. Jag vet inte själv så jag har frågat en person som är ledande inom ett av sveriges mest framgångsrika avgassystems tillverkare. Det svaret jag fick var utan tvekan ja, det ger effekt. Det räcker gott för mig.

Qvarnis
gangsta_toth
Då får jag väl tacka Bmw för att min från -86 är utan kat orginal... =)
gangsta_toth
Förresten, var ligger styrboxen, och hur läser jag av serienummret till chippet?
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Om ett "standard" trimchip ska ge ca 10% extra av grundeffekten , hur mycket ger då en riktig mappning?
Någon som har koll på det?
I hur många olika versioner finns ett trimchip (från samma leverantör) till en specifik bil+motorkombination. Låt säga en -93 325i?
Är det i 1 , 10 eller 100 versioner?
Om det finns fler än en version vad är det som skiljer dem åt då?
Många frågor blir det och fler kommer....

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
David:

Läs mera här om trimchip. De flesta stora och välrennomerade aktörer på marknaden har i princip samma produkter. Det är svårt att uppfinna hjulet 2 ggr.

Länk

Qvarnis
Da
1.133
David
530ia - 05
525iat - 04
840ci(man) - 94
Qvarnis:
Har läst den artikeln förrut , men den besvarar inte det jag funderar över.
Att de flesta tillverkare använder i princip samma grejor är väl förståeligt. Blir väl lite byteshandel mellan dem då de knäcker olika koder.
Ett trimchip är väl bara ett "uppställt" (höjd tändning , borttagna säkerheter mm) standardprogram som likt orginalprogrammet ska fungera korrekt i alla bilar av den specifika modellen. Om man då kan plocka ut 10-20hk på ett standardiserat chip , hur mycket får man då ut med en optimisering av en specifik motor? Nån som vet på ett ungefär?

MVH David Öfverdahl-Forslöf
BmwCS #4984
David:

Några hk till. Frågan är om man anser det vara värt merkostnaden som jag gissar är ca 5000:- jmfr med vanligt chip. Upp till var och en. Vill man vara värst är det ju inget snack opm saken. Vill man ha hyffsad effekt till hyffsad peng kommer ju saken i ett annat läge.

Qvarnisb
Ca
14
Calle242
325i -90
Brukar det inte vara främst vridet som ökar när man chippar(därmed minskad bränsleförbrukning osv.)Eller är jag helt ute och cyklar?
RI
146
RILLE BRUHN
325IM -88
325T -89
325IA -88
318IS -91
325 ETA
på söndag ska jag bromsa min e30 325 med och utan chip, bara för skojs skull för att kolla om det ger nå, det är ett superchip tyvärr har jag inge andra chip att kolla, och det är ju synd när man ändå ska bromsa. Åter kommer med siffror.

KKR:Korskrogen racing
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.