|
|
|
|---|---|
|
Hallå där Någon som vet något om handbromsvajrarna. Under handbromsen sitter ju två skruvar som man justerar handbromsarna med, en av dessa vajrar kan man dar upp ca 1 decimeter, vilket verkar som om den har gått av eller lossnat någon stanns. Vad gör jag? 528iA -97 Touring | |
sebbe_bmw |
Funkar handbromsen då????? |
|
Nej, men jag skall byta handbromsskivorna som är slut. |
|
|
Menar handbromsbackarna. |
|
| Har själv en 523ia -98 och undrar bara hur handbromsbackarna kan vara "slut" på en så ny bil som din? Utsätts de för annat slitage än just handbromsning? Slitaget på dessa backar, i synnerhet på en automat, borde väl vara tämligen minimalt? Rost? | |
|
Bilen har använts ganska lite på sistånde, även handbromsen, så rost finns det gått om bakom skivorna. |
|
leksa |
Nicke ! PÅ min 523-97:a var backarna slut ,trodde jag, jag fick liv i de genom att "skruva" upp de med just.skruven. Det gick att skruva upp rätt mycket, tyvärr ganska bökigt, jag gjorde detta i samband med skivbyte bak. NU motionerar jag backarna varje dag genom att dra åt i dragläge och jag parkerar inte med åtdragen handbroms (risk för fastrostning) Leksa |
|
Just det dättet är det allra bästa om man vill ha en handbroms som kärvar! Använd ALLTID handbromsen när ni parkerar sommar som vinter så slipper ni att det kärvar, rostar och fryser. Magnus M, BMWcs NORD ------------------------------ Länk |
|
|
Men vad gör jag nu med handbromsvajern som sitter löst. Den sitter så löst att om jag skruvar justermuttern i botten så kan jag i alla fall dra ut den ännu mer. Måste jag byta den eller har den bara lossnat vid bromsen? Kan jag byta den eller är det mycket svårt? Jag måste ju lösa problemet! Bitar av bromsbeläggen har lossnat från bromsklossarna, så jag blir iallafall tvungen att buta dom. |
|
| Det finns förmodligen olika längs på justermuttern, det fanns det åtminstone till min förra bil. Så jag råder dig att kolla med BMW handlarn om det finns en annan med "rätt" längd. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.