AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
625

Bränsletankgivare 320 -89

me
75
meck
320i/325tic -89
Jag har en defekt givare i min tank, som är av typen "oval plåt". Har hittat en "oval plåt"-givare till en Alpina B6 3.5 -89 på bildelsbasen och nu är min fråga: passar den? Vilka bilar har samma givare som jag? Mvh Oscar
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej!

Skulle tro att vi har samma givare på våra bilar.
Givare och pump är monterade till en enhet.

Nu till saken:
Ringde BMW i veckan angående köp av ny bränslepump.
Frågade då vilka modeller som hade samma pump.

Svaret blev att 316, 318, 320, 325 och M3 hade samma bränslepump.

Vet inte om detta kan vara till ngn hjälp, men du får iallfall ett större utbud vid ditt letande.

Mvh Håkan
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Nja, det där är inte helt sant.

Pumpen är densamma för samma tank, dvs det sitter en pumpanläggning för E30 med 55l tank och en annan för de med 63l tank.

Dessutom så hade M3:an kvar 55l tanken kvar ett bra tag efter att vanliga E30'n bytt till 63l i samband med "nya" E30-karossen kom.

/G
me
75
meck
320i/325tic -89
Så med andra ord ska det vara samma givare på alla e30 som har 63-literstank? jag börjar bli lite trött på att reservbränslelampan lyser hela tiden... :)
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej igen!

Vet att de faceliftade E30 (from -88) med fyra hade 55 liters tank och sexorna fick 64 liters tank.

Killen på BMW som jag frågade jobbade på reservdelar och slog upp artikelnumret på pumpen varefter jag fick svaret ovan.

Tror/hoppas inte att han har fel eftersom han stod framför datan när jag fick svaret.

Givaren kan ju faktiskt vara densamma fast mätaren i instrumentet är anpassade för respektive tank.

Mvh Håkan
ga
408
gasa
M3 E30
M3 E46
325d E91
Jag säger inte att BMW-killen har fel, bara att svaret inte är fullständigt.
Uppräkningen är inte felaktig dock betyder den inte mer än att på någon årsmodell av X har samma del suttit. Inte nödvändigtvis samma årsmodell som på den bil man kollar på. Det är därför jag drar in tankstorleken som identiferande detalj.

55l tanken har bara en nivågivare medans det sitter två i 63l tanken och det är inte ett nummer lika mellan dessa givare.

/G
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.