AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.011

Utan tanklock på M5 E39, vad händer?

BMW M5 E39:

Vi har ersatt original tanklock med ett sk racingtanklock. Nu var det en förstå-sig-på-are som sa att motorn kunde börja gå illa om det kom för mycket luft in i tanken. Detta hade hänt en Citroen man gjort samma sak på. Original lock släpper inte genom någon luft alls knappt, ett racingtanklock gör det. Samma förfarande som det vi gjort nu har fungerat ua på en 528 E39 för kännedom.

Bör vi tänka på något elr omkonstruera? Är det någon som vet är jag mycket tacksam för svar. Spekulationer har jag tillräckligt av...:)!

Är någon intresserad av att titta på bygget, dock ej tanklocket ;) så kan ni gå in på Länk klicka på "Qraftwerket"

Tacksam för svar/ Qvarnis
Visa användare
3.918
mosse
320D Touring 184 hk
2011
M-Chassie
Sportstolar
Rymdgrå
Kollade in bilderna på din sida.
Verkar kunna bli en riktig dräpare!

Men HUR får ni plats med däcken?? bygger ni om hela hjulhusen på bilen?

/K
Inga problem med däcken, bara 10 mm bredare än original fram/bak, iofs 20" men på insidan moddas bara typ innerskärmar. På utsidan blir det dock andra bullar då det tillkommer 30 mm spacers fram och 60 mm spacers bak.

"Bredast bil vinner!"

Någon som har koll på tanklocket?!

Qvarnis
betriebsanleitung1
Ju mer luft ju bättre,tätt tanklock så stannar bilen.
betriebsanletung:

Var vad jag tänkte oxå. Fler åsikter?

Qvarnis
Qvarnis,

Om det fungerar som på nya M3an så har bränsletanken ett luftningssystem (för att klara miljökraven) plus en läckagekontroll (trycksensor?). Så om tanklocket inte sluter tätt så tror diagnossystemet att något är fel.

På M3an så lyser "Service Engine Soon" eller "Check Filler Cap" om man glömmer att sätta på tanklocket. Man kan/bör inte heller tanka med motorn igång.

Vad sedan motorstyrningssystemet gör med OBD felkoderna vet jag inte.

Jag vet inte hur det är här i Europa men i USA så så finns i alla fall den här funktionen även på M5an.

Kanske värt att kolla upp noggrannare om du får problem.

/RS2

Qvarnis,

Bränsletanken är tydligen trycksatt på nya M3an för att ovanstående ska fungera så det gäller nog också för M5an. Det finns också ett annat system för att säkerställa kontinuerlig bränsletillförsel vid höga sidokrafter under en längre tid på M3an så det finnas nog ett liknande system på M5an också.

/RS2
Antagligen blir det som RS2 säger, jag fick in en saab 9-3 på jobbet som hade lysande checkengine lampa, kollade felkod som då sa att det fanns ett stort läckage i avluftningssystemet, gick då och kollade på tanklocket och där satt ett låsbart universallock som dom köpt på OK pga att dom hade glömt original locket vid tankning.. Satte då dit ett originallock och felet försvann.
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
En fråga bara Qvarnis:Varför tar du bort BMW emblemen????Vill du inte kännas vid att du kör en BMW eller??Annars så tycker jag det ser lovande ut :)

Mvh Ricke
Ricke:

BMW emblemen åker bort för att bilen ska bli cleanare. Bla tycker jag motorhuven ser mycket rundare och längre ut utan emblem. Fö är jag stolt att få åka BMW. Med elr utan emblem.

Qvarnis
Visa användare
240
Lunken
323CIA e36
Följer med spänning!!

"Detta är dock min högst personliga åsikt"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.