AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
946

Alpina B3 3.2 T

Såg en Alpina B3 3.2 Touring in real life för första gången idag. Har länge varit nyfiken på dessa eftersom jag älskar e36-karossen och tycker att Alpinas touring-modeller är speciellt intressanta eftersom de är både praktiska och snabba. En kollega har en B3 3.2 T -98 (no 81) och idag fick jag chansen att ta en närmare titt på den. Den är ju otroligt grym!! Detalj-känslan i Alpinas e36-modeller verkar vara snäppet bättre än BMW's och hela bilen känns mer "komplett" på något sett. Både diskret elegant och brutalt rå på samma gång!

Gick genast in på mobile.de för att hitta mig ett fint exemplar men utbudet var förvånansvärt dåligt. Kollade lite på B3:or i somras och då verkade det finnas många fler på marknaden. Är det nån som vet hur många B3:or som producerats av 3.2 touring?

En annan sak jag funderat på är hur bra switchtronicen fungerar egentligen och hur känns den i jämförelse med SMG?

Är det nån som har erfarenhet av B3 3.2, vad tycker ni om bilen som sådan, känns den snabb i jämförelse med M3 3.2, finns det några kända problem med de Alpina-specifika delarna som motor m m?

Jens
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej mr mars...
Har ingen erfarenheter av denna bil, men delar dina åsikter om alpinan.
Blev omkörd på E4 av en sådan bil, var på väg till mantorp.
Nästa gång så kanske det blir en alpina 3,2 touring.
Alpinas låda är inte lika snabb som en SMG... men den är helt okey.... har inte kört B3:an... men jag har kört en B10 4.6.... den var helt okey...

_____
AMET, visst är den grym!?! Det är klart att det finns B8 touring också men som en riktig medel-svensson måste jag säga att B3 3.2 känns "lagom" =)

S 328 R, switchtronicen är väl en vanlig automat med växel-väljare på ratten? Vet du om det går att välja "helautomatiskt" läge när man t ex kör inne i stadstrafik?

Kan tänka mig att B10 4.6 var helt ok =), en helt annan sak förresten. Jarls bilservice har en B10 4.8s till salu:

Länk

Har de skrivit fel (4.8s ist f 4.6s) eller finns det verkligen en 4,8-litersversion av B10?

Jens
Hej! Jag var i det dilemmat före köpet av en M3 3,2 så jag provkörde en B3 3,2 Touring manuell. Kunde inte klaga på ngt tyckte bilen var riktigt kul.

Men så här i efterhand är den otroligt slö jämfört med M3 3,2, men om man vill ha en sportig kombi javisst det är ett utmärkt alternativ. Jag hade valt en manuell.

När jag kollade runt efter en var de billiga redan 2000. Man kunde hitta för lite drygt 200 000 en fullmatad Touring med omkring 5000 mil. Oftast maxutrustade. Nypriset på en B3 3,2 Touring var ju skyhögt särskilt med den utrustningen många beställdes med.

Fin bil men inte med M3 3,2 kaliber :(
Gustav, jag tycker det känns som om priserna har vänt upp igen på B3:orna. När jag kollade lite i somras fanns det fina 3.2:or med 6-8000 mil för ca 180', nu hittar jag bara sådana som gått betydligt längre men som fortfarande kostar lika mkt!

Är nog inne på en manuell egentligen, mest för prestandans skull.

Jo, har man en gång ägt en M3 3.2 så är man väl ganska kräsen av sig... särskilt när Kelleners hade fingrat på den =) Hoppas att du hittar en fin 3.2:a igen eller kanske t o m en e46 M3 om man låter priserna falla lite till!?

Jens
Es
332
EsaPekka
BMW 635 -81
B10 V8S har 4,8 lit och 375hk, kom i höstas!

-------
Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
Precis som Gustav skriver så är Alpinorna slöare än motsvarande M3:a. Både i acc och toppfart. Det gäller både B3 3.0 vs M3 3.0 och B3 3.2 vs M3 3.2. Alpina har ju siktat in sig på en annan karaktär på motorerna, vrid istället för hk. Och iom att man bygger bilarna som cab, touring, limo och coupé och dessutom kan erbjuda tiptronic så når man ju en annan kundgrupp. Men om man bara vill ha en snabb bil och struntar i utrymmen osv. så skulle inte jag tveka på att köpa en bil från M Gmbh istället.

Gustav: Har du sålt M3:an? Vad blir det istället?
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej bdrei!
Hur mkt högre vrid har alpina modellerna mot org m-bilarna?
BD
125
BDrei
Alpina B3 Limo 95
AMET: De har inte högre vrid än M-modellerna. B3 3.0 har samma vrid som M3 3.0 (320nm). B3 3.2 och 3.3 har lägre vrid än M3:orna (330nm resp 335nm) . Vad jag egentligen menade var att alpinorna har relativt högt vrid i förhållande till effekten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.