AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
582

Hur mycket drar era E-38er

Jag är inne på att skaffa en E-38 (håller på och sälja min Audi S4 Bit.) men har inte bestämt mig för vilken motor än. Ganska säker på att den inte blir en 750 men alla övriga är intressanta. Mest ekonomiskt är väl förstås 728 (bortsätt från dieselknackarna), men 193hp är kanske i snålaste laget.

Vad jag undrar är hur mycket soppa slukar era E-38er? Vill veta för 728, 730, 735 och 740.
Si
123
Sigge
745D E65 -07 Voll
740i M60, 1,35 i snitt på 800 Mil, mestadels stadkörning.
740iA -95 M60, 1.45 L/MIL, 15 mils stadskörning...

Behnadla din BMW, som du själv vill bli behandlad av den!
Bimmer7er
740iA -94 M60 (exakt samma bil som -95)
Blandad vinterkörning: 1,6 L/mil
Blandad sommartid: 1,4 L/mil

/// Bimmer7er
Dr
2
Dr Yo
728iA -00
728iA -00 klarar lätt snittförbrukning på 1,05 blandad körning. Körde ToR Oslo (120 mil) för någon vecka sedan med 0,85 i snitt. Ska klara 0,8 på landsväg enligt instruktionsbok. Ingen V8 kraft förstås men 6:an räcker till.

Dr Yo
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Jag håller med Sigge.Min drar 1,35 i snitt.Fast på motorvägen ca 1,15 mellan 110-150km/timme.Jag tror det beror också på din fot.

Går bestämd framot!
Hej !

Min 728 iA har enligt datorn dragit 0,94 i snitt sedan jag köpte den. Det var för drygt 2 år och 8 400 mil sedan. Nu kör jag mest landsväg och då är den riktigt billig i drift. Har faktiskt aldrig kört en 740 men jag tycker gott att kraften i en 728 räcker till. Hade en E39 528 iA tidigare. Den var fullutrustad och nästan lika tung och där klagar ju nästan aldrig någon på kraften........? / Nysse
Visa användare
382
Micki
740ia-95
Nysse! Du kan aldrig jämföra en 6-a med en V8-a.Naturligtvis din bil räcker till,men V8-a känslan är någonting speciell.Det måste Du uppleva!!!!!

Går bestämd framot!
730i med lilla V8:an 95:a, - ca 1,4 blandad och 0,9 landsväg. Enligt mtt tycke det mest prisvärda.. En V8 som är billig i drift.
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Det var ju en törstig rackare! 1,4l det är ju vad en 750 drar blandat.
IO: Tycker du ska ut och provköra lite olika 7er och skaffa dig en uppfattning om vilken motor du vill ha. Skillnaden i bensinförbrukning är liten mellan modellerna...

/Johan
[CUL8ER]
ki
226
kim750
530da-04
1,4 l/mil blandat.

Mvh
Kim
Johan99: Ja, jag tror att du har rätt. Jag testade en 740 för ganska länge sedan och det var en härlig känsla måste jag säga. Det verkar som om det jag ville ha reda på har framkommit väl, nämligen att det är inte så väldigt stor skillnad.

Det viktigaste är ju att det inte ska kännas för klent när man vill gasa på lite. Jag är ju van vid min Audi (V6 med 314hp) och det kanske är lite tungt att gå ner till de 193hp som 728 har. De jag vill prova är 728 och 730, V6 vs. V8.

Det verkar som om det finns mycket 728 och 740 till salu men nästan inga 730 och 735. Beror det på att det är för liten skillnad till 740? Tycker ju att 730 verkar vara en fin kompromiss annars.
IO: Ja det är säkert så att det är för liten skillnad. Vad jag vet så har aldrig 735an sålts i Sverige och då importerar nog många en 740 när de ändå tar hem en.

Personligen tycker jag att en 740 med 4,4 liters motorn är optimal. Den pinnar på bra när man trycker på. Den är inte långt efter en 750...

/Johan
[CUL8ER]
Li
15
Lindgren
740iA -97
Hej IO

Har en 740 4.4 med steptronic. Har kört den i ca: 4000mil bla ett par resor till Spanien. Min förbrukning ligger på 12.8 sen jag köpte bilen. ( gubbkörning tycker kanske en del men senaste resan hem från Spanien körde hustrun och hon marschade 170 under sitt pass och jag var inte sämre)
Är man bränsle freak ska man åka annan bil, ända till man lär sig räkna! Miltalet man kör per år x de deciliter som bilen drar mer än grannens Fiesta x bensinpriset.
Sen kollar man med grannen hur kul han har när han är ute och åker.
Vi njuter nämligen.
Köp en 8 du ångrar dig inte

mr
577
mr-bear
E36 316 Compact -96
"Bauer" Open Air Soltak
Automat, Farthållare
Hejsan.

Jag kör en 728-96 med steptronic. Landsvägskörning drar den 0,77l/mil och blandad körning 1.12l/mil.

Helt OK tycker jag.
runt litern/mil (step) nån som vet va den drar på sportläget /mil?
glömde säga att ja kör 728 an:)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Egentligen skall detta inte vara en faktor för beslut. Det är lite av Rolls Royce gamla "tillräckligt" över E38 med V8/V12 - dvs de är 'tillräckligt' bränslesnåla.

Min får jag ledigt upp i över 2l/mil men då snålkör jag ju inte precis - men å andra sidan gonar jag mig i ljudet och känslan.

Så - om man överväger vagnar i denna klass bör man inte bekymra sig överdrivet mycket för bränsleräkningen. Det är ända bara en liten, men mycket synlig, del av den totala kostanden för att äga vagnar i denna klass.

Det är undgefär som med viner, föredrar man goda viner eller billiga viner. Mycket ligger i svaret på den eller liknande frågor.

Obs, detta behöver inte nödvändigtvis betyda att man behöver ha gott om pengar, men det är av stor vikt hur man väljer att prioritera användningen av de man har...

Mvh Björn
Jag har kört min ca. 11.000 mil under knappt två år (dock med ett uppehåll för körkortsrengöring under tre månader). Enligt datorn har pärlan en genomsnittlig förbrukning på 12,8 liter per 100 km. Jag kör mycket i Tyskland och där går det ju lite fortare. Jag har bott där under några år, varför jag har fått dålig tysk vana vid trafiken - full fart - full brom - full gas osv.
Jag har nu under några månader kört lagenligt (vidrigt) och har en förbrukning beräknad enligt liter tankad bensin/körda km avläst på vägmätaren på ca. 10,4 per 100 km. Jag kör nästa bara på landsväg 90 o. 110. Håller jag 90 max ligger den på under 10 liter per 100 km.
I Tyskland kan jag pressa upp pärlan till ca. 14,5 - 15,5 liter per 100 km. Då ligger jag sällan under 200 (om trafiken medgiver).
En kollega hade tidigare en 540 med 4 liters-motorn, vilken drog betydligt mer än min V12.
Jag tror inte att det har så stor betydelse om du köper en 740 eller en 750 vad som gäller förbrukningen, men det är en liten skillnad i draget och du få ofta mer lull-lull i en 750 än i en 740 till samma inköpspris. Servicekostnaderna är i stort sett de samma.
Är du van vid en AUDI S4, så tror jag att du blir ganska trött på der mindre motorerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.