|
|
|
|---|---|
|
När jag skulle ta bilen i morse .för första gången starta den i kallt väder fick jag följande felmeddelande "Transm failure prog" och så lyste det två st röda trianglar i varje ända av BC:n. sen körde jag ca 1 km stängde av motorn i ca 1 minut och sen var det borta . Är den någon annan som har haft liknande problem ? Bilen är en 530 DA -01 med steptroniclåda gått ca 10000 mil | |
|
Jag har förstått att det kan vara någon mindre störning i lådan och att det visas på detta sättet. Upprepas det inte så är det ingen fara. Du kan ju alltid åka förbi någon verkstad för avläsning av felkoder om du är intresserad. Jag råkade ut för samma sak när det var kallt ute, bilen var mkt kall och jag råkade komma emot spaken så att sportläget åkte i. Jag ändrade snabbt tillbaka det för att jag vet att det finns ett läge i lådan där den kör på ett speciellt sätt för att komma upp i arbetstemperatur snabbt. Jag ångrade mig och lade i sportläget strax därefter. Min mening var att växla manuellt. Då kom varninen upp. Jag stängde av och satte igång bilen igen och sedan dess har jag inte råkat ut för något. Det var ett par snabba ryck i spaken och kyla som utlöste det hela. Mvh /NP |
|
Mattias Larsson |
Även jag fick detta meddelande nyligen. Var inne och gjorde en felsökning. De fick fram att detta hade hänt en gång tidigare när bilen hade gått ca 8000 mil (Nu har den gått ca 12000 mil) men att det inte var något att bry sig om om inte meddelandet återkommer. Hoppas att det dröjer ytterligare 4000 mil innan jag ser det igen. Är det någon annan som har varit med om detta och har någon fundering så svara gärna. Mvh Mattias |
|
Hej, Idag är det andra gången jag får transmission Failure Program. Första gången fick jag det för cirka två veckor sedan. Detta uppkom efter ca 10 min körning och vid väntande på röd trafik signal. I bägge fallen så har det varit lite kallt ute. Startar jag om bilen så försvinner det. Har boka tid på BMW till den 7:e okt. Några nya tips ? |
|
|
Kolla batteriet! Oftast är det dålig spänning som orsakar detta problem. Om startbatteriet är dåligt laddat/utslitet lämnar det för lite ström till elektroniken när startmotorn och bränslepumpen "har tagit sitt". Motorn startar, men transmissionselektroniken indikerar fel (pga för lite ström). Börja med att ladda upp batteriet, om inte det hjälper bör du kolla batteriets skick. Mvh |
|
| Fick upp detta fel jag med på min e61. Minus 30 ute. Ska man bli orolig eller är det inget att bry sig om? Försvann då ja startade om bilen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.