|
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag har en bekant som i en annons har hittat en BMW 525tds touring -93. Tänkte höra vad man skall kolla på/se upp med innan man köper en sådan. Vad tar den i bränsle per mil i "verkligheten"? Såg en siffra på ca 0,69l/mil, stämmer den? Brukar motorerna strula något? etc,etc /mvh vazzen | |
|
525TDS tycker jag är en mycket mysig motor! Den är pigg och drar lite bränsle. Pappsen har en 525TDS Touring -96, den drar ca 0,7 - 0,8 L/mil på blandad körning nu på vintern. Kör man landsvägskörning kan man komma ner på 0,6 L/mil. Pappsen har kört nästan 6000 mil med bilen och aldrig haft några bekymmer, det enda som vi bytt är huvudkopplingscylinder och slavkopplingscylinder (Kopplingen var svampig.) Sen har vi bytt termostat (Vanliga slitdelar.) Vad gäller tidigare 525TDS motorer (innan -95) så har dessa lite sämre kvalitet på dieselpumpen=dyrt, annars bra maskiner! Jag ger 5/5 möjliga till 525TDS!! Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious) |
|
cr |
Jag är också mycket nöjd med min 525 TDS touring. En del av bilarna före -95 hade problem med topplocken men detta problem var helt klart ovanligare än läckande insprutningspump. Insprutningspumpen sitter på vänster sida längst fram under insugsröret, kolla där att det inte läckt diesel runt pumpen. Min tds drar ca 0,8 blandat, min botten notering är 0,68 Hamburg-Fredrikshavn 140km/h med farthållare. Det går att få den att dra strax över litern med bly tung högerfot , sportläge på automaten och statskörning. Väljer du den automatväxlade så är den högre växlad på högsta växeln vilket innebär lägre motorvarvtal vid hög fart (2000rpm vid 135km/h). Den manuella lite lägre än så. (kan dock inte några siffror). Automat bilarna är väll något törstigare i genomsnitt men vid hög jämn fart går nog automaten snålare pga utväxlingen. Men skillnaden är knappast avgörande för om man väljer automat eller manuell. MVH Calle |
|
Jag har bara bra erfarenheter av min. Vad gäller förbrukningen så är den helt klart rimlig! Jag ligger mellan 0,7-0,8 på en full tank. Diesel Performance..... |
|
|
Tilläggas bör att jag kör på 265:or bak o 235:or fram Diesel Performance..... |
|
|
Hej, Var bara vaksam när du köper den, det är vanligt att dessa bilar har fått gå långa sträckor, och kan därför då börja rackla. Vilket således ger ganska omfattande utgifter i reparationer. Jag säger inte att fallet är så, dock råkade en bekant ut för det. Själv kör jag en 525 TDS Touring -94 och är mycket nöjd, bara "vanliga" småfel som inte är motorrelaterat. Går som en klocka efter ca 22kmil. Fel man bör akta sig för är för lång kamkedja, slitna spridare, krånglande pump/ställverk och dylika saker. Det är sånt som kostar skjortan och resterande garderoben. Mvh David |
|
|
525tds:en är en bra bil, det om kammkedjan vet jag inte om man kan hålla med om, eftersom att den aldrig behöver bytas enligt bmw, här upp ei luleå har de aldrig bytt en kedja på dessa bilar, visst blir den längre med åren men det sitter en automt justerare på den och kammen kan justeras in mekansikt. Ställverket är ett som kan krångla oftast kan det lösas med en elektronisk injustering (600kr) av den, kan tappa sin inställning om man startar med start kablar eller dylikt. Vanligaste felet är nog att pumoen läcker, ska man packa om hela pumpen så får du räkna med runt 5000-8000kr, vissa tätningar kan bytas med den på plats 1700-2000kr. Joakim Eriksson |
|
|
Den här pumpen som eventuellt kan börja läcka......vad är det för fabrikat? Har BMW kört med samma fabrikat i alla årsmodellerna? Går det att byta till ett annat fabrikat? /vazzen |
|
|
Jag kikade på 525tds innan jag köpte min 520i, med tanke på bränsleförbrukning, men jag kör min på 0,8 blandad körning, och med tanke på dieselskatten så är det knappast lönsamt för mig med en diesel. CHS |
|
|
att pumpen kan läcka är nog ett fel alla pumpar får med tiden, inget man kan komma ifrån tror jag. att byta hela pumpen kostar säkert mellan 10,000-15,000kr beroende på vad det är för pump. Men min har nu gått 29,300mil och den är tät finns inga läckage på den. Joakim Eriksson |
|
cr |
Det här med "lång" kamkedja kanske ibland är lite överdrivet. Under en motors livslängd sträcker sig kamkedjan litegrann, men det är aldrig någon risk för haveri p.g.a detta då kedjan spänns upp hydrauliskt (som Joakim E skrev om). "Timingen" mellan vevaxel-kamaxel-insprutningspump kan ändras lite p.g.a. sträckningen men det går att justera kostar någonstans runt 2000:- på BMW. Slitna spridare brukar visa sig i hög bränsle förbrukning samt svart rök vid kraftiga gaspådrag (dieslar ryker alltid lite vid pådrag) Om spridarna är riktigt dåliga går motorn ojämt samt "spikar" mer en en diesel brukar. Dom kostar ca 150:-/st (6st) utbytes på BMW plus arbete om man inte gör det själv. Dieseln i sverige har lite dåligt smörjande egenskaper så det kan löna sig att köra med tillsatsmedel för diesel (typ dieselbooster, går även med tvåtaktsolja) så mår pump och spridare bättre. Köp en välvårdad 525 tds där miltalen värkar stämma så blir din vän säkert en lycklig turbodiesel förare. MVH Calle |
| Min 525tds har rullat närmare 23000 mil, inga stora problem hittills, dock är den av årsmodell 1995, har hört en del rykten om tidiga modellen runt 92 skulle man akta sig för. Pratade med en bekant, hans kompis fick byta motorn i sin 92a efter haveri :/ Ju nyare du köper desto "säkrare" tror jag personligen att den är ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.