AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
701

Mycket underligt fenomen ang ekonomimätaren

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Såhärligger det till efter att man pressar ur bilen hårt ett tag och sedan kör vidare i lugn ca 100km/h landsvägskörning så drar bilen mindre enligt momentanmätaren under resten av färden. Typexemplet är detta; kompisen köre lugnt under 3 mils körning med sin 318IS och sedan pressade han om en bil på 3ans växel för att sedan köra vidare och efter detta drog den 0.8l konstant vid 100-110km/h körning på landsväg istället för ca 1.0l konstant mot de tidigare 3milen. Tilläggas bör att han har kommit över billiga vinterdäck med dubbar som har väldigt stort rullmotstånd därav de relativt höga förbrukningssiffrorna rent generellt sett för en 318IS. 535E34an reagerar likadant kan jag tillägga, vad beror deta på??? ingen annan som har märkt detta?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ekonomimätaren har jag alltid tyckt lever sitt eget lilla liv...

/Erik
Instämmer med Erik G, på min 318 visade den betydligt mer än vad bilen drog. Med 535:an synkar det ganska bra däremot. Det är skönt med M bilar då man slipper den där saken, jag åker och stör mig konstant på mätaren.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag vet inte om ni missuppfattat min fråga något, men det är klart att man inte kan lita på ekonomimätaren fullt ut, men har ni märkt att den går ner i förbrukning efter att man presat ur bilen ett tag, det var det som var frågan?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Var sitter givaren till ekonomimätaren?

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej, hade gärna varit utan ekonomi mätaren tycker den är missvisande.
På alla e 36:or så är mätaren graderad till 3liter/milen, men på e 46:orna så är mätaren graderad till 2liter/milen.
Så fort man accelererar upp mot 3-3500 varv så bottnar mätaren på 2 liter/milen och det är jobbigt i längden.
Frifart,
Det är väl rimligt att bilen går snålare direkt efter att man gasat lite. Man kanske har rensat stiften från lite sot och det tänder lite bättre.
Jag upplevde mitt senaste tändstiftsbyte ungefär som om jag hade jackat kolven på en moppe, dvs minst 15hk extra.
m-
375
m-julle
320ci-05
A6 avant quattro-06
Cheva van -96
Hejsan! Jag har nog samma fenomen på mina bilar.
Har tänkt att det varit innbilningar men har fler uppmärksammat detta kan det nog stämma... /Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.