AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.385

Trimm till 316 E30

Sida 1 av 2
Bumse_Jerka
Jag har en 316 -88, som jag vill plåcka ut mer hästar ur. Hur gör jag?? Har bland anat ny kammaxxel som tillsammans med lite annat ge ca 60HKr, men det skulla vara sköj att ta ur merra effekt!!

--=(316 190+)=--
ant
60 hk med en annan kam och lite mer? vad är det där lite mer?
måste väl ändå vara ganska mycket mer än kammen?
ca 190hk säger du?
det är ganska mycket lovat det..

berätt mer..

==========
Länk
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
190hk! Kört bilen i bänk?

/Kristian BMWCS #5062
kontaktperson i 02-klubben

------------
Länk
Bumse_Jerka
Jag vet inte så mycket mer om innehållet av kärrann, men jag sköpte den av min lärarae å han påståd att det är 190 pållar. Det är ganska bra draag oxå!

--=(316 190+)=--
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmm... 190 pollar är nog i proncip omöjligt utan turbo eller kompressor.... Han kanske bara skojade lite med dig...

Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Välkommen till forumet förresten :)

ant
har du åkt mot nån annan bil då? prestandatest eller liknande.
om du åker mot en standard 318i hur går det då?
du kanske har klockat bilen själv med tidtagarur?

==========
Länk
he
438
henrik23d
540 touring M-sport -01
635 CSi, -85
Jerka, du fick bra betyg av honom va?
snide
han sa inte 119 då? låter ganska lika om man säger det snabbt...
Bumse_Jerka
Näe en 318 drar jag lett, 320 oxå, men fick dyngdäng av en 325 E36 fö nåra dar sän!!! Han sade 190. Jag fick ge 34.000kr så jag anntar att det är så många pållar i'n.
Tack fö välkommnanndet!!

--=(316 190+)=--
Ställ i perspektiv att 325 E36 Har 192 hkr.
Tänk sedan logiskt på vad kambyte samt annat krimskrams gör effekt mässigt. jag skulle gissa med kam, chip, filter osv osv kanske de kan ge 20-30 hkr.
Det kan vara förklaringen till varför du fick "dyngdäng" av 325:an.

Bmw har stjärnan under huven.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Bumse_Jerka,
du har nog dessvärre blivit lurad :( Skulle uppskatta att du har maximalt 120 hk i din bil, om där inte sitter en turbo eller kompressor.

Mvh
Kalle H, BMW CS[syd]#5120
____
Länk
Bumse_Jerka
Det siter turbo i den iaf. Han pratade om att det varit fan att få det att funnka. Är tyvär aldeles för dålig på bilens utrustning. Ska skriiva mer när jag pratat med honom. Ballt när jag motorbråmsar kraftigt, så slår en eldflamma ut ur DTM-blåset.
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
hmmm.... låter intressent med en Korv-grill-alhla-BMW :)

Nä men allvarligt kan du inte ta några bilder på motor utrummet....

ant
så den är är turbokonverterad? då är väl de som är det primära motortrimmet. inte kammen. hade du sagt att den var turbokonverterad från början hade det varit en annan sak.

berätta gärna lite mer om bilen och motorn när du fått mer info om bilen/motorn.

==========
Länk
Bumse_Jerka
Japp den är turrbokonvertatd. Han sa att dte är en garrret står det pån i ala fall. Jag sate den nätsan i en lycktstolpe idag i en kurrva, och det är bara assfalt här. Ingen snö på vägen. Det är så jävla kkuul!!

--=(316 190+)=--
jo
67
jocce_
318i-85
eldflamma ur dtm blåset!?..moha..säker på att du talar sanning..
Ojojoj du Bumse_Jerka du skriver i din profil att du brukar hålla på med bilar endel... ändå så verkar du knappt veta vad det sitter för motor i din bmw! att du sen gav 34 papp för en 316 som inte går igenom besiktningen är väl din ensak... fast det talade väl din lärare om för dig? att hela turbo kalaset måste bort inför varje besiktning?? att din E-30 på 190hk får "dyngdäng" av en E-36 på 192hk som dessutom väger nästan 300kg mer... troligt grabben...

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
om du inte driver med oss så kan man nog påstå att du har blivit rejält lurad...

"Att köra framhjulsdrivet är som att bli bogserad"
Ni klaggar på att han ljuger men har ni verkligen läst hans fråga?

"Jag har en 316 -88, som jag vill plåcka ut mer hästar ur. Hur gör jag?? Har bland anat ny kammaxxel som tillsammans med lite annat ge ca 60HKr, men det skulla vara sköj att ta ur merra effekt!!"
Han frågar hur han skall få ännu mer effekt.
ant
anledningen till att han inte får så många svar angående effektökning beror kanske på att han beräknar ha cirka 190hk i sin motor. vill han inte utveckla turbobygget mer så blir det nog svårt att nå högre i effektväg.
så mitt tips blir att utveckla din överladdning. kanske kolla över hur det hela är uppbyggt. vad det är för aggregat och kolla hur det är löst med soppatillförsel. kanske prova att ställa upp laddtrycket och få fram tillräckligt med bensin. kanske du behöver en större intercooler för att kunna ladda mer.
ja det finns ju massor att göra! dock så krävs det kunskap om hur motorn är uppbyggd och vilka delar den består av.

==========
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.