|
|
|
|---|---|
Adder |
Jag äger en 325iM sedan -01 som jag fö är mycket nöjd med. Det enda problemet har varit vibrationer i ratten vid lätta inbromsningar i farter kring 60-80. Bilen är svenksåld och har gått 4200 mil. Efter tre (!) byten av främre bromsskivor på två år och 4200 mil (jag är enda ägaren) började jag misstänka något lurt. Lite läsande på forumet och så var det dags att prata med BMW Solna. Utan diskussioner provkörde de bilen, hissade upp den och konstaterade att länkarmarna var den nya modellen, men det finns en modifierad bussning. De bokade in bilen på service och jag fick nya bromsskivor länkarmar och bussningar. Det enda jag fick betala var framvagnsjustering. Bättre sent än aldrig. Jag hoppas innerligt att detta har kurerat problemen med vibrationerna för alltid (nåja) så jag kan njuta än mer av min bil. På köpet fick jag en något tyngre styrning, lite mer känsla. Det var ju bra :=) Mvh /Adder |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det är ju alltid bra att vissa BMWverkstäder vet vilka garantireperationer som gäller och läser sin servicemeddelanden och följer dom. Viss verkstäder kan inte läsa innantill ens, ännu mindre stava till goodwill. MVH Hasso Länk |
| Det här länkarmsproblemet...jag tror jag har lite obalans i däcken, men tänkte ju snart sätta på sommardäck och därmed inte göra ngt åt det.. Men man kanske bör dra öronen åt sig?Känns problemet med länkarmarna som vanlig obalans.? | |
Adder |
Påminner lite om obalans. Om du har obalans i däcken så vibrerar det i dessa farter utan att du bromsar. Mitt problem var att bilen gick fin fint tills man tog ett lätt tryck på bromsen - då kom vibrationerna. Mvh /A |
| ok, min vibrerar utan broms. Men inte med. Kan jag sluta vara orolig då? | |
Adder |
det vet jag inte. tycker att 300 pix för balansering verkar vara ett ganska billigt sätt att förvissa sig... |
Berco |
Tjenare Adder Kul att du också har en 325iM -01 Jag tycker bensin pumpen låter för mycket på min 325a är det så på din med eller börjar min ge sig tro ? |
Adder |
Berco, Hur låter en sån? Det jag har märkt är att vid mer inspirerad körning, framförallt med mycket kurvtagning (med sommarddäck) så förändras motorljudet - det uppkommer en tickande läte, nästan som en diesel, som en kompis med sin porsche (som jag försökte hänga med) anmärkte. Inga konstigheter eller urvarvningar, utan man håller motorn i registret 3,5-5,9 krpm och svänger en del. Kan det vara så att oljepumpen inte kan bygga upp ett tillräckligt tryck för att smörja motorn vid lite högre g-krafter? OBS - om man bara håller varvet upp på en rak väg så uppkommer inte det ljudet... Några ideer någon? |
Berco |
Adder, Vet inte hur jag ska förklara det men ,ställer du dig vid höger bakdäck så hör man pumpen, det låter typ pzzzzzzz det där med att motorljudet förändras över 3000 varv upplever jag också, tror det har har något med dubbel -vanos att göra, typ att den ställer in sig för optimal prestanda ? |
Berco |
på en rak väg belastas inte motorn lika mycket och då kanske den ställer in sig för snål gång, (eller är jag ute å cyklar) |
|
Nu har jag en M52TU och inte en M54 som ni har i era bilar men känner inte igen något av de ni bekskriver. Att pumpen inte skulle orka smörja vid högre g-kraft stämmer nog inte alls. Du ska kunna köra bilen stenhårt på bana utan att den skulle tappa smörjförmåga för det. att dubbelvanos skulle låta mer vid belastning stämmmer rent teoretiskt inte heller, systemet justerar kam/ventil tider efter belastning. Bmw har stjärnan under huven. |
|
Berco |
jag upplever inget tickande ljud, men motor ljudet blir råare efter 3000 varv under belastning |
Adder |
Wendtan, Berco, Jag måste ha uttryckt mig oklart: Det är inte ljudet då man varvar över 3500 varv som jag frågar kring, utan det är ljudet EFTER att man har kört på kurvig väg ett tag med lite högre varv (>3000<6000). Om man sen svänger av till macken för påfyllning eller liknande så märker man ett tickande ljud, som om motorn har gått ner i varv. Som sagt, låter lite som en diesel... Ingen som upplevt det? 'Mvh /A |
|
Försöker också få länkarmarna bytta på good will. Min är dock en importerad 99:a så jag vet inte hur bra odds jag har... Någon som har nåt bra tips på hur jag ska gå tillväga? Bilen såldes till BMW Solna av förra ägaren och Solna sålde den vidare till en annan bilfirma där jag köpte den. //MJ |
|
|
Adder: låter märligt, de låter som att något är fel, du kanske kör med för tunnflytande olja så när olje tempraturen blir hör så börjar motorn ticka pga för dålig smörjförmåga i toppen? De kan ha och göra med oljepumpen som du var innne på innan med. De hade ja frågat om på bmw iaf, om de är något vanligt fel. Bmw har stjärnan under huven. |
|
|
Mj, Goodwillgränsen brukar ligga vid 3 år/8000 mil (vilket som kommer först). Så det ser väl inte jätteljust ut tyvärr! Jag skulle nog hävdat att detta är ett mycket vanligt problem på tidiga E46:or och borde renderat i ett återkallande, så försök att "spinna vidare" i det resonemanget när du pratar med dem om främre länkarmarna. Det är inte själva verkstaden som tar beslut om goodwill, utan BMW-Sverige. Lycka till! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.