|
|
|
|---|---|
|
Tjenis!! Hur är aut.lådan i 735:an (87-88)?? Hur många växlar? Vilka lägen finns? Skriv gärna hur den upplevs mm mm... MVH Robban | |
|
Automatlådan i 735i är 4-växlad med "lock-up". Det finns 1, 2, 3, och D (som man kan säga är 4:an). Sedan har du de vanliga P, R och N. Låter är faktiskt väldigt bra. Min fars 735i har gått 43.000 mil med samma låda och den går fortfarande bra. //Schnitzer |
|
|
Vad innebär "lock up" då? När kom lådorna med sport och ekonomiläge? MVH Robban Jag är inte så himla bra, men det är omöjligt för er andra att vara bättre! =) |
|
|
Lådorna med sport/ekonomi-läget var väl standard på 735iA? Jag hade detta på min 735iA -88...Fanns även ett s.k. manuellt-läge (M). Sålde min bil när den rullat 29500 och lådan växlade som en dröm...Absolut inga problem. ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Var det stor skillnad mellan sport och ekonomiläget då?? Tackar för svaren hittills! MVH Robban... Jag är inte så himla bra, men det är omöjligt för er andra att vara bättre! =) |
|
|
Jo det är stor skillnad. Den håller kvar växlarna mycket längre i sportläget och sen går inte lock-up'en i. MVH David Öfverdahl-Forslöf BmwCS #4984 |
|
|
Man märker ju lätt skilnaden mellan ekonomi- och sportläget. ______________________________ Min f.d. 735iA -88 Länk |
|
|
Är d nån nämnvärd skillnad i förbrukning mellan lägena då? Jag är inte så himla bra, men det är omöjligt för er andra att vara bättre! =) |
|
Deliq |
>Robban B Lock-up är en mekanisk "låsning" av momentomvandlaren. Detta medför att effektförlusterna i lådan minskar -> lägre bränsleförbrukning. M V H // Deliq **___** "Utvecklingen är nu så snabb att vi snart lagt framtiden bakom oss" |
|
Ganska stor skillnad i förbrukning eftersom sportläget bara använder växlarna 1-2-3, alltså inte 4:an=högre varvtal=högre förbrukning, speciellt i högre hastighet. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
|
Precis som Deliq säger så är lock up läget en låsning, dvs drivningen blir helt mekanisk som i en manuell låda. Ingen hydlaulik är då inblandad. För övrgt är 735:ans låda mycket hållbar, jag vet inte hur många kick-down som Schnitzer gjort med den, men det har blivit ett par! Som han sa, den har gått 43.000 och än finns inga fel. |
|
|
Jävlar vad den måste varva när man ligger i 150 km/h med sportläget eftersom den bara använder 3 växlar!!?? Men då kanske man använder sig av ekonomiläget?! Jag är inte så himla bra, men det är omöjligt för er andra att vara bättre! =) |
|
|
Ja, det varvas en hel del i landsvägsfart med sportläget i, inget att rekomendera att köra på. BMW 7er-Burnouts is for wannabees! BMW CS #5139 |
|
| Om det är en ZF4HP22 så torde den lägga i 4:an ungefär vid rödmarkeringen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.