|
|
|
|---|---|
|
Kan man köpa detsenare som man kan börja stämpla i när man servea den hos BMW ? | |
Scheckheft |
Hej, visst är väl det möjligt. Men om man har en äldre bil så räcker det med att man spara kvitton. Mina bilar har inte alltid blivit servade på BMW, vissa saker har ja gjort själv, men kvitton sparar jag alltid! /Scheckheft Länk |
|
ag hoppas att du fick bilen billigt... för jag skulle inte köpa en bil utan servicebok... _____ |
|
|
Ja det fick jag. Varför skulle du inte det då om bilen är i toppskick? |
|
|
Att köpa en bil utan servicebok är ju litegrann som "att köpa grisen i säcken." Man kan ha tur, eller otur. Att bilen är i toppskick behöver inte betyda att den är perfekt servad. Flera konstiga och dyra fel kan dyka upp med tiden om den inte blivit servad som den ska. När man tittar i serviceboken får man en uppfattning om bilens skick, hur ägarna har vårdat bilen. Ta t.ex. min 525:a -90, kamremen ska bytas vid 6000 mil (enligt BMW) om detta inte är gjort och du kanske köper bilen när den gått 8000 mil, ja då är det godnatt med motorn. En servicebok är guld värt! Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious) |
|
|
Jo visst, men nu är det ju faktiskt så att dom 24 ventilade motorerna som kom 91 har kamkedja! |
|
|
Ja det vet jag väl! Men jag tog bara 1 exempel på vad som kan hända... Växellådsras är ett annat roligt exempel, eller bakaxelras som också kan hända om man inte bytt oljan som man ska. Be smart. Drive safe and stay legal. (The Fast And The Furious) |
|
|
Ja tycker att det där med service bok börjar bli lite väl hysteriskt... Snart ska man väl inte handla 1,5 liters fanta utan att det finns servicebok på flaskan. Jag har köpt bilar i 15 år i varieraned prisklasser med och utan servicebok, och det har gått alldeles utmärkt. Att ge serviceboken sån enorm credit som alla vill göra gällande är lite farligt, resonemanget i MÅNGA fall är att finns det bara servicebok så finns det inga problem... Givetvis ska man sträva efter bilar med servicebok men det går att köpa kalas vagnar utan också. // Henke Bleifuss |
|
Predator |
Håller med ez.Man kan väll missköta en bil fast den är servad enligt boken. |
|
Håller absolut med Henke, men själv litar jag inte tillräckligt mycket på mitt omdöme för att våga köpa en bil utan dokumentation. Mvh Kalle H, BMW CS[syd]#5120 ____ Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Hur många gånger är serviceböckerna av värde intet pga att dom är förfalskade? Man bara tror att bilen är servad. Nyare bilar går ju att kolla via BMW med chassienummer mm Det är alltid bilens skick och ålder i förhållande till pengen den kostar som avgör bilens värde med eller utan servicebok. MVH Hasso Länk |
|
En fullstämplad servicebok höjer värdet,ett plus är det naturligtvis att originalserviceboken finns kvar..(om den är falsk?går i många fall att utläsa när boken är tryckt för att utesluta en del iaf). Funderingen som kan uppkomma i dessa fall(utan bok) är hur många extra varv runt jorden som bilen gått? Men därmed inte sagt att man inte kan hitta en fräsch bil även utan denna värdehandling :)Men billig bör bilen vara.. Men man ska som sagt inte heller bli förvånad över div "konstiga ras" i tid o otid... En gammal vagn kan naturligtvis vara värt att köpa utan bok ändå om man är duktig på kolla upp bilen(dvs att kolla ALLT) och att priset i vissa fall kan vara omöjligt att motstå efter kollen :) Mvh Janne |
|
|
Man kan ju få dokumentation även genom kvitton, protokoll från SBP (där finns ju miltal noterat). Och vad gäller oljor och kamrem, om du inte vet när de byttes, BYT direkt. Räkna in det i kalkylen vid köpet. Bättre en för tidigt, än ...... Fast det är klart att en servicebok är ett plus, och en obefintlig kan vara skäl till prisnedsättning. Men knappast avgörande för köp eller inte. perj_82: Be smart. Drive safe and stay ALIVE! ;) ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
serviceboken som tillhörde min bil är stulen. Någon köper en rishög men "min" servicebok Grattis! Speciellt för äldre bilar så är serviceboken utan värde eftersom bilen är mer på vägen än på verkstan. Ibland kan en fullstämplad bok till en äldre bil tyda på okunniga ägare. Kolla skicket, köpa begad bil är alltid risk. Bok lr inte. /göran, vintermannen/ Behöver man inte kombi, behöver man inte bil |
|
| ja skulle aldrig köpa en bil utan service bok om ja inte får bilen betydligt billigare, även om bilen är i bra skick så ska jag väl oxå sälja den nångång o då lär det ta ett tag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.