AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.867

Två lite korkade frågor om E46

Sida 1 av 2
Jag har haft min 318i E46 i 1,5 år, så nu börjar det bli dags att intressera sig för två saker jag har undrat över :). Till mitt försvar är att jag inte kan tyska men har just en sådan instruktionsbok.

1. Hur ställer jag om klockan? puhh där kom den..

2. Jag har klimatautomatik men vid utblåsen i mitten så finns det justering med röd och båa prickar, är den i neutralt läge så tycker jag det blir kallt, så jag justerar till rött. sen blir det för varmt så ställer jag tillbaka till neutralt, på sommaren kör jag bara på blått. Är detta automatik? ska knappen med * vara intryckt bara på sommaren för att få det kallt i bilen..jaja jag har väl bara inte orkat sätta mig in i det, men kanske jag kan få hjälp av någon här att rätta till min okunskap :)
Ma
1.746
Magnus M
i4 M50 2023
M1000XR 2024
Ett tips... svenska instruktionsböcker finns att köpa på BMW. De brukar kosta ca 100kr.

---------------
Magnus M, Ordf BMWcs NORD 4047
---------------

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hej,
Om jag inte missminner mig så ställer du klockan när nyckeln står i läge 1 och vrider på högra ratten.

Utblåsen i mitten och på sidorna i konsolen är friskluftsventiler, dvs där väljer du själv vilken luft som skall strömma till när autoläge är aktiverat. Dessa har inget med kliman att göra. Det kan ju vara så att du vill ha 22grader i bilen men gärna lite kallluft för ansikte och huvud så att säga. *-knappen är för att aktivera AC:n. När det är under 5+ tror jag den inte används oavsett om den är aktiverad eller ej.

Mvh
Anders S.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Anders, det är väl bara mittenutsläppen som man ställer manuellt!?
De som sitter ute vid fönstrena styrs väl av klimatanläggningen...

Klockan ställs genom att du knappar fram klockan med färddatorknappen och sedan vrider du lätt på någon av knapparna vid displayen. Jag har för mig att det var den högra, men det känner du genom att den ena fjädrar lätt när man vridern den åt något håll, den andra är stum. Vrid inte för långt bara!

*-knappen aktiverar luftkonditioneringskompressorn. Utan att den är intryckt kan inte luften bli kallare än vad yttertemperaturen är.

Precis som Anders skriver finns det en temperatursensor som slåra av den automatiskt när det är för kallt. Annars skulle du få en stor isklump i systemet....
Kan vara bra att alltid ha den intryckt så att man automatiskt får kompressorn att snurra med jämna mellanrum. Det gör att grafittätningen vid kompressoraxeln blir smord och minimerar risken för läckage av kylmedel.

Mvh
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Hmmm....
De som sitter vid fönstren, de som du kan stänga av och vinkla har jag för mig påverkas om du ställer varmt eller kallt från mitten. Är nästan säker på det, men jag har haft fel förut (även om det är sällan) Ska prova på vägen hem i vilket fall. :))

Angående klockan så kan den som jag sa tidigare, bara ändras vid läge 1. Förmodligen för att man inte ska köra i diket när man fipplar och trixar :)

Mvh
Anders S.
Instruktionsböckerna kostar ca 250 spänn för E46:or. Sämst price/performance för Navigation/TV varianten ...
Tackar för tipsen, kunde inte vara mycket enklare, jag hade vridit på knappen förut men inte tillräckligt hårt, men det fungerade faktiskt även när bilen var igång.

Jag har även ett problem som jag tänkte att någon kanske råkat ut för med regnsensorn. Den funkar en kvart sen lägger torkarna av. Inte ens spolningen fungerar. BMW bytte min torkarmotor en gång fungerade i ett par dagar en var det samma sak igen. Som längst har jag stått i vägrenen i 40 min. Plötsligt kommer dom igång igen. Någon som har haft något liknande, på BMW verkar dom helt inne på torkarmotorn, men vad har den egentligen med sensorn att göra, den får väl bara lite ström när den ska vifta lite :). Några förslag ? Grymt forum det här annars..

Klockan ställs via inställningsmenyn i stereon.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bjoerk,
inte på e46. Högra ratten (som bara går att vrida åt höger, vilket gör att man får dra runt ett varv till om man ställer fel så att säga)

Pikestone,
tyvärr inga förslag.

Mvh
Anders S.
Anders S: Ja, nu kommer jag ihåg hur det såg ut på E46:an! Jag har själv haft en E46 så jag borde ha kommit ihåg hur man gjorde, men icke! Fast visst finns det en klocka i stereron också som ställs via menyerna?
Bjorck, Inte vad jag vet finns de en klocka på stereon.
Klockan ställs som Anders beskriver ovan.

Bmw har stjärnan under huven.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jo det finns visst en klocka i stereon på e46. Jag tror det kom i samband med modellåret -00.
Jag kan ställa min klocka genom att vrida pinnen vid instrumentpanelen som Johan skriver. Ju längre man håller den i läge desto snabbare tickar minuterna. Oavsett vilket läge jag har nyckeln i.

Angående *-knappen så gör den mer än skapar kyla. Den gör luften i kupén torrare också vilket kan vara ovärderligt när man vill slippa immiga rutor. Jag kör med *-knappen alltid intryckt.

Det är alltid gratis ost i råttfällan...
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Jag har en klocka i min stereo. Och det är en -98
Hur trycker du för och få fram den klockan då?
vad har du för modell på stereon?
har själv en variant med 6-växlare och har inte lyckats få fram någon klocka.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De stereomodeller som har en inbyggd klocka skall även ha en liten klocksymbol på den "vänstraste" knappen.

Finns det något knep att få fram klockan i andra stereoapparater, är jag extremt intresserad av att veta hur! (saknar den funktionen väldigt mycket!)

Mvh
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
Har en klockknapp på min
du
39
dubbeldelta
328 E46 -98
buissness cd
Dubbeldelta: Allså de är väl snarare en generell beämning på bmws stereo med cd. Står även så på min nämligen.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Wendtan, det finns även en "proffessional CD" med fler funktioner och mer uteffekt.

Mvh
ahh. har även den varianten växlarstyrning till orginalväxlare?
Kanske skulle satsa på en sådan istället. håller på och uppgraderar högtalar systemet med bla focal-högtalar element nämligen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.